ادامه سقوط تاریخی لیر ترکیه: نرخ دلار از مرز 10 لیر گذشت

سرویس ترکیه - ارزش لیر ترکیه که در ماه های اخیر روندی نزولی را طی می کرد، در سقوطی تاریخی به کمترین میزان تاریخ خود رسید.

به گزارش کردپرس، لیر ترکیه روز گذشته جمعه 13 نوامبر در سقوطی باورنکردنی به کمتریم میزان ارزش خود در برابر دلار رسید. هر دلار آمریکا در ساعت 1 بامداد امروز به 10 لیر و 25 قروش رسید.

سقوط اخیر لیر ترکیه درست از زمانی آغاز شد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه ده سفیر کشورهای خارجی را «عنصر نامطلوب» معرفی کرد و خواستار خروج آنها از کشور شد. اگرچه ترکیه پس از آن توانست از آن بحران سیاسی جان سالم به در برد اما این موضوع کمکی به کاهش سقوط پول ملی نکرد.

دلیل دیگر کاهش ارزش لیر ترکیه کاهش 200 واحدی نرخ بهره بانک مرکزی توسط شخص رئیس جمهور بود که فراتر از انتظارات بازار انجام می گرفت. کارشناسان اقتصادی معتقدند اردوغان نباید به طور غیر کارشناسی و خودسرانه در امور بانک مرکزی مداخله کند، با این همه اردوغان بارها این جمله را تکرار کرده است که «من خود یک کارشناس اقتصادی هستم».

چند روز پیش انگین آلتای نماینده ارشد حزب جمهوری خواه خلق (CHP) برای نشان دادن میزان بی ارزش شدن پول ملی ترکیه از نمایندگان حزب تعدادی اسکناس گرفت تا نشان دهد صد دلار معادل چند اسکناس صد لیری ترک می شود و گفت: «با ادامه زمامداری اردوغان باز هم دست حکومت به جیب ملت فرو رفت و ارزش پول ملی از بین رفت.»

گفتنی است در پی رسیدن نرخ دلار به مرز 10 لیر یک سخنرانی برات آلبایراک وزیر سابق دارایی و داماد اردوغان، در میان مردم دست به دست می شود. او در این سخنرانی انتخاباتی می گوید هر کسی که فکر کرده اگر حزب عدالت و توسعه (AKP) رای بیاورد دلار به ده لیر خواهد رسید خیالاتی شده است. دشمنان ما مگر خوابش را ببینند که دلار ده لیر بشود.»

کد خبر 21130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha