پروژه جنجالی آزادراه ارومیه – تبریز به پیمانکاری دیگر واگذار شد!

سرویس آذربایجان غربی- مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با اشاره به منفک شدن فعالیت پیمانکار پیشین آزادراه ارومیه - تبریز گفت: «این طرح به پیمانکار جدید سپرده شده و قرار است ۱۰ هزار میلیارد تومان برای قطعات ٣، ٥ و ۶ این پروژه هزینه شود».

به گزارش کردپرس، پل میانگذر دریاچه ارومیه، ١٥ سال بعد از افتتاحی ناقص، همچنان جنجالی و بحث برانگیز است، چرا که با گذشت بیش از یک دهه از افتتاح آن، هنوز قطعات (یک و دو) پل به طور کامل تکمیل نشده ولی با وجود این عوارضی تردد دریافت می شود و مشخص نیست که این میزان عوارضی دریافت شده، در این سال ها کجا صرف شده که هنوز هم ساماندهی ورودی خاکی و پل میان گذر این پروژه (قطعات ١، ٢) معلق مانده است!؟

از سویی دیگر واگذاری مجدد درآمد حاصل از عوارضی این مسیر تا سال ١٤١٣ به پیمانکاران هم صدای مردم را درآورد.

در نهایت بهار سال گذشته وزیر راه و شهرسازی از تعیین تکلیف پروژه آزاد راه ارومیه تبریز خبر داد و گفت : «این پروژه ٣ سال است به هر دلیلی متوقف شده که باید تعیین تکلیف شده و کارهای اجرایی پروژه آغاز شود و با توجه به عدم تمایل ناجا برای ادامه همکاری در این پروژه فراخوانی برای جذب پیمانکار داده شده است».

بخشی از این آزادراه را پل میانگذر یا شهید کلانتری تشکیل داده که یک‌هزار و ۷۰۹ متر طول دارد و فاصله میان دو شهر تبریز و ارومیه را به ۱۳۵ کیلومتر کاهش داده‌است. در ابتدای احداث آن شرکت آزاد راه تبریز- ارومیه تعهد کرده بود تا ۲۰ سال نگهداری از پل میانگذر دریاچه ارومیه را برعهده بگیرد اما با گذشت ١٥ سال از این قرارداد، نسبت به نگهداری از پل میانگذر دریاچه ارومیه اقدام قابل توجهی انجام نشده است.

در نهایت پس از عدم تعهد شرکت آزاد راه تبریز- ارومیه، مبنی بر نگهداری ۲۰ ساله از پل میانگذر دریاچه ارومیه، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی سال گذشته از جذب سرمایه گذار جهت تکمیل پروژه آزاد راه ارومیه- تبریز با برآورد اولیه‌ ۵ هزار میلیارد تومان خبر داد.

امروز ٢٨ فروردین ماه نیز مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در یک نشست خبری با اشاره به منفک شدن فعالیت پیمانکار پیشین آزادراه ارومیه - تبریز گفت: «این طرح به پیمانکار جدید سپرده شده و قرار است ۱۰ هزار میلیارد تومان برای قطعات سه، پنج و ۶ این پروژه هزینه شود».

سیدمحسن حمزه لو افزود: «مهمترین قطعه این طرح، قطعه سوم است که ۲ تونل در آن باید احداث شود و امیدواریم با سرعت زیادی اجرایی شود».

او با اشاره به اینکه با احداث این تونل‌ها، ۱۷ کیلومتر از مسیر ارومیه - تبریز کاسته می‌شود، اظهار کرد: «در صددیم قطعه اول و دوم این طرح را که در محدوده آذربایجان غربی و تا میان‌گذر احداث شده، به صورت بزرگراهی به اتمام برسانیم و تحویل اداره کل راهداری دهیم».

در طول سال های اخیر جلسات بررسی وضعیت پل میان گذر تنها به تکمیل تقاطع‌های غیر همسطح، روشنایی‌های مسیر و عرشه پل و ایمن سازی آن محدود شده، پلی که حتی مدیرکل دیوان محاسبات آذربایجان غربی امسال و در چهاردهمین سال افتتاح ناقص پروژه، به کاهش استحکام آن اشاره کرده و گفته بود؛ «در صورت پاسخگو نبودن نهاد عامل پرونده این موضوع به دادگاه ارجاع داده خواهد شد».

در هر حال قرار بود ١٥ درصد عوارض آزادراهی پل میان‌گذر دریاچه ارومیه صرف تعمیرات پل ‌شود، که با وجود پیگیری‌های دیوان محاسبات استان، صورت حساب شفافی در این خصوص وجود ندارد و وجود تنها منجر به به شکل گیری بحران زیست محیطی برای دریاچه ارومیه شده است.

کد خبر 2754661

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha