در گفت و گو با مرتضی زرین گل بررسی شد: بارز کردستان از ابتدا تا کنون

سرویس کردستان- خبرگزاری کرد پرس در روزهای اخیر به بررسی عملکرد مدیریت لاستیک سازی بارز کردستان به عنوان یکی از معدود کارخانه های فعال استان که در حال حاضر از معضلات جدی رنج می برد ورود کرده است و سلسله مطالبی در این خصوص منتشر کرده و منتشر خواهد کرد. مهندس مرتضی زرین گل، مدیر عامل وقت هلدینگ تاپیکو یکی از افراد موثر در احداث این کارخانه بود تا جایی که بسیاری بر این باورند « بارز را زرین گل به کردستان آورده است». در ادامه بررسی های وضعیت این کارخانه مصاحبه با آقای زرین گل در مورد چگونگی شکل گیری این طرح و آنچه قرار بود بشود انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

انتقال از کرمان

آقای زرین گل می گوید: کارخانه بارز کردستان در اصل قرار بود در منطقه ای در کرمان تاسیس شود که حتی برای تاسیس آن و حفر چاه آب مورد نیاز کارخانه نیز مجوزهای لازم صادر شده بود، که در آن مقطع زمانی که بنده به عنوان مدیرعامل شرکت تاپیکو فعالیت داشتم به این فکر افتادم که وجود 2 کارخانه در یک منطقه زیاد ضرورتی ندارد و به همین جهت طرح ایجاد این کارخانه در کردستان از همان زمان کلید زده شد.

او می گوید: طرح اولیه احداث کارخانه بارز کردستان با ظرفیت اسمی تولید 5.5 میلیون حلقه در سال ارائه شد و طرح توسعه ای آن نیز با افزایش 1.5 میلیون حلقه ای در همان زمان تدوین شد تا پس از راه اندازی فاز اول آن را نیز به بهره برداری برسانیم و این در حالی بود که ظرفیت کارخانه بارز کرمان تولید 5.5 میلیون حلقه در سال بود.

زرین گل می افزاید: در همان زمانی که این طرح ارائه شد از سوی نمایندگان وقت استان کرمان با مخالفت و هجمه های بسیاری مواجه شدیم و در کنار این مسئله مخالفت چند نفر از نمایندگان مجلس وقت کردستان را نیز شاهد بودیم و عنوان می کردند که زرین گل تنها برای مطرح کردن نام خود این طرح را ارائه داده و این طرح توجیه اقتصادی ندارد.

رفع بیکاری هدف اولیه

او ادامه می دهد: رفع مشکل بیکاری و ایجاد اشتغال بزرگ ترین هدفی بود که از ارائه این طرح داشتیم و اصلا بحث فرد در کار نبود چرا که با احداث این کارخانه و طرح توسعه آن حدود 2 هزار نفر به صورت مستقیم دارای شغل می شدند. پس از اظهار نظر کارشناسان که نقاط مختلف استان مانند بانه، مریوان، بیجار، دیواندره، قروه و دیگر نقاط مورد بررسی قرار گرفت، سنندج به عنوان محل احداث این کارخانه انتخاب شد چرا که حجم بالایی از بیکاران تحصیل کرده و متخصص این استان در مرکز کردستان مستقر بودند.

به گفته بانی طرح لاستیک بارز در کردستان، همزمان با گرفتن این تصمیم مخالفت برخی مسئولان سیاسی با احداث این کارخانه در سنندج آغاز شد و در این راه کارشکنی های بسیاری صورت گرفت اما با همکاری مسئولان سازمان های مختلف مانند آقای شاه غیبی رئیس سازمان بازرگانی وقت، آقای نجفیان مدیرعامل شرکت توزیع برق و مسئولان دیگر سازمان ها مانند شرکت شهرک های صنعتی و امور آب در کمترین زمان ممکن موافقتت اصولی و اولیه خود را اعلام کردند و اجرای طرح آغاز شد.

زرین گل می گوید: برای احداث این کارخانه و تامین منابع مالی آن مصوبه ای از هیات مدیره شرکت تاپیکو گرفتیم که سود سهام کارخانه بارز را به مدت چند سال دریافت نکنیم و به جای آن در احداث کارخانه بارز کردستان، سرمایه گذاری صورت گیرد.

ادامه مخالفت ها در دولت روحانی

پس از اینکه دولت آقای روحانی به سر کار آمد باز هم نمایندگان کرمان از طریق آقای ربیعی که یکی از وزرای دولت بود، فشارها را دوباره ایجاد کردند و حتی به آقای ربیعی گفته بودند چون زرین گل فردی ناسیونالیست است، طرح کارخانه بارز را از کرمان را به کردستان انتقال داده است و آقای ربیعی نیز با بیان همین جمله در جلسه ای عنوان کرده بودند که این طرح در کردستان توجیه اقتصادی نداشت و تنهاچون زرین گل یک فرد ناسیونالیست است این طرح را به کردستان منتقل کرده اند.

زرین گل می افزاید: همان زمان بنده اعلام کردم که من یک مسلمان واقعی هستم و به آقای ربیعی پیغام دادم طرحی که توجیه اقتصادی ندارد مگر می شود بانک ملی به عنوان سهامدار 49 درصدی آن، این حجم از سرمایه گذاری را انجام دهد. این طرح تا حدی موفق بود که بانک ملی تسهیلات عمده ای برای اجرای آن پرداخت کرد و حتی در روز کلنگ زنی بسیاری از مسئولان میانی کشوری حضور یافتند.

زرین گل می گوید: متاسفانه در آن زمان هیچ کدام از مدیران سیاسی استان با راه اندازی این کارخانه در کردستان موافق نبودند و حتی به بنده (زرین گل) گفته می شد این طرح مال خودت است که اینگونه مصر به اجرای آن هستی که همان موقع گفتم که اجرای این کارخانه حجم بسیاری از منابع مالی را می طلبد که در توان شخص نیست و باید یک مجموعه با هم همکاری کنند تا بتوان آن را راه اندازی کرد.

مصوبه ای که اجرا نشد

زرین گل می می گوید: حتی در آن زمان در هیئت مدیره شرکت تاپیکو مصوب کردیم که تمام نیروهایی که در این کارخانه به کار گیری می شوند از مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره گرفته تا کارگران همه باید از نیروهای کردستانی و بومی باشند که در کشور این کار بی سابقه بود. (البته این مصوبه هیچ گاه اجرا نشد)

او می افزاید:پس از سنگ اندازی های بسیار خوشبختانه توانستیم کارخانه را راه اندازی کنیم و در همان روزهای ابتدایی فعالیت کارخانه بارز کردستان، به ظرفیت اسمی تولید سالانه رسیده بودیم اما برخی سومدیریت ها در چند سال اخیر باعث شده از این هدف فاصله بگیرد.

به گفته زرین گل، طرح توسعه کارخانه بارز کردستان نیز قرار بود در منطقه ای بین بیجار و دیواندره راه اندازی شود که می توانست حدود 2 هزار نفر را مشغول کار کند و سالانه 1.5 میلیون حلقه لاستیک سنگین را وارد بازار کشور کند که این کار ما را در نیاز به لاستیک لاستیک بی نیاز می کرد و دیگر واردات لاستیکی نیز نیاز نبود.

زرین گل می گوید: برای احداث این طرح حتی سرمایه گذار از اقلیم کردستان عراق نیز پیدا کرده بودیم اما سو مدیریت مجموعه بارز باعث شده این طرح به استان لرستان منتقل شود و در حال حاضر نیز در حال احداث آن هستند.

کد خبر 13954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha