علت احتمالی تحریم هوایی مجدد منطقه تحت کنترل اتحادیه میهنی از سوی ترکیه

سرویس جهان- برخی کارشناسان و منابع ترکیه ای توقف پروازهای ترکیه به شهر سلیمانیه تحت کنترل اتحادیه میهنی را به ارتباطات احتمالی این حزب حاکم در اقلیم کردستان با پ.ک.ک و روابط نزدیک آن با کردهای سوریه که از نظر ترکیه غیرقابل تحمل است، نسبت داده اند.

به گزارش کردپرس، اخیرا گزارش هایی درباره توقف پروازهای شرکت هواپیمایی ترکیه به شهر سلیمانیه اقلیم کردستان عراق در ماه آوریل منتشر شده است. لاوک غفوری،سخنگوی دولت اقلیم کردستان در مصاحبه با نشریه آمریکایی المانیتور توقف پروازها از ترکیه به شهر سلیمانیه را تایید کرده است.

المانیتور با اشاره به این که ترکیه در سال 2017 و پس از ربوده شدن سه تن از اعضای سازمان اطلاعات ترکیه در این شهر، اقدامات تلافی جویانه مشابهی علیه این منطقه تحت کنترل اتحادیه میهنی در پیش گرفت، توقف پروازها از ترکیه به سلیمانیه را به ارتباط داشتن این حزب کردی در عراق با حزب کارگران کردستان ترکیه یا پ.ک.ک و نیروها و احزاب حاکم بر منطقه کردنشین سوریه مرتبط دانسته است.

زمستان گذشته هم سقوط دو هلیکوپتر حامل نیروهای ضد ترور وابسته به اداره خودگردان کرد سوریه مناقشات مشابهی به دنبال داشت. برخی منابع ادعا کردند که اتحادیه میهنی این هلیکوپترها را در اختیار نیروهای کرد سوریه قرار داده است. برخی رهبران اتحادیه میهنی و فرماندهان نیروهای وابسته به این حزب هم در آن زمان با سفر به منطقه تحت کنترل کردهای سوریه نسبت به جان باختن نیروهای کرد سوریه در این حادثه ابراز همدردی کردند. اخیرا هم برخی مقامات منطقه تحت کنترل کردهای سوریه با سفر به شمال شرق سوریه، با مقامات کرد سوریه دیدار و گفتگو داشته اند. این در حالی است که ترکیه نیروهای کرد سوریه و نهادهای سیاسی آن را وابسته به پ.ک.ک دانسته و آنها را « تروریستی» خطاب می کند.

دو منبع ترک مطلع از این موضوع نیز در مصاحبه با نشریه میدل ایست آی ادعا کرده اند که توقف پروازها از ترکیه به شهر سلیمانیه ارتباط مستقیمی با رابطه حزب اتحادیه میهنی با حزب کارگان کردستان ترکیه یا پ.ک.ک دارد. منابع ترک ادعا کرده اند که اتحادیه میهنی به دستور بافل طالبانی، رئیس این حزب کریدور مستقیم هوایی از این شهر به منطقه تحت کنترل کردهای سوریه، به منظور انتقال اعضای پ.ک.ک ایجاد کرده است.

یکی از منابع ترکیه ای به این نشریه گفته است اتحادیه میهنی از پ..ک.ک حمایت می کند.

مصطفی کانر، پژوهشگر انستیتو خاورمیانه در دانشگاه ساکاریا نیز با ادعای این که از لحاظ تاریخی قرابتی میان حزب اتحادیه میهنی و پ.ک.ک وجود داشته اما ارتباطاتی میان پ.ک.ک و حزب دموکرات کردستان به رهبری بارزانی ها وجود ندارد، به میدل ایست آی گفته است ترکیه این روابط را زیر نظر داشته است.

او همچنین ادعا کرد که پ.ک.ک از این شهر به عنوان پایگاهی برای عملیات های لجستیکی استفاده کرده زیرا از این طریق به مقرهای اصلی خود در قندیل دسترسی بهتری دارد.

پژوهشگر موسسه خاورمیانه دانشگاه ساکاریا افزود: مقامات ترکیه درباره روابط نزدیک پ.ک.ک با طالبانی ها مطمئن هستند.

کد خبر 2754203

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha