18 سال انتظار برای افتتاح طولانی ترین تله کابین خاورمیانه در ارومیه!

سرویس آذربایجان غربی- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: تا کنون بالغ بر ۱۸ میلیارد تومان اعتبار در پروژه تله کابین ارومیه هزینه شده اما به پیشرفت فیزیکی مورد انتظار نرسیده است.

به گزارش کردپرس، «ترین ها» ی خاورمیانه همه در ایران قرار دارند اما این پروژه ها اغلبشان یا تعطیل شده اند یا چندین سال است در انتظار افتتاح اند.

«ترین ها» شامل بزرگ ترین کارخانه، بزرگ ترین مجتمع تجاری و ... در منطقه و خاورمیانه معرفی می شوند اما این پروژه ها به دلایل مختلف در بایگانی ها خاک می خوردند و افتتاح آن ها هم تنها و تنها به زمان ها و مناسبت های مختلف پاس کاری می شود.

یکی از این «ترین ها»، طولانی ترین تله کابین خاورمیانه در ارومیه است که 18 سال است در انتظار افتتاح به سر می برد.

سال ۷۹ احداث طولانی‌ترین تله‌کابین خاورمیانه در شهر ارومیه بر سر زبان ها افتاد ولی اکنون قریب به دو دهه است که این پروژه در حال احداث است اما پیشرفت فیزیکی چندانی نداشته است.

عملیات اجرایی پروژه تله کابین ارومیه از سال 1388 آغاز و پس از آن به دلیل اختلافات داخلی و سو مدیریت‌های که در گذشته رخ داد، پروژه با مشکلاتی مواجه و متوقف شد. قرار بود فاز نخست این طرح در سال 1392 به اتمام برسد ولی بخش کمی از آن اجرایی شد.

این تله کابین با 36 کیلومتر بزرگ ترین و طولانی ترین تله کابین کشور خواهد بود که قرار است فاز اول این طرح در مسیری به طول 8.5 کیلومتر از جانوسلو به کوه ایوعلی کنار جاده بند ارومیه، فاز دوم از ایوعلی تا سد شهر چایی به طول 12 کیلومتر و فاز سوم از سد شهرچایی تا پیست اسکی خوشاکو به طول 15.5 کیلومتر احداث می شود.

اکنون با گذشت 10 سال از زمان کلنگ زنی این پروژه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی به تسنیم گفت: مدیریت جدید با برنامه‌های جدید به دنبال فعال کردن دوباره این پروژه است هر چند زمان دقیق آغاز به فعالیت این طرح بعد از حل شدن مشکلات حقوقی و تأمین منابع و اعتبارات مشخص می‌شود.

جلیل جباری اختلافات داخلی و سوء مدیریت‌های که در گذشته رخ داده است سبب تعطیلی و رکود در احداث این طرح دانست و گفت: تا به حال 18 میلیارد تومان اعتبار برای طرح تله کابین هزینه شده و فاز نخست این پروژه به 80 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده ولی هنوز زمانی مشخصی برای آغاز به احداث فازهای دیگر معین نشده است.

پروژه تله کابین ارومیه یکی از طرح‌های بزرگ سرمایه‌گذاری گردشگری بخش خصوصی است که هزینه کل این پروژه 55 میلیارد تومان است که تا به حال 18 میلیارد تومان تنها برای ایستگاه اول صرف شده است.

با تاکید استاندار آذربایجان غربی و پیگیری هایی که با سرمایه گذار و عوامل اجرایی انجام شده، امید مسوولان عمرانی استان برای آغاز عملیات اجرایی و تکمیل این طرح افزایش یافته است.

اما پروژه هر چند وقت یک بار به دلیل برخی مشکلات دچار وقفه شده و تا کنون مشکلات آن را از بهره برداری بازداشته و انتظاری 18 ساله را برای این پروژه رقم زده است طرحی که می توان با استفاده از ظرفیت های آن در فردای تکمیل شدنش در راستای جذب روزافزون گردشگر بهره برد.

کد خبر 108510

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha