محدوده دریاچه سد «شهرچایی» ارومیه به بخش خصوصی واگذار شد!

سرویس آذربایجان غربی- با وجود ممنوعیت قانونی ایجاد هر گونه تاسیسات تفریحی، ورزشی و آموزشی در حریم و بستر رودخانه ها و دریاچه ها منبع آب شرب، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی از صدور موافقت اصولی برای سرمایه‌گذاری در محدود سدهای استان برای اولین بار در کشور خبر می دهد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، سیر قانون گذاری و تصمیمات در جهت حفاظت از منابع آب چنان است كه هر نوع ساخت و ساز و دخل و تصرف در حریم كمی و كیفی ١۵٠ متری دریاچه های احداثی در پشت سدها (بر روی خطی است موازی به فاصله افقی از محیط اطراف تر شده مخزن سد بر مبنای حداكثر ارتفاع آب روی سرریز) ممنوع است.

اما اخیرا موضوع واگذاری سدهای آذربایجان غربی جهت سرمایه گذاری به بخش خصوصی مطرح شده و حتی سد های منبع آب شرب را هم شامل می شود.

در حالیکه قانون آلودگی آبهای دریاها و دریاچه ها و رودخانه های مرزی با مواد نفتی، ماده ٩ قانون حفاظت محیط زیست، ماده ۶٨٨ قانون مجازات اسلامی، ضوابط موضوع «راهبردهای بلند مدت توسعه» مصوب جلسه سال ١٣٨٢ هیات وزیران، ماده ٢ آیین نامه جلوگیری از آلودگی آب طبق این اصول احداث هر گونه مراكز تفریحی و آموزشی در حاشیه و داخل سدها و منابع آب شرب مردم حتی برای مسائل آموزشی، نظامی و انتظامی ممنوع است و شورای امنیت ملی نیز وزارت نیرو را موظف كرده از ایجاد هر گونه تاسیسات و مراكز و ساختمانهای تفریحی، ورزشی و آموزشی در حریم و بستر رودخانه ها و دریاچه ها (آب شرب مردم) جلوگیری كند».

بدون توجه به این ماده قانونی، جلسه اهدای موافقت‌نامه اصولی سرمایه‌گذاری در سد شهرچای ارومیه مابین مدیر کل میراث فرهنگی استان و مدیر عامل شرکت آب منطقه ایی که با حفظ سمت معاون عمرانی استاندار هم است، برگزار شد.

در این جلسه مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی اظهار کرد: پیرو انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین وزارت نیرو و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی فعالیت‌های گردشگری و تفریحی در منابع و تاسیسات آبی و پیرامون آنها، برای واگذاری محدوده دریاچه سد شهرچایی ارومیه، در دو نوبت آگهی فراخوان جذب سرمایه گذار در سال ۱۳۹۹ توسط شرکت آب منطقه ای استان اعلام شد.

جلیل جباری افزود: در نهایت در نوبت دوم فردی به نام فرهاد یوسفی به عنوان سرمایه‌گذار این پروژه پس از اعلام آمادگی و بررسی شرایط انتخاب شد.

او گفت: پس از ابلاغ موضوع به سرمایه گذار منتخب و طی مراحل لازم برای تهیه طرح و برنامه گردشگری در منطقه یاد شده و تائید آن توسط اداره‌کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی، نهایتاً موافقت‌نامه اصولی صادر و ابلاغ شد.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: توسعه گردشگری آبی و حمایت از سرمایه‌گذاری در اطراف سدهای استان از جمله اولویت‌های این اداره‌کل است و آذربایجان غربی در کنار برخورداری از آثار تاریخی و گردشگری، ظرفیت بالایی برای توسعه گردشگری آبی دارد.

جباری افزود: سالانه در ایام عید مسافران زیادی از سدهای استان بازدید می‌کنند که این نشان‌دهنده استقبال مردم از توسعه گردشگری آبی است و با ایجاد تاسیسات گردشگری در اطراف سدهای استان مدت ماندگاری گردشگران در آذربایجان غربی افزایش یافته و این موضوع خود موجب درآمدزایی برای استان می‌شود.

گفتنی است؛ نادیده گرفته شدن منافع مردم، در نبود یک نهاد یا ارگان نظارتی بر عملکرد بخش خصوصی در سدها، این قبیل تصمیمات مبنی بر واگذاری و انجام برنامه های تفریحی را می تواند به تهدید جدی برای تامین آب شرب تبدیل کند/.

کد خبر 27506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha