می توانیم با HDP مسئله کرد را حل کنیم

سرویس ترکیه - کمال قلیچدار اوغلو راه حل مسئله کرد را در مذاکره با HDP به عنوان نهاد قانونی کردهای ترکیه دانست.

به گزارش کردپرس، کمال قلیچدار اوغلو، رئیس حزب جمهوری خواه خلق (CHP) درباره حل مسئله کرد در ترکیه گفت: «برای حل این مسئله نیاز به یک نهاد قانونی داریم و آن هم حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) است.»

کمال قلیچدار اوغلو رئیس CHP و رهبر اصلی اپوزیسیون ترکیه، در اولین قسمت از مستند «آقا کمال و ائتلاف هایش!» ساخته گونل جانتاک، درباره حل مسئله کرد سخن گفت. قلیچدار اوغلو با یادآوری این که در انتخابات 2015 به HDP کمک کرده است تا به عنوان حزب به مجلس راه پیدا کند، گفت: «35 تا 40 سال است که مسئله ای به نام مسئله کرد وجود دارد که نهاد سیاسی از حل آن عاجز بوده است. ما برای حل مسئله کرد نیاز به یک سازمان مشروع داریم. نهاد حکومت نباید با یک سازمان غیر مشروع مذاکره کند.»

او در ادامه با یادآوری مذاکرات صلح با امرالی گفت: «رجب طیب اردوغان کار غیر قانونی کرد. او امرالی را به عنوان مخاطب دولت در نظر گرفت (در قالب دولت با امرالی مذاکره کرد). نهاد مشروع کدام است؟ ما HDP را به عنوان نهاد مشروع می شناسیم. مردم هم به آن کمک می کنند. به مجلس هم راه یافته است، بنابراین در مجلس حضور داشته و خدمت رسانی می کند. اگر قرار باشد این مسئله حل شود، تنها با HDP به عنوان یک سازمان قانونی قابل حل است. بنابراین فکر می کنم این مهم است که HDP در مجلس حضور داشته باشد.»

گفتنی است مستند «آقا کمال و ائتلاف هایش!» که به زندگی سیاسی کمال قلیچدار اوغلو و حوادث آن پرداخته است، در بخش هایی با خود او نیز مصاحبه کرده و آن را به صورت یک سریال چند قسمتی در فضای مجازی منتشر کرده است. قسمت دوم این مستند شب گذشته منتشر شد. این مستند با استقبال خوبی از سوی مردم و رسانه ها مواجه شده است.

کد خبر 17466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha