کم آبی دامنگیر پیرانشهر/ وعده رفع مشکلات آب بخش کشاورزی

سرویس آذربایجان غربی- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی از حل مشکلات بخش آب کشاورزان منطقه پیرانشهر خبر داد و گفت: در سال جاری ٤ هزار هکتار پایاب سد سیلوه به بهره برداری رسیده و آماده کشت پاییزه می شود.

به گزارش کردپرس، یاسر رهبردین در جلسه بررسی پیشرفت فیزیکی شبکه های آبیاری اراضی تحت پوشش کانال جلدیان که با حضور نماینده پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی و فرماندار پیرانشهر برگزار شد، افزود: 12 هزار و 960 هکتار اراضی پایاب سد سیلوه را شامل می شود.

او ادامه داد: از این مقدار ٤ هزار هکتار آن که مربوط به اراضی ثقلی شبکه کانال جلدیان پیرانشهر است که در سال جاری به بهره برداری رسیده و آماده کشت پاییزه می شود.

رهبردین همچنین افزود: از 8960 هکتار اراضی کشاورزی باقی مانده، 2600 هکتار آن با 6 ایستگاه پمپاژ، تا فروردین ماه سال آینده آماده بهره برداری خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی بیان کرد: مابقی اراضی نیز با پیگیری های انجام گرفته توسط شرکت آب منطقه ای استان، نماینده پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی و فرماندار این شهر به زودی تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

در این نشست فرماندار پیرانشهر، خواستار تسریع در بهره برداری از ایستگاههای پمپاژ این شهرستان، تصفیه خانه آب شرب پیرانشهر و تخصیص آب به مناطق حاشیه سد سیلوه شد.

به گزارش کردپرس، شهرستان پیرانشهر همزمان با رشد جمعیت بحران کم آبی را هم تجربه می کند. شهری که یکی از حوزه های استراتژیک آبریز دریاچه ارومیه و تامین کننده آب 3 سد منطقه است، ولی متاسفانه بیش از نیمی از جمعیت شهری آن، در طول روز دچار کاهش فشار آب شده و یا آب ندارند! و در بخش کشاورزی نیز با مشکل تامین آب روبه رو هستند.

سد مخزنی آب شرب "سیلوه" در 11 کیلومتری شمال غرب شهر پیرانشهر و دارای حجم مخزن 84 میلیون متر مکعب است و توانایی تامین سالیانه حدود 18 میلیون مترمکعب آب شرب پیرانشهر را دارد اما در صورتی که تصفیه خانه شهرستان به بهره برداری برسد.

دومین سد، سد مخزنی "گرده بن" در 25 کیلومتری شمال شرق پیرانشهر است که بر روی رودخانه "آویژه رو" در موقعیت روستای "گرده بن" واقع شده است. حجم مخزن این سد 110میلیون متر مکعب است ولی سد "گرده بن" نیز بدون اهداف شرب اجرا شده و بدلیل عدم تأمین اعتبار فعلا متوقف شده است!

سومین سد نیز، سد مخزنی و غیرقابل شرب "کانی سیو" در 13 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان پیرانشهر و در مسیر جاده سردشت، با اهداف انتقال آب مازاد رودخانه زاب به دریاچه ارومیه اجرا شد که حجم مخزن آن 220 میلیون متر مکعب است و این سد هم بدون اهداف شرب اجرا شده است!

پیرانشهر با وجود داشتن 3 سد با مجموع ظرفیت مخزنی 414 میلیون مترمکعب، هنوز حتی یک تصفیه‌خانه ندارد و متاسفانه شرکت آبفای کشور و استان، با وجود تذکرهای متعدد تا کنون اقدامی در این خصوص انجام نداده اند! امسال هم که خشکسالی دامان کشور را گرفته، وضعیت در پیرانشهر حادتر شده و در شرایط کنونی کم آبی زندگی مردم شهر و روستا را مختل کرده است.

در کردپرس بیشتر بخوانید؛

پیرانشهر، شهری که با وجود ٣ سد از بی آبی می نالد

اجرایی شدن ساخت سد «گرده بن» پیرانشهر

کد خبر 18071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha