مدیرکل محیط‌زیست آذربایجان غربی: اولویت حقابه تالاب‌ها بعد از تامین آب شرب

سرویس آذربایجان غربی- مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت و کارکردهای عرصه‌های تالابی در زندگی جوامع بشری گفت: تأمین حقابه های زیست‌محیطی تالاب‌ها بعد از تأمین آب شرب در اولویت دوم بوده و یک خواسته عمومی تلقی شده و باید محقق شود.

به گزارش کردپرس، به نقل از محیط زیست؛ مهران نظری افزود: به‌منظور مدیریت و حفاظت از تالاب‌های آذربایجان غربی و همچنین جلوگیری از تخلفات شکار و دخل و تصرف، این اداره کل اقدامات زیادی انجام داده است که می توان به لایروبی کانال‌های منتهی به تالاب‌ها، احداث پاسگاه‌های محیط‌بانی، افزایش گشت وکنترل مناطق، احداث دکل‌های دیده‌بانی و پرنده‌نگری، برق‌رسانی و آب‌رسانی به محیط بانی تالاب‌ها، ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و انجام مطالعات حقابه زیستی تالاب ها اشاره کرد.

او افزود: از دیگر اقدامات مهم دیگر نیز می توان به احداث سازه‌های اندازه‌گیری جریانات آب سطحی به تالاب ها، حفاظت فیزیکی عرصه‌های تالابی بخصوص دریاچه ارومیه جهت جلوگیری از دخل و تصرف اشاره کرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: در این میان عده‌ای افراد سودجو هستند که در راستای منافع خود اقدام به تخریب و تصرف و حتی آتش زدن تالاب‌ها می‌ کنند که اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان به جد با خاطیان برخورد کرده و متخلفین را به مراجع قضایی معرفی می‌ کند.

نظری همچنین با اشاره به رخداد آتش‌سوزی در بعضی تالاب‌ها گفت: این اداره کل با همکاری جوامع محلی تمام تلاش خود را در مهار آتش سوزی انجام می‌دهد و در راستای مهار آتش سوزی ها، نیاز به تجهیزات آتش‌نشانی اعم از دستگاه‌های دمنده، آشکوب ، ماشین‌آلات آتش‌نشانی، تراکتور سنگین جهت ایجاد آتش بر هست که این اداره کل پیگیر تامین این تجهیزات است .

او تاکید کرد: اهمیت و کارکردهای عرصه‌های تالابی در زندگی جوامع بشری دارای اهمیت بوده و مدیریت و حفظ تالاب‌ها و تأمین حقابه آن‌ها به‌اندازه‌ای مهم است که تأمین حقابه های زیست‌محیطی تالاب‌ها بعد از تأمین آب شرب در اولویت دوم بوده و یک خواسته عمومی تلقی شده و باید محقق شود.

به گزارش کردپرس، علیرغم اهمیت تامین حق آبه تالاب، ٢ تالاب بین المللی و ٤ تالاب دیگر در مهاباد به دلیل خشکسالی و نبود حق آبه خشک شدند. وضعیت سایر تالاب های استان هم چندان مطلوب نیست.

کد خبر 17438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha