کشاورزی پایدار راهکار حفظ سلامت تالاب های مهاباد

سرویس آذربایجان غربی- معاون محیط طبیعی و تنوع محیط زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: فعالیت هایی تحت عنوان پروژه کشاورزی پایدار به همت اداره کل محیط زیست استان و جوامع محلی در حال انجام است، تا مصرف کود و سموم کشاورزی به عنوان یکی از عوامل عمده آلاینده تالاب ها کاهش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار کردپرس، حجت جباری امروز چهارشنبه ١٣ بهمن ماه در آیین روز جهانی تالاب که در محل تالاب بین المللی "کانی برازان" مهاباد برگزار شد، اظهار کرد: مطالعات نیاز آبی ١٠ تالاب استان انجام شده و اما نیاز به موافقت وزارت نیرو و ابلاغ مصوبه سهمیه حق آبه تالاب ها دارد.

او با تاکید بر اینکه حق آبه تالاب های استان برای جلوگیری از خشک شدن و تثبیت، باید سالانه اختصاص یابد، ادامه داد: در مواقع اضطراری برای برخی از تالاب ها به صورت رایزنی و همکاری بین ادارات حق آبه تامین و از خشک شدن آنها جلوگیری شده ولی در مجموع نیاز به تثبیت حق آبه همچنان وجود دارد.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در خصوص آلودگی تالاب کانی برازان مهاباد نیز گفت: یکی از مهمترین تهدیدها برای تالاب ها آب آلوده است، متاسفانه زمانی که آب از طریق زهکش ها به محیط تالاب وارد می شود، کود و سموم کشاورزی را نیز به تالاب منتقل می کند. اما زمانی که آب از رودخانه به صورت مستقیم انتقال داده شود میزان آلودگی تالاب کاهش می یابد.

جباری افزود: اقتصاد غالب در دشت مهاباد کشاورزی است و از این محل سلامت تالاب تهدید می شود و این مورد یکی از عمده ترین عوامل آلودگی تالاب ها محسوب می شوند.

او تاکید کرد: فعالیت هایی که تحت عنوان پروژه کشاورزی پایدار به همت اداره کل محیط زیست استان و جوامع محلی انجام می گیرد، در نظر دارد تا مصرف کود و سموم در حوزه مذکور کاهش پیدا کند و سلامت تالاب ها حفظ شود.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به مشکلات احداث لاگن گفت: آلودگی های موجود در مقیاس کوچک شاید تاثیر گذار نباشد اما اداره کل در نظر دارد به جای احداث لاگن در محیط تالاب، از سمت بالا دست به کاهش آلودگی اقدام کنیم.

او اظهار کرد: تالاب کانی برازان یکی از تالاب های کشور است که در آن سمن هایی در سطح ملی فعالیت دارد و بیشترین مشارکت جوامع محلی در امر نگهداری و بهره برداری از آن به وقوع پیوسته است.

توقیف ٢٨ قبضه اسلحه از شکارچیان غیر مجاز در تالاب

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد هم در این جلسه گفت: شعار امسال روز جهانی تالاب ها این است که "تالاب ها را ارج نهیم، مدیریت کنیم و دوست بداریم". بر همین اساس با آگاه سازی جوامع محلی امروزه شاهد آن هستیم که اهالی روستاهای اطراف در حفظ نگهداری تالاب بیشترین همکاری و مشارکت را دارند.

فاروق سخنور با اشاره به خشکسالی های امسال گفت: در مهاباد با همکاری نهادهای دولتی به ویژه همیاری شرکت آب منطقه ای، حدود ۲.۵ میلیون متر مکعب آب برای جلوگیری از خشکی تالاب کانی برازان و همچنین یک میلیون متر مکعب برای تالاب قوپی بابا علی در آذر ماه رهاسازی شد.

او تاکید کرد: حق آبه این تالاب ها باید در ماه های گرم سال همچون تیر و مردادماه هر سال تامین شده تا از خشک شدن این عرصه های زیست محیطی در طول سال جلوگیری شود.

سخنور همچنین با اشاره به برخورد با عوامل انسانی مخرب در تالاب گفت: در سال جاری ١٨ مورد برخورد قانونی با این عوامل صورت گرفته و ٢٨ قبضه اسلحه نیز توسط یگان حفاظت از شکارچیان غیر مجاز ضبط شده است.

جوامع محلی حافظان و میراث دارن تالاب

در ادامه معاون توسعه و برنامه‌ریزی فرمانداری مهاباد بیان کرد: آموزش جوامع محلی بسیار حایز اهمیت است چرا که آنها حافظان تالاب و میراث دار این گنجینه ارزشمند زیستی به آیندگان هستند.

خشایار صنعتی با اشاره به اینکه ایجاد راه دسترسی ممکن حیات زیستی تالاب را تهدید کند، افزود: در حال حاضر حاشیه سد مهاباد با مشکلات زیست محیطی روبه رو شده لذا قبل از هموار سازی راه دسترسی به تالاب باید آموزش های لازم وفرهنگ سازی در این زمینه انجام بگیرد.

او ادامه داد: در بحث گردشگری تالاب نیز ایجاد تورهای سیاحتی و گردشگری در بازه های زمانی مشخص در قالب تورهای گردشگری میسر است و در این راه می توان از ظرفیت شهرداری جهت برگزاری تورهای داخل شهرستان جهت معرفی تالاب کانی برازان بهره جست.

کاهش ٩٠ درصدی شکار در "کانی برازان" به همت انجمن های مردمی

سپس جمشیدون، نماینده تشکل های زیست محیطی در این جلسه گفت: متاسفانه سازه ایی که توسط میراث فرهنگی از سالیان قبل در ورودی تالاب به صورت نیمه کار ساخته و رها شده است، سبب بد منظر شدن تالاب شده و بهتر است این مجموعه رفاهی متعلق به میراث فرهنگی سریع تر سازماندهی و یا از محل انتقال داده شود.

او ادامه داد: پیشنهاد ایجاد "مرکز اطلاع رسانی تالاب" در کانی برازان با مشارکت انجمن های مردمی می تواند گامی موفق در زمینه آگاهی رسانی به مردم و گردشگران در حوزه تالاب باشد و قصد داریم با همکاری پتروشیمی مهاباد در این زمینه اقدام کنیم همچنین در بحث بوم گردی نیز برنامه هایی در دست اجرا است که همگی این موارد به جذب هر چه بیشتر گردشگر به تالاب کمک خواهد کرد.

جمشیدون با اشاره به فعالیت تشکل های زیست محیطی و مشارکت جوامع محلی در تالاب گفت: از زمان آغاز این فعالیت ها میزان شکار در تالاب کانی برازان حدود ٩٠ درصد کاهش یافته ، همچنین جلوگیری از تخریب و تغییر کاربری نیز به حداقل رسیده است.

تقدیر از خبرنگاران حوزه محیط زیست/ تحویل اسلحه توسط شکارچیان با سابقه

در ادامه از خبرنگار کردپرس و سایر خبرنگار حوزه محیط زیست با اهدای کتاب و لوح تقدیر قدردانی شد.

در پایان مراسم روز جهانی تالاب ها در محل تالاب کانی برازان ۲ شکارچی با سابقه اسلحه های خود تحویل داده و از همه شکارچیان درخواست کردند تا به جمع حامیان محیط زیست بپیوندند و از شکار خودداری کنند.

تالاب بین المللی «کانی برازان» مهاباد، به عنوان یکی از تالاب های اقماری دریاچه ارومیه و نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان غربی از تالاب های زیبا و مهم این استان به شمار می رود که با مساحت هزار و ۵۰ هکتار در جنوب دریاچه ارومیه و ۳۰ کیلومتری مهاباد واقع شده و به عنوان بیست و چهارمین تالاب کشور در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است و در نزد پرنده نگرها به بهشت پرندگان مشهور است.

این تالاب که از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران نیز معرفی شده است، به عنوان با ارزش ترین زیستگاه انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمال غرب کشور محسوب می شود.

تالاب بین‌المللی کانی‌برازان مهاباد با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در آذربایجان غربی به شمار می‌رود.

گزارش و عکس: تانیا شعفی

کد خبر 26681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha