جلوگیری آنکارا از تحقیقات کمیسیون هلندی برای بررسی جنایات جنگی گروه تحت امر ترکیه در سوریه

سرویس سوریه - دولت آنکارا مانع دیدار کمیسیون تحقیقاتی دولت هلند با نیروهای تحت امر ترکیه برای تحقیق در زمینه جنایت های جنگی آنها در سوریه شد.

به گزارش کردپرس، حکومت ترکیه مانع تحقیقات کمیسیونی شد که توسط دولت هلند برای بررسی جنایات جنگی یکی از گروه های شبه نظامی تحت حمایت ترکیه تشکیل شده بود.

به نوشته «NRC Handelsblad» یکی از روزنامه های مهم هلند، کمیسیون تحقیقاتی که توسط دولت هلند برای بررسی جنایت های جنگی یکی از سازمان های وابسته به ترکیه در سوریه تشکیل شده بود، قرار بود در راستای این تحقیقات با رهبران این سازمان که در ترکیه اقامت دارند، دیدار و گفتگو کند. با این همه دولت آنکارا از این کمیسیون خواست تا اطلاعات دقیقی درباره محتوای جلساتی که قرار است با این سازمان برگزار شود، ارائه دهد. پس از این که دولت هلند به دلیل تحت الشعاع قرار گرفتن استقلال این تحقیقات درخواست ترکیه را نپذیرفت، آنکارا از برگزاری این جلسات جلوگیری کرد.

این کمیسیون تحقیقاتی به ریاست پاتریک کاما اِرت یکی نیروی نظامی بلند پایه هلند، پس از انجام کار میدانی گسترده در ترکیه و شمال سوریه قرار بود گزارش خود را تا اکتبر 2022 تکمیل کند. با این حال، این کمیسیون به دلیل اقدامات ترکیه در پیشگیری از ادامه روند تحقیقات در این کشور کار خود را به حالت تعلیق درآورد.

به گفته مقامات هلندی لاهه پیش از این پیش بینی کرده بود که ترکیه اجازه تحقیق در زمینه سازمان های شبه نظامی تحت امرش را به این کمیسیون نخواهد داد. زیرا گروه های مخالف سوری در عملیات نظامی بسیار حساس ترکیه شرکت می کنند. دولت آنکارا می خواهد از افشای اطلاعات در این زمینه جلوگیری کند. به گفته دیپلمات های هلندی، افشا شدن همراهی سازمان های آموزش دیده توسط آنکارا با گروه های افراطی یا نقض حقوق بشر توسط آنان، برای ترکیه بسیار گران تمام می شود.

از سوی دیگر، منابع وزارت خارجه ترکیه از اظهار نظر در این باره خودداری می کنند.

یک مقام سیاسی ترک در گفتگو با «NRC Handelsblad» با بیان این که آنکارا از تحقیقات آغاز شده از سوی هلند غافلگیر شده است، گفت: «هلند تنها یک هفته پیش از برگزاری این جلسات به ما خبر داده است. ما سپس پرسش هایی را در مورد این دیدار مطرح کردیم، اکنون نیز منتظر پاسخ از سوی هلند هستیم.»

کد خبر 20605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha