اظهارات آیهان بیلگن سبب تداوم زندان صلاح الدین دمیرتاش شده است

سرویس ترکیه - انتشار بخش هایی از کیفرخواست دادگاه کوبانی، پرده از اظهارات عضو سابق HDP که سبب دستگیری دمیرتاش شده بود، برداشت.

به گزارش کردپرس، شش سال پس از دستگیری شماری از سیاستمداران حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) از جمله صلاح الدین دمیرتاش و فیگن یوکسک داغ رؤسای مشترک این حزب، برخی رسانه های ترکیه پرده از بخش هایی از کیفرخواست علیه این سیاستمداران برداشته و اعلام کردند که اظهارات افرادی مانند آیهان بیلگن عضو سابق HDP سبب صدور قرار دستگیری برخی از سیاستمداران کرد همچنین سبب قرار تداوم زندان برای افرادی مانند دمیرتاش شده است.

چند روز پیش آلتان سنجر خبرنگار کرد در گزارش تصویری کوتاهی در کانال خبری اوزگوروز (آزاد هستیم) اعلام کرد که به اطلاعاتی دست یافته است که نشان می دهد اظهارات آیهان بیلگن سبب صدور قرار زندان برای دمیرتاش شده است. بیلگن در این اظهارات مدعی شده بود که HDP و ارگان های وابسته به آن، همچنین فعالان سیاسی این حزب، تحت هدایت سازمان های مسلح PKK و  KCK عمل می کنند. 

پس از آن برخی رسانه های دیگر مانند دیکن برخی از بخش های مربوط به اظهارات بیلگن را در محتوای کیفرخواست منتشر کردند که بر اساس آن دمیرتاش و برخی دیگر از سیاستمداران HDP به همکاری با سازمان تروریستی متهم شده بودند.

برخی اظهارات بیلگن که از سوی دیکن منتشر شده اند، از این قرارند:

«*من به فرآیندهای تصمیم گیری شفاف و فرآیندهای تصمیم گیری دموکراتیک در داخل HDP اهمیت می دهم و هر از گاهی شاهد برخی کارها خارج از این چارچوب بوده ام. من از این موضوع ناخشنود هستم. به عبارت دیگر، سیاست تنها زمانی می تواند راه را بر ارتکاب جرم ببندد که در سازوکارهای خود، از طریق مجاری دموکراتیک و شفاف عمل کند.

*من درست از زمانی که در شهرداری شروع به فعالیت کردم، (گردش مالی) همه حساب ها را در اینترنت منتشر کردم و ساختمان شهرداری را برای عموم باز کردم. الان به هیچ عنوان کسی نمی تواند بگوید «شما برای سازمان تروریستی پول فرستادید»، یعنی من را به خاطر سمتم در شهرداری مجرم اعلام کند.

*من فکر می کنم که اگر امروز اتهاماتی متوجه HDP است، یعنی اگر نه تنها حزب حاکم، بلکه جناح اپوزیسیون هم مشکل دارد که در کنار HDP بایستد یا رهبران آن در  کنار رهبران HDP عکس بگیرند، HDP باید کارهای خودش را مورد انتقاد و بازبینی قرار دهد.

*اما ببینید، من می خواهم سخنان پیشین خود را درباره این موضوع اصلاح کنم: می خواهم این را بگویم که منظورم این نبوده که در اینجا (HDP) دخالت خارجی وجود دارد - در حالی که پیشتر چیزی شبیه این گفته ام - منظورم این بود که بیش از آن که هدایت نیروهای خارجی در کار باشد در اینجا افرادی وجود دارند که خود را متعلق به آن نیروها احساس می کنند.

*برای مثال اتفاقی که می افتد مثل همان تحت فشار قرار دادن شهرداری ها است. به عبارت دیگر، کسی که با استفاده از عباراتی مانند «سازمان (PKK) اینطور می‌خواهد» یا «امرالی این‌طور می‌خواهد»، «قندیل این‌طور می‌خواهد»، سیاست ورزی می کند، اگر  بخواهد در مسیر سیاست‌ دموکراتیک حرکت کند، نه می تواند در پلتفرم های دموکراتیک ائتلافی تشکیل دهد، نه  می تواند (فعالیت سیاسی) خودش را گسترش دهد و نه می تواند بخشی از جامعه شود.

*من می گویم این کارها اشتباه است، هرگز نباید این کارها را کرد، نباید به انجام این اقدامات اجازه داد. یعنی همان‌طور که پیشتر گفتم، معنی حرف من این نیست که این کارها شده است، بلکه این یک هشدار و یک انتقاد است درباره کارهایی که نباید انجام شود یا باید انجام شود. من معتقدم که این گونه روش ها باعث بروز فعالیت های مجرمانه در عرصه سیاسی می شوند.»

دادگاه با استناد به همین اظهارات بیلگن قرار دستگیری و تداوم زندان برخی از سیاستمداران کرد از  جمله دمیرتاش و یوکسک داغ را در پرونده موسوم به اعتراضات کوبانی صادر کرده است.

گفتنی است پس از انتشار این اخبار، بیلگن در تماس با دیکن اعلام کرد که بر روی همه اظهارات خود ایستاده و اگر لازم باشد هر وکیلی که بخواهد می تواند اظهارات او را در پرونده اعتراضات کوبانی مورد ارزیابی قرار دهد.

کد خبر 2753878

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha