حکومت AKP/MHP دیگر توان مدیریت کشور را ندارد / باید ائتلاف صلح تشکیل شود

سرویس ترکیه - پروین بولدان با انتقاد از ایدئولوژی نفرت پراکنانه حکومت ترکیه اعلام کرد که به زودی مبانی اساسی HDP برای حل مسئله کرد اعلام خواهند شد.

به گزارش کردپرس، پروین بولدان رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) با شرکت در گردهمایی وان ضمن گرامی داشت روز صلح، و انتقاد از ایدئولوژی نژادپرستانه و نفرت افکنانه حکومت، اعلام کرد که به زودی مبانی اساسی HDP برای حل مسئله کرد اعلام خواهد شد.

این گردهمایی به مناسبت روز جهانی صلح و توسط حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) و حزب مناطق دموکراتیک (DBP) در پارک موسی انتر وان و با شرکت خیل عظیم مردم کُرد و طرفداران این احزاب برگزار شد.

پروین بولدان در این گردهمایی گفت: «به عنوان HDP ما در این سرزمین های تشنه صلح، اول سپتامبر، روز جهانی صلح را با میلیون ها نفری که دل و جانشان برای صلح می تپد، گرامی می داریم. در روزگاری به سر می بریم که مردم ترکیه و سرزمین های خاورمیانه بیش از هر زمانی به صلح نیازمندند. صلح تنها یک نام خشک و خالی نیست؛ بلکه صلح، عدالت است، آزادی است، کار است، عرق جبین است، و همین طور زندگی به حق است. به قول "گاندی" هیچ مسیری به سوی صلح نمی رود، بلکه صلح خودش یک مسیر است.»

بولدان با اشاره به مذاکرات نا تمام صلح گفت: «مذاکرات صلح که در 2013 آغاز شد، گامی سرنوشت ساز برای ترکیه و خاورمیانه بود. هم روند صلح و هم اتفاقات پس از آن بسیار مهم بودند. متن توافق نامه دلمه باغچه که در 28 فوریه خوانده شد یکی از گام ها به سوی صلح بود، با این همه حاکمان ترکیه با ترجیح دادن بن بست به جای راه حل، و ترجیح ایدئولوژی جنگ، به آینده مشترک کشور ضربه زدند. آنها انزوای اجباری را عمیق تر کردند، و تلاش کردند صلح را از یاد مردم ترکیه ببرند. هوای صلح در کشور پیچیده بود و مردم مشتاق آینده ای صلح آمیز بودند.»

بولدان با بیان این که سیاست انکار از سوی حکومت فایده ای برای کشور نداشته است گفت: «ما به خوبی واقفیم که حزب عدالت و توسعه (AKP) و حزب حرکت ملی (MHP) دیگر نمی توانند کشور را اداره کنند. این کشور که فاشیسم در آن بر سر کار است، کشوری است که در آن بر علیه سیاست دموکراتیک کودتا شده است؛ کشوری که مردمش به فقر و گرسنگی و بیکاری محکوم شده اند؛ کشوری که آینده جوانانش از آنها دزدیده شده است، هر روز در کوچه هایش زن ها کشته می شوند، اقتصادش در حال فروپاشی است، جنگل هایش در حال سوختن است، آب هایش خشک شده است، و ایدئولوژی نژادپرستی و نفرت افکنی در آن موج می زند. حکومتی بر سر کار است که فضایی خلق کرده است که انسان های کشورش دیگر نمی توانند برادرانه در کنار هم زندگی کنند. کشور دائما به جنگ کشانده می شود و تنها راه حل این مسئله شکسته شدن انزوای اجباری [عبدالله اوجالان] است.»

او افزود: «دیگر تنها ائتلافی که باید راه اندازی شود، ائتلاف صلح است. همه باید تمرکزشان را روی صلح بگذارند. ما به عنوان HDP در 27 سپتامبر مبانی اساسی خود را اعلام خواهیم کرد. ما مبانی اساسی خود را برای حل مسئله کرد، و حل مسائل ترکیه بیان خواهیم کرد. ما بار دیگر نشان خواهیم داد که HDP نور امیدی در صحنه سیاسی ترکیه است، و قدرت و جسارت نشان دادن مسیر برای حل مسئله کرد را دارد.»

کد خبر 16329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha