به گزارش خبرگزاری کردپرس، کتاب «مینیمالیسم در گرافیک محیطی» اثر سیروس لطیفیان، عکاس شناخته شده ایلامی در ۱۳۲ صفحه و شمارگان هزار جلد و توسط انتشارات جوهر حیات منتشر شده است.
دکتر بهروز سپیدنامه، منتقد ادبی، جامعه شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام طی یادداشتی که آن را در اختیار کردپرس به شرح زیر گذاشته، به معرفی اجمالی این کتاب پرداخته است:
پیش درآمد
به قول ریچارد هالووی (Richard Holloway) "سادگی، وضوح و یکتایی: این ها صفاتی هستند که به زندگی ما قدرت، نشاط و شادی می بخشد و نشانه هایی هنر عالی هستند (takdeall.com/blog).
مینیمالیسم یا سادهگرایی یک مکتب هنری است که اساس آثار و بیان خود را بر پایه سادگی بیان و روشهای ساده و خالی از پیچیدگی معمول فلسفی یا شبه فلسفی بنیان گذاشتهاست (hnewslaw.net/). معادل فارسی این مکتب هنری، سادهگرایی، کمینه گرایی ، هنر کمینه یا هنر موجز است. از نامهای دیگر این جنبش abc art و هنر تحتاللفظی (literalist art) میباشد (fa.wikipedia.org).
این سبک در واقع به معنای سادگی در نقاشی، طراحی داخلی، مد و موسیقی در دنیای هنر شناخته می شود که به دیگر شاخه های هنر نیز راه یافت و حتی امروزه طراحی مینیمال در حوزه دیجیتال نیز نفوذ کرده است، اصول طراحی مینیمال به صورت عینی (Visual) در طراحی وب نیز استفاده می شود. به وضوح هدف عمده مینیمالیسم ریشه در طرز تفکر و سبکی برای آرامش ذهن از شلوغی های دنیا اطراف می باشد. در واقع، مینیمالیستی بودن به معنای تمرکز عمد به مسائل است که بیشتر از همه برای آنها ارزش قائل هستیم و این امر با حذف یا پرهیز کردن از هر آنچه که ما را از هدف های مان منحرف یا دور می کند امکان پذیر می باشد. در واقع در یک توضیح کوتاه و ساده : مینیمالیسم استفاده عناصر (اموال) کمتر است (takdeall.com/blog).
مینیمالیسم در شکلهای مختلفی از طراحی و هنر استفاده میشود. مینیمالیست ها بر این باورند که با زدودن حضور فریبنده ترکیب بندی و کاربرد موارد ساده که به شکلی هندسی و بسیار ساده شده قرار گرفته باشند، میتوان به کیفیت ناب رنگ، فرم، فضا و ماده دست یافت (virgooll.io/@maryamkh1987).
آثار هنرمندان مینیمالیست گاه کاملاً تصادفی پدید میآمد و گاه زاده ی شکل های هندسی ساده و مکرر بود. سادهگرایی نمونهای از ایجاز و سادگی را در خود دارد و بیانگر سخن رابرت براونینگ است: "Less is more" "کمتر غنیتر است". این جمله که خود شالوده ی مدرنیسم است، بیان می دارد که مینی مالیسم در مدرنیسم ریشه دارد. هنر مینیمال اغلب به عنوان عکس العملی در برابر اکسپرسیونیسم انتزاعی تفسیر می شود که پلی به سمت پست مدرن می زند (همان).
هنر مینیمالیستی چندین ویژگی دارد، که به راحتی میتوانید آن را شناسایی کنید. یکی از رایجترین موارد تکرار یا ایجاد چندین تصویر از یک شکل، به ویژه اشکال هندسی ساده مانند خطوط و مربعها. بعضی از آثار به قدری ساده هستند، که با حداقلترین خطوط و فرمهای ممکن طراحی میشوند. هنر مینیمالیستی بر عناصری مانند هندسه، رنگ و خط متمرکز است. همچنین تنوع رنگی در مینیمالیسم محدود است. کارهای اولیه با ترکیب رنگهای تک رنگ، محدود به یک رنگ و یا رنگهای مرتبط (سیاه، سفید و خاکستری) بود. یکی دیگر از روشهای شناسایی هنرهای مینیمالیستی جستجوی مرزهای دقیق لبهدار بین مناطق رنگی تصویر است. وقتی با یک نقاش مینیمالیست صحبت میکنید، ایدههای بزرگ، موضوعات پیچیده یا دستورکارهای عجیب غریب نمیبینید. این نقاشیها فقط مربوط به هندسه و رنگ هستند و چیزی غیر از این نیستند. از نظر زیباشناسی هنر مینمالیسم، یک شکل چکیده و تصفیه شده از زیبایی را ارائه میدهد. شاید این ویژگی به خاطر خصوصیاتی مانند: حقیقت (چون وانمود به چیز دیگری نمیکند و همه چیز تصویر موجود است) ، نظم، سادگی و هماهنگی دانست (noornegarr.com).
معرفی کتاب:
کتاب «مینیمالیسم در گرافیک محیطی» مشتمل بر یک پیشگفتار، یک مقدم و شش فصل است که در هر کدام از فصول مباحثی تخصصی از قرار زیر مطرح شدهاند:
فصل اول: هنر مدرن، هنر پست مدرن، هنر مینیمالیسم، مینیمالیسم در هنر مدرن، ریشههای مینیمالیسم، سوپره ماتیسم، کنستراکتیویسم.
فصل دوم: داستیل، مارسل دوشان، هنرمندان مینیمالیسم، کارل آندره.
فصل سوم: ویژگی های هنر مینیمالیسم، میراث مینیمالیسم، گرافیک محیطی، تقسیم بندی گرافیک محیطی، تاریخچه گرافیک محیطی، نقش گرافیک محیطی در ارتباطات.
فصل چهارم: عناصر مؤثر در گرافیک محیطی، تهادل، تناسب، تداوم در محیط، تأکید در محیط، ایجاد وحدت در محیط، بافت، نور، نور و کاربرد آن در عوامل پیام رسانی، کاربرد گرافیک محیطی، تأثیر گرافیک محیطی در شهرها.
فصل پنجم: مینیمالیسم در گرافیک، تصویر، پیام، وضوح هدف، گرافیک محیط شهری با رویکرد مینیمالیستی، معرفی هنرمندان گرافیک محیطی، اصغر کهشچیان مقدم، ایرج اسکندری تربقان، ارزیابی کلی، چگونه می توان ویژگی های هنر گرایک محیطیی و اصول زیباشناسی آن را تبیین کرد؟ چگونه هنر مینیمالیسم بر مخاطب تأثیر میگذارد؟ هنر مینیمالیسم بر اجتماع چه تأثیری میگذارد؟
فصل ششم: تصاویر و منابع
لطیفیان ضمن اطلاع از تأثیر هنر در ایجاد آرامش به منظورکاهش آسیب های اجتماعی ناشی از تزاحم و آشفتگی المان های شهر با تأکید بر کارکردهای اجتماعی رعایت اصول مینیالیسم در طراحی شهری در تشریح هدف نگارش کتاب اذعان نموده:
هدف از نگارش این کتاب تبیین ویژگی های هنر گرافیک محیطی و اصول زیبایی شناسی آن تبیین شیوههای تاثیرگذاری بر مخاطب در هنر مینیمال و تاثیرات اجتماعی هنر مینیمالیسم در زندگی انسان هاست. به وضوح میتوان دید در فضای شهری که دارای ازدحام و شلوغی در خیابانهای پرتردد می باشد رنگ تابلوهای تبلیغاتی و اطلاع رسانی رنگ و فرم تجهیزات و مبلمان شهری رنگ نما های ساختمان ها و چنان ازدحام بصری ایجاد نموده است طراحان گرافیک محیطی می توانند با استفاده از فرم های ساده و رنگهای یک دست از ویژگیهای هنر مینیمال است هماهنگی و آرامش را در فضای شهری ایجاد نمایند.
تجربهی اندیشیده و دانشگاهی سیروس لطیفیان در زمینه هنرهای زیبا و نیز تجربهی زیستهی او در زمینه هنر عکاسی از او پژوهشگری ساخته است که با ژرف اندیشی و درون فهمی، درک درستی از پدیدههای مورد مطالعه ارائه می نماید که نمونهی بارز آن را میتوان در کتاب «مینیمالیسم در گرافیک محیطی» مشاهده نمود.
نظر شما