اجرای طرح جهش تولید در 480 هزار هکتار از اراضی کردستان

سرویس کردستان - رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: امسال ۴۸۰ هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش طرح جهش تولید در دیمزارها قرار خواهد گرفت.

به گزارش کرد پرس، محمدفرید سپری در اولین جلسه اجرایی طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ که با حضور سیدجواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی، سیدمصطفی سیدهاشمی معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی، معاونین بهبود تولیدات گیاهی و مدیران کل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) ۱۵ استان کشور در محل سالن جلسات نعمتی جم وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، با بیان اینکه امسال ۴۸۰ هزار هکتار از اراضی استان کردستان تحت پوشش طرح جهش تولید در دیمزارها قرار خواهد گرفت، گفت: طرح جهش تولید با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در دیمزار‌های استان اجرا می‌شود.

وی در خصوص برنامه عملیاتی جهش تولید در سال زراعی 1400-1399 (هکتار) در کردستان، اظهار کرد: در نخستین سال اجرای این طرح ۱۸۹ هزار هکتار از دیمزار‌های استان زیرپوشش این طرح قرار گرفت که امسال افزایش قابل‌توجهی نسبت به سال اول خواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: از این میزان 143 هزار هکتار مربوط به گندم، 13 هزار هکتار جو، 25 هزار هکتار حبوبات، 3 هزار هکتار دانه‌های روغنی و 5 هزار هکتار نیز نباتات علوفه‌ای است.

سپری به مبنای اجرای طرح جهش تولید در استان اشاره کرد و افزود: این طرح بر اساس دست آوردهای طرح ارتقای امنیت غذایی شامل کشاورزی حفاظتی اجرا می‌شود که خود بر 3 اصل حفظ بقایا، تناوب (تنوع رقم و محصول) و همچنین کم خاک‌ورزی و بی خاک‌ورزی استوار است.

وی با اشاره به اینکه در این طرح تنوع محصولات گندم، جو، نخود، عدس، گلرنگ، ماشک، خلر، گاودانه و نخود علوفه‌ای به‌خوبی وجود دارد، یادآور شد: همچنین در این محصولات تنوع رقم خوبی بکار برده شده که خود شامل تنوع رقم گندم 10 رقم، جو 3 رقم، نخود 4 رقم، گلرنگ 3 رقم و علوفه 5 رقم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در ادامه به حمایت‌های طرح جهش تولید در دیمزارها استان اشاره کرد و بیان کرد: بیمه محصولات تحت پوشش با پرداخت 90 درصد از هزینه عقد قرارداد بیمه، پرداخت یارانه ادوات، خرید کودهای ریزمغذی به‌ منظور تغذیه تکمیلی و به‌صورت محلول‌پاشی، پرداخت حق انگیزه به کارشناسان فعال در طرح، به‌کارگیری کارشناساسان بخش خصوصی به ازای هر 1000 هکتار 1 نفر، پرداخت هزینه‌های مربوط به آموزش کشاورزان و اجاره خودرو از جمله مهمترین حمایت‌های انجام‌شده در اجرای این طرح است.

سپری در ادامه به آمار سطوح مبارزه با علف های هرز، آفات و بیماری ها اشاره کرد و گفت: در سطح 80 هزار و 900 هکتار از اراضی استان محلول‌پاشی کود و سطح 76 هزار و 100 هکتار نیز سرک انجام‌ شده و همچنین در سطح 74 هزار و 685 هکتار از اراضی استان نیز مبارزه با علف هرز صورت گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه 40 درصد مساحت اراضی استان در دوره یک‌ساله تا پایان تیرماه سال جاری بر اساس شاخص SPEI در خشکسالی شدید قرار گرفته است، اظهار کرد: 36 درصد اراضی نیز در خشک‌سالی متوسط و مابقی در خشکسالی خفیف و کم قرارگرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان به ادوات خریداری‌شده در طرح جهش تولید در سال زراعی 1400-1399 اشاره کرد و افزود: در این مدت 5 دستگاه موتور و 5 مورد ریک برای استان خریداری شده است.

کد خبر 18433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha