فرصت یک ماهه برای تعیین تکلیف پروژه تله کابین ارومیه بعد از دو دهه بلاتکلیفی!

سرویس آذربایجان غربی- مسئولان در آذربایجان غربی مجددا به پروژه «طولانی ترین تله کابین خاورمیانه» در ارومیه یک ماه زمان دادند تا این پروژه 20 ساله تعیین تکلیف شود.

به گزارش خبرنگار کردپرس، سال ۷۹ احداث طولانی‌ترین تله‌کابین خاورمیانه در شهر ارومیه بر سر زبان ها افتاد اما عملیات اجرایی آن از سال 1388 به بعد به دلیل اختلافات داخلی و سو مدیریت‌های که در گذشته رخ داد، متوقف شد و با گذشت دو دهه هنوز این پروژه در همان فاز اول، با 55 درصد پیشرفت فیزیکی باقی مانده و چهار فاز دیگر آن آینده ایی نامشخص دارند.

پروژه ایی که به بخش خصوصی واگذار شد ولی با وجود صدور موافقت ها و مجوزهای مختلف از سوی ادارات دولتی مدتهاست که تقریبا در نقطه شروع عملیات اجرائی باقی مانده است و سرمایه گذاران و شرکاء آن بدلیل اختلافات مالی و سلیقه ای ، نتوانسته اند در عمل کار خاصی از پیش ببرند. این در حالی بود که بارها اداره کل میراث فرهنگی مجوز سرمایه‌گذاری و مهلت زمان ارائه شده به سرمایه‌گذار جهت تعیین تکلیف پروژه را تمدید کرد بود.

حتی از سوی این اداره کل اعلام شد؛ در صورتی که این شرکت نتواند عملیات اجرایی پروژه را مجددا آغاز کند، مجوز پروژه لغو و سرمایه‌گذار جدید جایگزین می‌شود.

با تغییر مدیریت امیدهای آغاز به کار پروژه شکل گرفت اما آن امید هم سرابی بیش نبود چرا که مدیریت جدید هم نتواست کاری از پیش ببرد و پروژه تله کابین ارومیه با مشکلات عجیبی روبه رو بود که یکی از آنها عدم دریافت به موقع تجهیزات خریداری شده فاز اول از گمرک توسط شرکت سرمایه گذار و تملیک اموال توسط گمرک بود.

تجهیزاتی که شامل تنها پنج درصد از فاز اول اجرائی تله کابین بود و بر اساس برآورده های بعمل آمده ، نصب و راه اندازی آن هم حداقل یکسال بطول می انجامید. در واقع تله کابین ارومیه یک سال تمام معطل تجهیزاتی بود که تنها شامل 5 درصد فاز یک آن بود!

در حالیکه سرمایه گذار پروژه در تمام این مدت درگیر مشکلات قضایی و حقوقی مربوط به مسائل داخلی شرکت بود، مسئولان استانی امیدوار بودند که باتوجه به کادر مدیریتی و فنی فعال و جدید شرکت سرمایه گذار مزبور، روند اجرائی پروژه 3 تا 6 ماه آینده بصورت جدی شروع شود.

اکنون با گذشت 6 ماه از آخرین جلسه بررسی وضعیت طولانی ترین تله کابین کشور، دوباره مسئولان استانی در دهم خرداد ماه پیرامون این موضوع تشکیل جلسه دادند تا به حل و فصل مشکلات پیش روی حوزه گردشگری استان از جمله تله‌کابین ارومیه بپردازند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی در این جلسه اظهار کرد: همه دستگاه‌های اجرایی آمادگی خود را برای حل مشکلات موجود در سر راه تله‌کابین ارومیه اعلام کردند و بر لزوم تسریع در حل مشکلات این مجموعه تاکید شده است.

جباری افزود: مقرر شده تا شرکت هزاره غرب به عنوان مجری طرح ، یک زمان‌بندی برای پایان طرح تله‌کابین ارومیه اعلام کند. همچنین در این جلسه مهلت یک ماهه به این شرکت داده شد تا اسناد و مدارک مربوط به مراحل ساخت، تجهیزات تله‌کابین ارومیه، تامین سرمایه، رفع مشکلات حقوقی، ارائه صورت‌های مالی و اجرای طرح را آماده نماید.

این تله کابین با 36 کیلومتر بزرگ ترین تله کابین کشور عنوان شده است. طرحی که مجوز ساخت طرح آن در سال 91 صادر و قرار بود این طرح در پنج فاز شامل سه خط تله‌کابین، مجتمع پذیرایی مانند کافی‌شاپ و سالن‌های ورزشی اجرایی شود.

فاز اول این طرح در مسیری به طول 8.5 کیلومتر از جانوسلو به کوه ایوعلی کنار جاده بند ارومیه، فاز دوم از ایوعلی تا سد شهر چایی به طول 12 کیلومتر و فاز سوم از سد شهرچایی تا پیست اسکی خوشاکو به طول 15.5 کیلومتر احداث می شود.

کد خبر 282582

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha