تظاهرات در شهرهای مختلف ترکیه علیه سیاست های اقتصادی حکومت

سرویس ترکیه - در پی سقوط ارزش لیر خیابان های آنکارا، استانبول، دیاربکر و اورفا صحنه درگیری بین مردم و نیروهای پلیس شد.

به گزارش کردپرس، در پی سقوط ارزش پول ملی ترکیه و بالا رفتن قیمت دلار در این کشور، مردم در شهرهای مختلف به خیابان ها ریختند و شب گذشته ترکیه صحنه آشوب و درگیری بین نیروهای پلیس و مردم شد.

با اعلام آغاز جنگ اقتصادی از سوی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، روز گذشته دلار در ترکیه از ۱۳.۴۰ نیز گذشت. تظاهرات خودجوش از آنکارا آغاز شد. مردم محله اسد (اسات) با ریختن به خیابان در تظاهراتی خودجوش خواستار استعفای حکومت حزب عدالت و توسعه(AKP) شدند.

همزمان با این راهپیمایی دانشجویان دانشگاه تکنیک خاورمیانه (METU) نیز در تظاهراتی خودجوش علیه سیاست های اقتصادی و همچنین ارتجاعی حکومت AKP شعار دادند. آنها فریاد می زدند: این لامپ (سمبل AKP) را منفجر خواهیم کرد.

در استانبول مردم محله های مختلف به خیابان ها ریختند. تصاویری از خشونت پلیس علیه مردم در خیابان کورتولوش (رهایی) در رسانه ها منتشر شد. پلیس برای پیشگیری از بیشتر شدن جمعیت تمام مناطق اطراف میدان تقسیم را با میله های آهنی مسدود کرد.

در دیاربکر کسبه با تجمع در مقابل پاساژ AZC Plaza به سقوط ارزش پول ملی ترکیه اعتراض کردند. آنها در حرکتی نمادین "پول سوزی" کردند و اعلام کردند که این بی احترامی به پول سوخته نیست، بی احترامی به حکومتی است که پول را بی ارزش کرده است.

در اورفا نیز دانشجویان دانشگاه حرّان در اعتراض به سیاست های اقتصادی حکومت به خیابان ریختند. دانشجویان ساکن در خوابگاه ها در اعتراض به حکومت لامپ های ساختمان را روشن خاموش کردند.

تصاویر مختلفی از درگیری های شب گذشته در شهرهای مختلف ترکیه در رسانه های مجازی ترکیه منتشر شده است. اگرچه احزاب اپوزیسیون و مردم خواهان انتخابات زودهنگام هستند اما اردوغان روز گذشته برای چندمین بار با صراحت اعلام کرد که از انتخابات زودهنگام خبری نیست. او همچنین تا کنون بارها اعلام کرده است که حکومت را به دست اپوزیسیون نخواهد سپرد. به این ترتیب به نظر می رسد روزهای پر ماجرایی در انتظار ترکیه باشد.

کد خبر 21925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha