بغداد حاضر به صدور شناسنامه برای دختر گمشده حلبچه نیست

سرویس عراق و اقلیم کردستان- دختر گمشده حلبچه ای اعلام کرد که علیرغم حکم نخست وزیر پیشین و رئیس کنونی اقلیم کردستان، برای صدور شناسنامه برای وی به عنوان شهروند اهل حلبچه، دولت عراق حاضر به اعطای شناسنامه و مدارک هویتی عراقی برای وی نیست.

به گزارش کردپرس، مریم دختر گمشده حلبچه ای که در زمان بمباران شیمیایی حلبچه به ایران منتقل شده و توسط خانواده ای در شمال ایران به فرزندخواندگی گرفته شده بود، پس از اطلاع از حلبچه ای بودن خود به اقلیم کردستان سفر کرده و علیرغم چندین بار تکرار آزمایشات دی. ان. ای، موفق به یافتن خانواده واقعی و هویت اصلی خود نشده و در نهایت خواستار کمک از نچیروان بارزانی نخست وزیر وقت اقلیم کردستان شد.

در پی درخواست این قربانی بمباران شیمیایی حلبچه برای دریافت مدارک قانونی هویتی در اقلیم کردستان به عنوان یک شهروند حلبچه ای، نیچروان بارزانی ضمن موافقت با صدور مدارک شناسایی اقلیم برای مریم حلبچه ای، با ابراز امیدواری در مورد اینکه از این پس زندگی این فرزند گمشده حلبچه توأم با کامرانی باشد نام جدید وی را "ژیان" به معنای زندگی و نام پدر وی را "کامران" و نام "کردستان" را به عنوان مادر وی انتخاب و اعلام کرده که از این پس در مدارک شناسایی جدید؛ وی رسماً با نام ژیان حلبچه ای معرفی و شناخته می شود.

علیرغم این حکم و اینکه دادگاه اربیل نیز در اولین ماه از سال جاری میلادی، حکم به صدور مدارک شناسایی و هویتی برای ژیان حلبچه ای به عنوان شهروند اقلیم کردستان داد، اما وی هنوز موفق به دریافت این مدارک نشده است.

وی در گفتگو با شبکه تلویزیونی روداو گفت که وزارت کشور دولت عراق با صدور مدارک هویتی و شناسنامه برای وی به عنوان یک شهروند عراقی موافقت نکرده و تاکید کرد برخی جریان ها در بغداد مخالف این هستند که وی توسط بارزانی دارای مدارک هویتی عراقی شود.

ژیان حلبچه ای اشاره کرد که بارزانی پیشتر به وی پیشنهاد کرده که به عنوان فردی از خاندان بارزانی دارای مدارک هویتی شود، اما وی قبول نکرده چرا که نام بارزانی را برای خود بسیار بزرگ دانسته و گفت که وی نیز از شهروندان این کشور است، اما دولت عراق شناسنامه ای را برای وی روا نمی داند.

وکیل ژیان کامران نیز اعلام کرده که این موضوع اکنون تبدیل به مشکلی میان وزارت امور داخلی اقلیم کردستان و وزارت کشور عراق شده و بغداد نبود مدارک کافی را برای عدم صدور شناسنامه برای وی بهانه کرده، زیرا وی به جز نامه ای از امور کودکان بی سرپرست در بهزیستی ایران که تاکید می کند این کودک جزو کودکان حلبچه ای است، هیچ مدرک دیگری در مورد هویت خود در دست ندارد.

وی اشاره کرده که اقدامات برای تعیین خانواده واقعی ژیان حلبچه ای در جریان است و شکایتی نیز علیه مرکز پزشکی که نتیجه آزمایش تعیین هویت وی را اشتباهی اعلام کرده طرح می شود.

دادگاه حلبچه با استناد به نتایج یک آزمایش تعیین هویت، خانواده دیگری را به عنوان خانواده وی معرفی کرد؛ اما بعدها مشخص شد که نتایج آزمایش مذکور اشتباه بوده و مریم فرزند گمشده این خانواده نیست و دادگاه اقلیم کردستان مدارک شناسایی عراقی وی را که به نام این خانواده صادر شده بود، باطل اعلام کرده و رأی به تکرار آزمایش‌های لازم برای تعیین هویت این قربانی بمباران شیمیایی حلبچه داد و در نتیجه اکنون این قربانی نسل کشی حلبچه از داشتن هرگونه مدارک هویتی و شناسایی محروم است.

کد خبر 146978

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha