اردوغان برای حفظ قدرت هر کاری می کند؛ از مذاکره با گولن و HDP تا ماندن در فرودگاه کابل

سرویس ترکیه - یک روزنامه نگار ترک ادعا کرده است که اردوغان برای حفظ کرسی خود ممکن است با HDP یا گولن هم وارد مذاکره شود، یا این که به طور موقت حکومت را واگذار کند.

به گزارش کردپرس، بر اساس جدید ترین اخبار غیر رسمی منتشر شده در فضای سیاسی ترکیه، انتظار می رود رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور، که اخیرا در تنگنای سیاسی شدیدی گرفتار شده، دست به یک چرخش گفتمانی جدی زده و همه معادلات را به هم بریزد. این چرخش می تواند نشستن پای میز مذاکره با حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) برای به دست آوردن دل کردها، یا مذاکره با اعضای جماعت گولن باشد.

چهار روز پیش مراد یتکین روزنامه نگار ترک در سایت سیاسی و خبری خود «یتکین» مقاله ای نوشت درباره این که اردوغان می تواند یک «چرخش» دیگر برای غلبه بر شکست های پی در پی اخیرش انجام دهد. عایشه نور ارسلان روزنامه نگار پیشکسوت ترکیه، با اشاره به عنوان مقاله مراد یتکین، در توضیح این مقاله نوشته است: «با توجه به مانورهای سریع اردوغان چنین چیزی دور از ذهن نیست. چرا که نه؟ برای مثال اردوغان مدتی قبای ملی گرایی را بر تن کرد، سپس در آورد، بعد از آن دوباره پوشید. او با حکمت یار، فتح الله گولن، پاپ، دونالد ترامپ، اکنون هم جو بایدن... همچنین او با بشار اسد، جبهه النصره، حتی مدتی با قندیل، و اکنون هم با باغچه لی... به طور جدا در زمان های مختلف دوست و دشمن شد.»

ارسلان در یادداشت خود برای رسانه «خلق تی وی» به احتمال چرخش گفتمانی اردوغان برای نجات صندلی خود اشاره می کند و می نویسد: «اخباری از پشت صحنه به گوش می رسد که در آن دورهای جدید مذاکرات مورد بحث است. برای مثال این که اگر فردا حکومت دوباره به مذاکره با حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) روی آورد، تعجب نکنید. احتمال دیگری که مطرح است و پیش از این هم صدات پکر درباره آن سخن گفت این است که شاید پای میز مذاکره با جماعت گولن بنشینیم. من هم از این خبر تعجب نخواهم کرد. حتی اگر بگویند که طراحی این هر دو مانور در ایالات متحده انجام شده است، باز هم تعجب نمی کنم. اگر اردوغان را بشناسیم، می توان حدس زد که او هر کاری می کند تا کرسی خود (کاخ هایش) را از دست ندهد. اما... آن هم چه امّایی...!»

ارسلان در بخش بعدی یادداشتش در توضیح این «امّا» از گزینه دیگری که روی میز اردوغان است، و از قول یکی از دوستانش که با بخش های مختلف حزب عدالت و توسعه در ارتباط است، می گوید: «اردوغان در حال حاضر در حال بررسی "خروج شرافتمندانه و ایمن" از قدرت است. این گونه که در انتخابات بعدی مانند ترامپ حکومت را واگذار کند و سپس با جمله "کجا بودیم؟" به مبارزه خود و جمع کردن انرژی اش برای انتخابات بعدی اقدام کند.»

او ادامه می دهد: «در هر صورت اردوغان در حال حاضر در سخت ترین دوران سیاسی زندگی خود قرار دارد. علاوه بر این به جز چند رسانه حکومتی و تعدادی از طرفدارانی که کورکورانه هر چه را اردوغان می گوید می پذیرند، هیچ کسی به آینده اردوغان امیدی ندارد.»

ارسلان در ادامه یادداشت خود با اشاره به پافشاری اردوغان برای ماندن در افغانستان می نویسد: «به حرف های روزنامه نگارهای حیاط کاخ توجه نکنید. همه می دانند که اخبار اصلی چیز دیگری می گویند. به احتمال زیاد اردوغان به بایدن گفته است که من تخلیه ایمن سربازان و دوستان شما را در افغانستان تضمین می کنم، بعد من به نیابت از شما در افغانستان می مانم، در عوض شما از من برای ماندن در قدرت پشتیبانی کنید.»

ارسلان در آخر یادداشت با یادآوری شکست ها و رسوایی های اخیر اردوغان در حوزه های سیاست و اقتصاد، می نویسد: «از ما انتظار نداشته باشید که فکر کنیم اردوغان باغچه لی را که آرایش 6 - 7 درصد دیگر کاهش یافته کنار نگذارد!»، و سپس نتیجه گیری می کند که: «ما نمی دانیم کجا و چه وقت؟ اما اردوغان به زودی یک چرخش بزرگ انجام خواهد داد.»

گفتنی است که جوهری گوون روزنامه نگار مشهور ترکیه که دستی بر آتش افشاگری پشت پرده های حکومت دارد و از ترکیه به آلمان گریخته است، هفته گذشته در یکی از ویدئوهایش با اشاره به پافشاری اردوغان برای ماندن در فرودگاه کابل گفت که این برنامه که به طور معکوس نشان داده می شود در حقیقت درخواست حکومت ترکیه به ایالات متحده نیست، بلکه این شرط و شروط آمریکا برای پشتیبانی از اردوغان است. یعنی در حقیقت این آمریکا است که ترکیه را به ماندن در خاک افغانستان مجبور کرده است.

کد خبر 15808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha