اتحادیه میهنی باید بخاطر حفظ امنیت اقلیم کردستان، از تاوان دادن به خاطر مواضع میهنی خود بکاهد

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ «ناظم دباغ» نماینده اقلیم کردستان در تهران گفت:«علت بسته شدن حریم هوایی ترکیه بر روی پروازهای هوایی فرودگاه سلیمانیه و حمله به این فرودگاه به علت مواضع میهنی اتحادیه میهنی کردستان درباره کردهای منطقه است و گفت: بهتر است این حزب پس از این به منافع اقلیم کردستان بیاندیشید.»

به گزارش کردپرس به نقل از «آوینه»: «ناظم دباغ» که از سهم اتحادیه میهنی کردستان نماینده دولت اقلیم کردستان در تهران است به صدای آمریکا اعلام کرد: اتحادیه میهنی تاوان تلاش و کوششهای میهنی خود را پس می‌دهد و گفت:«در زمانی ما را به حمایت از حزب دمکرات کردستان ایران متهم میکردند در زمان دیگر به حمایت از پ.ک.ک و حزب سوسیالیست ترکیه و جریان آلای رزگاری  متهم می‌کردند. اما باید پس از این تلاش شود که  بیشتر به منافع اقلیم کردستان بیاندیشیم.  اتحادیه میهنی کردستان باید تلاش کند که در راه حفظ کیان اقلیم کردستان کمتر تاوان دهد. »
روز چهارشنبه روزنامه العرب اعلام کرد : جمهوری اسلامی ایران در تلاش است برای رفع اختلافات میان ترکیه و حزب طالبانی میانجیگری کند.
در این باره ناظم دباغ اعلام کرد: اطلاعاتی درباره‌ی این که جمهوری اسلامی ایران چنین قصدی داشته باشد وجود ندارد، اما برای تهران اهمیت دارد که در اقلیم کردستان مشکلی وجود نداشته باشد و امنیت و ثبات بیشتری در  منطقه حاکم باشد.
وی گفت: مطمئنا به علت موقعیت سیاسی منطقه برقراری روابط مناسب با کشورهای ترکیه و ایران و  همچنین عراق با در نظر گرفتن منافع ملت کرد اهمیت دارد، به عقیده من منافع ایران هم در امنیت منطقه تامین می‌شود ، در زمانیکه سلیمانیه با ایران حدود ۴۰۰کیلومتر مرز مشترک دارد.
وی درباره برهم زدن امنیت منطقه به علت اتفاقات اخیر و اقدامات ترکیه ،هشدار داد.
ناظم دباغ گفت؛« مطمئنا بهانه ای که برای حمله به سلیمانیه وجود دارد برای دیگر مناطق اقلیم هم وجود خواهد داشت اگر بخواهند آن را بکار ببرند.»
وی گفت:« سفر اقای قباد طالبانی به ترکیه اگر برای اثبات حسن نیت خود به ایران باشد به نظر من لازم نبود که ایشان به این سفر می رفتند، به دلیل موقعیت جغرافیایی که اقلیم کردستان دارد اتحادیه میهنی نمیتواند از یکی از مرزهای خود دست بکشد ، در دوران مام جلال گ تا کنون اتحادیه میهنی با ایران و ترکیه روابط خوبی داشته است، به همین دلیل اتحادیه میهنی از ۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک خود با ایران دست بردار نیست. »
درباره اینکه آیا احتمال دارد این دربرابر حمله ترکیه به فرودگاه سلیمانیه واکنش نشان دهد اعلام کرد: ممکن نیست ایران و ترکیه روابط خود را به خاطر کردها بر هم بزنند.
وی اشاره کرد: من فکر نمی‌کنم که ترکیه و تهران بر سر کردها یکدیگر را برنجانند، رسانه‌های ایران این حادثه را همانند دیگر حوادث خبری پوشش می‌دهند ، این حادثه بیشتر در منطقه تحت حاکمیت اتحادیه میهنی بررسی می‌شود.

کد خبر 2754584

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha