دخل نانوایی ها همچنان با خرجشان نمی خواند / دلشاد عزیزی

سرویس کرمانشاه _ اعلام جدول تغییر قیمت نان با انتقاداتی از سوی فعالان این صنف روبرو شده است. آقای دلشاد عزیزی از فعالان دغدغه مند این صنف در نقد این تغییر قیمت ها، یادداشتی پیراموان مشکلات، تنگناهای کاری و معیشتی این صنف به نگارش درآورده که در ادامه می خوانید: د:

خبرگزاری کردپرس _ جدول قیمت و تغییرات نان در کرمانشاه در واقع نوعی بازی با اعداد و ارقام و درصد ها را نشان می دهد. آنچه مشهود است این است که کار کارشناسی روی اصل موضوع یعنی شرایط تولید و سختی کار در نانوایی ها و مشکلات پیش رو در مورد تولید هر نوع نان در نظر گرفته نشده است.
با نگاهی به جدول تغییرات قیمت به وضوح متوجه خواهیم شد که به صورت سلیقه ای و دستوری قیمت گذاری صورت گرفته است. مثلاً سنگک دولتی ۵۰ درصد افزایش داشته است در حالیکه افزایش قیمت برای سنگک اتوماتیک ۸۱ درصد بوده است. این تبعیض در تعیین قیمت نیز بین نان دولتی و آزاد پز هم مشهود است. مثلاً سنگ دولتی ۵۰ درصد افزایش داشته است در حالی که این افزایش برای سنگک آزاد پز ۳۳ درصد بوده است. سنگک اتوماتیک دولتی ۸۱ درصد افزایش داشته است در حالیکه سنگک اتوماتیک آزادپز۶۰ درصد افزایش داده شده است. همچنین تغییر قیمت در تافتون دولتی ۵۰ درصد بوده در حالی که در تافتون آزادپز ۳۳ درصد افزایش داده شده است.
این اصلاح قیمت در حالی است که استان همجوار ما استان همدان در اصلاح اخیری که درقیمت انواع نان داشته است. قیمت را در یک دامنه مشخص بین ۵۰ تا ۵۵ درصد افزایش داده است. این دامنه تغییرات برای انواع نان های موجود آزاد پز و دولتی برابر اعمال شده است.

در اینجا سوالاتی از طرف نانوایان مطرح است. در این تغییرات چه فاکتورهایی ملاک عمل قرار گرفته است؟ دلایل به قول خودشان کارشناسان تصمیم گیرنده در جلسه برای این همه اختلاف در تعیین قیمت انواع نان چه بوده است؟ اختلاف تغییرات قیمت در بین نان های مختلف باید در یک دامنه محدود باشد (حداکثر ۵ درصد با هم اختلاف داشته باشند.) با توجه به جدول تغییرات شاهد اختلاف قیمت در حدود ۴۰ درصد و بیشتر هم هستیم. در این تغییر قیمتها بیشترین ضرر متوجه نانوایان آزادپز می باشد چون این نانوایان با مصوبه دولت قبلی هم سهمیه آرد و هم قیمت آنها در اختیار دولت قرار گرفت و با حداقل سهمیه در حال فعالیت می باشند. اینگونه قیمت گذاری در واقع نوعی از میدان به در کردن نانوایان آزادپز نیز می باشد.

پرسش این است چه کارشناسانی در حوزه نان در این جلسه شرکت داشتند؟ چون درد یک نانوا را فقط یک نانوا می‌داند و کسانی که پشت میز نشستند جز مصرف نان، آیا تا به حال نانی پخت نکرده‌اند. در واقع خود فقط مصرف کننده نان هستند و عقلا و منطقا از سختی و مشکلات و هزینه‌های یک نانوا خبر ندارند و صرفاً به جیب مصرف‌کننده نگاه می‌کنند. و منطقی و شرعی نیست که از جیب تولید کننده به مصرف کننده سوبسید داده شود.
هیچ یک از نانوایان استان و حتی اتحادیه ها از این قیمت راضی نیستند این قیمتها در بهبود کیفیت نان تاثیری ندارند.
بی توجهی به خواست نانوایان و نماینده های آنها (اتحادیه هایی که توسط آنها انتخاب شده اند) در تعیین قیمت و تصمیماتی که برای نانوایان گرفته می شود نوعی بی احترامی به نانوایان است و باعث می‌شود که نانوایان اتحادیه ها را در مقابل خود ببینند و از شرکت در انتخابات برای تشکیل آنها خودداری نمایند. همچنین زمینه را برای تخلف در این صنف فراهم نموده و باعث کاهش کیفیت و کمیت نان می شود.
لذا انتظار داریم که استانداری با بازنگری مجدد در تعیین قیمت ها و دعوت از کارشناسان نان و فعالینی که در حوزه نان مشغول به فعالیت می باشند، نسبت به تعیین قیمت منطقی و منصفانه اقدام نمایند.

کد خبر 24129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha