ستاد احیای دریاچه ارومیه را ول کنید، ستاد احصای پول احیای آن را افراز کنید!

سرویس آذربایجان‌غربی- صلاح الدین خدیو، فعال مدنی با اشاره به تطبیق سرانه بودجه 1401 با نقشه تنش آبی و خشکسالی کشور، گریزی به ١٥ هزار میلیارد تومان بودجه ستاد احیای دریاچه ارومیه می زند و کوتاه می نویسد: ستاد احیای دریاچه را ول کنید، ستاد احصای پول احیای آن را افراز کنید!

به گزارش خبرنگار کردپرس، در سال ٩٩ بیش از یک میلیارد و ۴۲۵ میلیون مترمکعب آب به عنوان حق‌آبه به دریاچه سرازیر شده است، امسال هم قرار بود ۶۴۰ میلیون متر مکعب آب از سدهای حوزه آبریز به سمت دریاچه ارومیه رها سازی شود اما به دلیل خشکسالی، کاهش ذخایر آب سدها و ذخایر برفی تنها ٢٥٠ میلیون متر مکعب در فصل بهار رهاسازی شد.

مقرر شد؛ مابقی آب سدها تنها با هدف تامین آب شرب و کشاورزی رهاسازی شوند، این مورد سبب کاهش چشمگیر حجم و وسعت دریاچه ارومیه شد و این ادعا را که دریاچه تنها با نزولات جوی و آب های رهاسازی شده، جانی گرفته است، تقویت کرد.

در همه این سال ها که ستاد احیای دریاچه ارومیه شکل گرفته است، علیرغم میلیاردها تومان بودجه مصوب، کمک های میلیون دلاری‌ از ژاپن و ... هنوز هم وضعیت دریاچه تثبیت نشده و در بخش جنوبی تنها شوره زار است که دیده می شود!

کارشناسان امر معتقدند؛ با نگاهی به وب‌سایت طرح می‌توان دریافت که حاصل این تلاش بین‌المللی برای دریاچه ارومیه تنها چندین مورد گزارش‌ درباره پایش و بررسی اثربخشی تکنیک‌های به‌زراعی و به‌نژادی برای کاهش برداشت آب با مشارکت جوامع محلی است و مشخص نیست این طرح بین‌المللی چه میزان در بهبود تالاب‌ها و از جمله دریاچه ارومیه مؤثر بوده است، چرا که علاوه بر آب رفتن دریاچه ارومیه، تالاب های اقماری دریاچه هم در نبود حق آبه در دو، سه سال اخیر خشک شدند.

با این حال، دست‌اندرکاران ستاد همچنان بر موفقیت پروژه های خود تاکید دارند. پروژه هایی که تا کنون میزان اثر بخشی آنها مشخص نشده است، علیرغم صرف بودجه ایی ١٥ هزار میلیارد تومانی بر اساس اعلام خود ستاد احیای دریاچه ارومیه؛ «تا پایان سال ٩٩ تنها یک سوم راه برای احیای کامل دریاچه را طی شده است»!

اخیرا، صلاح الدین خدیو، فعال مدنی با اشاره به تطبیق سرانه بودجه ١٤٠١ با نقشه تنش آبی و خشکسالی کشور، گریزی به ١٥ هزار میلیارد تومان بودجه ستاد احیای دریاچه ارومیه می زند و کوتاه می نویسد: «ظاهرا نقشه سهم استان ها بر اساس سرانه بودجه ١٤٠١ که با انتقادات بسیار روبرو شده، منطبق با نقشه تنش آبی و خشکسالی کشور است و یحتمل به کم آب ها و بی آب ها سهم بیشتری رسیده است».

او ادامه می دهد: این امر تا حدودی قابل درک است، مشروط به این که این پول ها، مثل ١٥ هزار میلیارد تومان بودجه ستاد احیای دریاچه ارومیه نشود. مبلغی گزاف که در ٨ سال گذشته صرف "نقش بر آب زدن" شد و همراه با خود دریاچه در دالان های سیاست استان تبخیر شد و به هوا رفت. به گونه ای که باید گفت: ستاد احیای دریاچه را ول کنید، ستاد احصای پول احیای آن را افراز کنید!».

اکنون که هر روز حجم و وسعت دریاچه ارومیه بیشتر آب می رود و مشخص نیست این پول ها کجا صرف شده اند؟! مدیرکل دیوان محاسبات آذربایجان‌غربی نیز گفته است:«ستاد احیا دریاچه ارومیه با وجود هزینه کرد اعتبارات در این حوزه، عملکرد مناسبی را در این بخش نداشته و امید است با نظارت دولت و مسئولان این روند بهبود یابد».

به دلیل انتقادهای وارده و عملکرد ناموفق ستاد احیای دریاچه ارومیه، دو سال پیش رییس دیوان محاسبات کشور از ارسال یک هیات ویژه حسابرسی برای نحوه هزینه‌ کرد ستاد خبر داد، اما نتیجه این تحقیقات هیچ وقت اعلام نشد. اکنون دادستان دیوان محاسبات کشور از ورود دوباره دیوان محاسبات به نحوه عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه خبر می دهد!

در کردپرس بیشتر بخوانید؛

بررسی های بی سرانجام از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه/شفاف سازی فدای چه شد؟

وعده جشن احیا و دریاچه ارومیه، می رود تا به خاطره ها بپیوندد

15 هزار میلیارد تومان خرج شد، اما دریاچه ارومیه آب رفت!

نحوه هزینه کرد بودجه‌های میلیاردی در ستاد احیای دریاچه ارومیه پیگیری شود

کد خبر 23445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha