کوچک ترین نشانی از عدالت در ترکیه نیست

سرویس ترکیه - لیلا گوون در نامه ای سرگشاده به وزیر دادگستری از جنایت های رخ داده در زندان ها انتقاد کرد.

به گزارش کردپرس، لیلا گوون رئیس مشترک کنگره جامعه دموکراتیک (DTK) در نامه ای سرگشاده به عبدالحمید گُل وزیر دادگستری ترکیه، از سفر گل به ماردین، فشارهای اخیر بر زبان کردی در ترکیه، و اعمال خشونت هایی نظیر بازرسی بدنی برهنه در زندان ها انتقاد کرد.

لیلا گوون که به 22 سال و 3 ماه زندان محکوم شده و از 22 دسامبر 2020 در زندان به سر می برد، در این نامه خطاب به عبدالحمید گُل گفت: «آقای وزیر دادگستری از طریق رونامه هایی که به زندان ما می آید فهمیدم که به آمد سفر کرده ای، به پایتخت و قلب جغرافیای کردها. شهری که با سیاست همسان سازی در حال نابود کردنش هستید. شما در آمد و آقای رئیس مجلس در ماردین درباره زبان کردی چیزهایی گفته اید، یک جوری حرف می زنید که انگار نمی دانید در اطرافتان چه می گذرد. حزب عدالت و توسعه (AKP) 20 سال است که هر چه می گوید بر خلاف آن عمل می کند و به راستی که ید طولایی در این کار دارید.»

گوون با اشاره به مجازات اخیر خود و دوستان در بندش به دلیل خواندن آواز به زبان کردی نوشت: «مفهوم زبان ناشناخته که می گویید از آن خبر ندارید، اتفاقا موضوع جدیدی نیست، ریشه در حافظه تاریخی شما دارد. ما به دلیل آواز خواندن به زبان مادری مان به یک ماه ممنوعیت از هر گونه تماس با بیرون محکوم شدیم، در زندانی که مسئولیت اداره آن با شما است.»

این بانوی زندانی خطاب به گل ادامه داد: «حتی کوچک ترین نشانی از عدالت در داخل مرزهای کشوری که شما اداره اش می کنید نیست. یک جوری رفتار می کنید انگار اصلا خبر ندارید که در زندان های شما مجازات برای کسانی که به زبان کردی سخن می گویند وجود دارد، انگار از بارزسی بدنی برهنه، از کار اجباری زندانیان، از ممنوعیت کتاب خواندن در زندان از خیلی جرایم دیگر که در زندان های شما رخ می دهد خبر ندارید.»

گوون با اشاره به بازرسی بدنی برهنه در زندان های ترکیه گفت: «اسم بازرسی بدنی برهنه را به "بازرسی دقیق" تغییر داده اید و فکر کرده اید که اینگونه می توانید به این کار خلاف اخلاق مشروعیت ببخشید. آقای وزیر کاش زمانی که داشتی در آمد می گفتی که "دوران شکنجه به سر رسیده است و هر کسی دیگر می تواند به هر زبانی که دلش می خواهد سخن بگوید" کمی فکر می کردی.»

گوون در آخر از وزیر دادگستری پرسید: «قاتلان بچه هایی که هر روز در شهرهای کردنشین توسط تانک ها و خودروهای زرهی نیروهای مسلح شما زیر گرفته و کشته می شوند چه کسانی هستند؟ عاملان قتل بسیاری از کردهایی که در دوران شما به قتل رسیدند که هستند؟ چرا زحمت کشیدید و تا کردستان آمدید؟ زیرا دیگر هیچ کردی وجود ندارد که شما را باور کند. این حرکت های انتخاباتی شما در نزد مردم آگاه کرد هیچ ارزشی ندارد. محض اطلاعتان، زهوار این سیاست های کهنه دیگر در رفته است.»

کد خبر 21484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha