سرنوشت غم انگیز باغ های زیتون عفرین

سرویس جهان- اندیشکده گروه بین المللی بحران با اشاره به تسلط ترکیه و شورشیان تحت حمایت این کشور در سوریه بر باغ های زیتون کردها در شهر عفرین سوریه، سرنوشت باغ های زیتون عفرین را به سرنوشت غم انگیز شخصیت های اساطیری در یونان تشبیه کرده است.

به گزارش کردپرس، اندیشکده گروه بین المللی بحران در گزارش کوتاهی به قلع و قمع درختان صد ساله زیتون و مصادره محصولات باغ های زیتون منطقه کردنشین عفرین در شمال غرب سوریه پرداخته است که در سال 2018 توسط ترکیه و شورشیان تحت حمایت این کشور موسوم به ارتش آزاد سوریه اشغال شد.

این اندیشکده برای توصیف حادثه اشغال عفرین و مصادره باغ های زیتون و محصولات ان توسط ترکیه و شورشیان از عنوان «ادیسه زیتون» استفاده کرده است که اشاره ای است به سرنوشت غم انگیز برخی شخصیت های اساطیری در یونان باستان.

اندیشکده گروه بین المللی بحران با اشاره به این که روغن زیتون عفرین یکی از باارزش ترین روغن زیتون های جهان است تسلط ترکیه و شورشیان بر باغ های زیتون عفرین را آغازی برای سرگردانی کردها و کسب درآمد میلیون دلاری برای شورشیان و دولت ترکیه دانسته است.

این اندیشکده درآمد سالانه 130 میلیون درآمدی شورشیان و ترکیه از محصولات زیتون عفرین را موهبتی برای آنها برای تامین هزینه های جنگ داخلی در سوریه توصیف کرده است.

گروه بین المللی بحران در ادامه نوشت: ممکن است اروپایی ها و آمریکایی ها سر سفره هایشان کیفیت روغن زیتون عفرین را ستایش کنند اما نمی دانند که صاحبان اصلی باغ های زیتون بر اثر حمله ترکیه و شورشیان آواره شده اند.

اندیشکده مذکور درباره اهمیت باغ های زیتون عفرین برای ساکنان کردتبار این منطقه نوشت: کردهای سوریه برای نجات درختان زیتون اقدام به انتقال هزاران اصله زیتون صدساله به اقلیم کردستان عراق کرده اند.

کد خبر 21843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha