اعتراض شماری از شهروندان کردستان ترکیه به تصمیم دادگاه درباره لیلا گوون

سرویس ترکیه - نمایندگان و اعضای HDP و مردم کردستان ترکیه در شهرهای مختلف در گردهمایی هایی به تصمیم دادگاه ترکیه درباره لیلا گوون اعتراض کردند.

به گزارش کردپرس، کردها در همه جای ترکیه به تصمیم دادگاه حکاری مبنی بر محکومیت 5 ساله لیلا گوون رئیس مشترک کنگره جامعه دموکراتیک (DTK) اعتراض کردند.

بنا بر گزارش مزوپوتامیا، حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) با برگزاری تجمعاتی در شهرهای آمد (دیاربکر)، وان، شرناخ، حکاری، یوکسک اُوا، ماردین، و سیرت به تصمیم دادگاه حکاری درباره لیلا گوون اعتراض کرد.

نمایندگان و اعضای HDP در آمد، به همراه بسیاری از مردم این شهر با تجمع در پارک کُشویولو و صدور یک بیانیه به حکم صادر شده اعتراض کردند. گلستان آتاسوی رئیس مشترک HDP شاخه آمد، با بیان این که هدف حکومت از این کارها بیرون راندن زنان کُرد از مبارزه است، گفت: «آنها می خواهند زنان را از ورود به میدان سیاست بترسانند. هیچ یک از این مجازات های غیرقانونی باعث نمی شود که زنان از سیاست و ابراز نظر درباره مسئله کرد منحرف شوند.» او تأکید کرد که با وجود فشارهای حکومت، مبارزه را به همه مناطق ترکیه گسترش خواهند داد.

زیاد جیلان دیگر رئیس مشترک HDP شاخه آمد نیز با بیان این که حکومت حزب عدالت و توسعه (AKP) با استفاده از ابزارهای مختلف سعی در این دارد که جلوی فعالیت سیاسی کردها را بگیرد، گفت: «آنها نمی توانند مانع ما شوند. اگر جلوی این کشتار سیاسی گرفته نشود نه تنها کردها بلکه همه بخش های دیگر جامعه نیز درگیر خفقان می شود. HDP و دوستانش اجازه این کار را نخواهد داد. لیلا گوون افتخار ما است. ما اجازه نمی دهیم سیاست جنگ افروزی و کشتار در جامعه حاکم شود.»

نمایندگان و اعضای HDP به همراه شهروندان وان، با تجمع در مقابل ساختمان حزب، به تصمیم دادگاه درباره گوون اعتراض کردند. مراد ساری ساچ نماینده HDP از وان، گفت: «در ترکیه دیگر نمی توان از عدالت و حقوق سخن گفت. تنها قانونی که وجود دارد "قانون دشمن" است. ما می دانیم که آنها با این کار همه زنان را در قامت لیلا گوون مجازات کردند. لیلا گوون افتخار همه ما است.»

تجمع اعتراضی مردم ماردین به تصمیم دادگاه درباره لیلا گوون با مداخله پلیس به خشونت کشیده شد. نیروهای پلیس با محاصره منطقه اطراف ساختمان حزب و پارک قارایولّاری به وسیله خودروهای زرهی و پلیس ضد شورش، به تظاهرات کنندگان اجازه ندادند تا از ساختمان HDP به سوی پارک قارایولّاری حرکت کنند. آنها نه تنها به حکم زندان لیلا گوون بلکه به بازداشت بیش از 40 نفر از فعالان کرد و شهروندان در ماردین در صبح امروز اعتراض کردند.

در یوکسک اُوا، شرناخ، حکاری، و سیرت نیز مردم و اعضای HDP با وجود مداخله پلیس به راهپیمایی و اعتراض علیه تصمیم غیر عادلانه دادگاه درباره گوون اعتراض کردند.

لازم به ذکر است، دادگاه حکاری روز جمعه لیلا گوون را به دلیل یک سخنرانی در یوکسک اُوا در سال 2020 به 5 سال زندان محکوم کرد. گوون در این سخنرانی که به زبان کُردی بود، عبدالله اوجالان رهبر حزب کارگران کردستان (PKK) را کلید حل مسئله کرد در ترکیه دانست.

کد خبر 22152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha