پروپاگاندای سیاسی بر سر یک «فحش ناموسی»

سرویس ترکیه - در جریان ناسزا گفتن یک نماینده حزب خوب به یک خانواده کُرد، این خانواده ابزار دست احزاب برای بازی های سیاسی شد.

به گزارش کردپرس، در پی انتشار یک ویدئو از ناسزا گفتن یک نماینده حزب خوب ترکیه (İP) به یک شهروند کُرد اهل بینگل، رجب طیب اردوغان رئیس جهور ترکیه ضمن تأکید بر این که «نباید به خانواده شهید ناسزا گفت» از خانواده این فرد دلجویی کرد.

ماجرای ناسزا گفتن از کجا آغاز شد؟

هفته گذشته در آخرین روزهای ماه اکتبر، مرال آکشنر رئیس حزب خوب برای ادامه دیدارهای مردمی اش به سیرت سفر کرد. آکشنر در این سفر مثل گذشته به بازار رفت و با کسبه دیدار و گفتگو کرد. در جریان این دیدار یکی از شهروندان کرد به دلیل تبعیض علیه کردها از او انتقاد کرد و گفت: «زبان و هویت ما انکار می شود، جایی که در آن حضور دارید کردستان است و کردستان انکار می شود.»

بلافاصله پس از این اتفاق این شهروند کرد بازداشت شد و یک جنجال رسانه ای شکل گرفت. آکشنر در توضیح این ماجرا آن را توطئه ای از جانب حزب حاکم خواند و ادعا کرد که این شهروند یک کارمند حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) بوده است و حزب خوب HDP را در جایگاهی کنار «سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان (PKK)» می داند.

درست چند روز پس از این ماجرا لطفی ترک قان یکی از نمایندگان ارشد حزب خوب در یک سفر استانی به بینگل شهروند خشمگینی را دید که به تروریست خواندن HDP از سوی رئیس حزب خوب اعتراض داشت. این شهروند که در تصاویر از دو طرف از سوی پلیس و نماینده حزب خوب محصور شده بود فریاد می زد: «حق ندارید ما کردها و HDP را کنار PKK بگذارید و به ما بگویید تروریست. من یک برادر شهید هستم که برادرم برای این کشور جان خود را از دست داده است.»

پس از آن ترک قان با خشم به سوی این شهروند حمله ور شد و به خانواده او ناسزا گفت. تصاویر این درگیری بلافاصله در شبکه های اجتماعی منعکس شد و بسیاری از مردم را خشمگین کرد.

استفاده ابزاری حکومت از برادر و مادر فرد معترض

پس از آن رسانه های دولتی ترکیه بدون در نظر گرفتن موضوع اعتراض این شهروند کرد یعنی «اعتراض به تروریست خواندن کردها و HDP» این خبر را به یک پروپاگاندای سیاسی برای حمله حزب خوب تبدیل کردند.

آژانس خبری آناتولی بلافاصله دو مصاحبه طولانی با «احمد گومرن» برادر شهروند معترض اهل بینگل و مادر او ترتیب داد و در این مصاحبه ها هویت این شهروندان به عنوان «خانواده شهید» معرفی شد. در هیچ کدام از اخبار و مصاحبه ها درباره کرد بودن یا طرفداری «طاهر گومرن» شهروند معترض -که آماج ناسزاهای نماینده حزب خوب قرار گرفت- از HDP سخنی به میان نیامد.

پس از آن نمایندگان و اعضای ارشد حزب عدالت و توسعه (AKP) نیز یک به یک «ناسزا گفتن به خانواده شهید» را محکوم کردند و از این موضوع برای حمله به حزب رقیب استفاده کردند.

روز گذشته خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه در خط مرزی این کشور با ایران در سخنرانی برای نیروهای مرزبانی با بیان این که نیروهای مسلح ترکیه در طول تاریخ هزاران ساله خود با ادب و اخلاقش شناخته می شود، گفت: «بنابراین ضروری است که به خانواده شهدا توهین نکنیم و در هر شرایطی به آنها احترام بگذاریم.»

اردوغان نیز با تماس با «احمد گومرن» برادر دیگر خانواده ضمن دلجویی از او گفت: «من حساب این فرد بی ناموس (ترک قان) را کف دستش گذاشتم. هر جا که جلسه داشتم ناسزاهای او را نسبت به خانواده شهیدپرور شما محکوم کردم.»

او با بیان این که «نباید به خانواده شهید ناسزا گفت» ادامه داد: «این رفتار نه تنها توهین به یک شخص و خانواده بلکه توهین به کل ملت ما، شهدای ما و خانواده آنها است.»

این که اردوغان نه با خود فرد معترض که ناسزا شنیده بود، بلکه با برادر او که به AKP ارادت دارد، سخن گفته است خود نشان از این دارد که همچنان سخن گفتن از کسانی که از HDP و کردها طرفداری می کنند خط قرمز حکومت ترکیه است.

کد خبر 20807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha