پ.ک.ک کجای مسئله کردهای ترکیه قرار دارد؟

سرویس جهان- دکتر سونر جاگپتای معتقد است اگر آمریکا در مورد پ.ک.ک از دیدگاه ترکیه نگاه کند و در کنار مقابله نظامی با آن، حزب کردگرای دموکراتیک خلقها را در روند سیاست ترکیه مشارکت دهند مسئله کردها قابل حل خواهد بود. اما الیزا مارکوس، محقق مسئله کردها و پ.ک.ک معتقد است پ.ک.ک خود بخشی از مسئله کردهاست و با مقابله نظامی با آن نمی توان مسئله کردها را حل کرد.

به گزارش کردپرس، سونر جاگپتای، پژوهشگر مسائل ترکیه و نویسنده کتاب «امپراتوری اردوغان» در رشته توئیت هایی پیشنهادهایی برای بهبود ارتباط میان ترکیه و آمریکا پیشنهادهایی مطرح کرده است.

دکتر سونر جاگپتای معتقد است آمریکا در مورد پ.ک.ک از رویکرد نظامی آنکارا پیروی کرده و از این کشور حمایت کند اما در مقابل، ضمن مشروعیت بخشی به حزب کردگرای دموکراتیک خلقها در بنده سیاسی ترکیه، خواستار آزادی صلاح الدین دمیرتاش رهبر سابق آن شود و برای اعتباربخشی به این حزب سیاسی کردگرا تلاش کند.

البته او اشاره کرده است که دلیل همراهی آمریکا با نیروهای کرد سوریه که از نظر ترکیه وابسته به پ.ک.ک هستند و این مسئله باعث ایجاد بحران در روابط میان آنکارا-واشنگتن شد، اقدامات اشتباه دولت اردوغان در مورد داعش بوده است.

سونر جاگپتای، حزب دموکراتیک خلقها را یکی از مهم ترین احزاب اپوزیسیون ترکیه و چالشگر اصلی قدرت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دانسته است. از نظر او تنها راه و دموکراتیک ترین شیوه حل مسئله کردها در ترکیه، کنار گذاشتن پ.ک.ک و حمایت آمریکا از این شیوه است. در ضمن آمریکا باید از وارد کردن بدون قید و شرط حزب دموکراتیک خلقها در بنده سیاسی ترکیه حمایت کند. جاگپتای معتقد است این راه می تواند هم به توسعه دموکراسی و ایجاد ثبات در ترکیه کمک کند و رابطه سرد میان آنکارا و واشنگتن را بهبود بخشد.

اما الیزا مارکوس، پژوهشگر مسائل کردها و نویسنده کتاب «خون و باور» درباره مبارزات نظامی پ.ک.ک با دولت ترکیه معتقد است چنین رویکردی به سادگی قابلیت عملی شدن ندارد.

او بر این باور است که پ.ک.ک بخشی جدانشدنی از مسئله کردها در ترکیه است و نمی توان این مسئله را فقط با برخورد نظامی با آن حل کرد.

الیزا مارکوس معتقد است اگر همه اینها قابلیت انجام گرفتن از سوی آمریکا را دارد، بهتر است از سر گیری مذاکره میان پ.ک.ک و آنکارا را نیز به این پیشنهادات اضافه کنند.

کد خبر 23585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha