نظامیان ترک در شهرهای کردنشین از هر گونه مجازاتی برای جرایمشان مصونیت دارند

سرویس ترکیه - در پی رد درخواست بازداشت موسی اورهان نظامی متجاوز، انجمن های حقوق بشر استان های کردنشین، خواستار برچیده شدن مصونیت از مجازات برای نظامیان ترک شدند.

به گزارش کردپرس، در پی رد درخواست بازداشت موسی اورهان - افسر نظامی ترک که با تجاوز به یک دختر نوجوان در سیرت باعث مرگ او شده بود - از سوی دادگاه، انجمن های حقوق بشر (İHD) شهرهای دیاربکر، باتمان، ماردین، حکاری، وان، اورفا، آدی یامان، سیرت، آگری، قارص و مرعش، با انتشار بیانیه ای مشترک به مصونیت نیروهای نظامی ترکیه در برابر قانون و عدم مجازات آنها از سوی نهاد قضائی اعتراض کردند.

در این بیانیه که در سایت های خبری مزوپوتامیا و اِورِنسل منتشر شده، آمده است: «موسی اورهان افسر نظامی ترک که با تجاوز به ایپک ار، باعث مرگ او شده است، همچنان آزادانه در خیابان ها پرسه می زند. مصونیت از مجازات برای مجرمان و متجاوزان به کودکان و زنان در این خاک، به بزرگترین زره آنها تبدیل شده است. همچنان نیز ادامه دارد. ما تا کنون شاهد هیچ گونه مجازاتی برای این مجرمان و قاتلان نبوده ایم. دادگاه دیروز بررسی پرونده تجاوز و مرگ ایپک ار نیز سندی بر همین موضوع است. اقدام به ساکت کردن صدای زنان در دادگاه، و نصب دستگاه قطع کننده سیگنال تلفن برای پیشگیری از به اشتراک گذاشته شدن خبر این دادگاه،نشان دهنده روند این محاکمه است.»

انجمن حقوق بشر در این بیانیه با اشاره به این که هیأت دادگاه اورهان را به اتهام تجاوز تنها به 10 سال زندان حبش محکوم کرده است، و حتی درخواست بازداشت او را نیز رد کرده است، اعلام کرد: «در این دادگاه هیچ مجازات کیفری برای سوء استفاده از قدرت عمومی در نظر گرفته نشده است. ما استفاده نیروهای نظامی از قدرت برای تجاوز، سوءاستفاده جنسی، و اعمال خشونت و فشار بر زنان و کودکان را به ویژه در مناطق کردنشین، نمی پذیریم و به مبارزه مان برای احقاق حق درباره ایپک ار و دیگر زنان ادامه خواهیم داد. زندگی توأم با آزادی و بدون خشونت حق ما است.»

لازم به ذکر است روز گذشته، موسی اورهان افسر نظامی ترک و عضو حزب حرکت ملی (MHP) به اتهام تجاوز به ایپک ار، دختر جوان کرد اهل سیرت و کشاندن او به سمت خودکشی و مرگ، تنها به تحمل 10 سال زندان محکوم شد. این در حالی است که دادستانی از دادگاه طلب دست کم 12 سال زندان کرده بود. دادگاه همچنین در اقدامی عجیب درخواست بازداشت برای موسی اورهان را رد کرد. با وجود اثبات جرم تجاوز منجر به مرگ دختر جوان زیر سن قانونی، موسی اورهان تا کنون حتی بازداشت هم نشده است.

کد خبر 22643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha