نمایشنامه‌نویس و کارگردان صحنه‌ای دبیر جشنواره نمایشنامه‌نویسی نشر آماره شد

سرویس کرمانشاه _ شورای سیاست‌گذاری انتشارات آماره محسن عظیمی نویسنده و کارگردان و نمایشنامه نویس صحته ای را به عنوان دبیر نخستین جشنواره نمایشنامه‌نویسی نشر آماره منصوب کرد.

به گزارش کردپرس- شورای سیاست‌گذاری جشنواره نمایشنامه‌نویسی نشر آماره متشکل از فرهاد نوع‌پرست مدیریت انتشارات آماره، هومن بنائی دبیر بخش ادبیات داستانی و نمایشی انتشارات آماره، نویسنده و مدرس تئاتر، شهرام احمدزاده نمایشنامه‌نویس، محقق و استاد دانشگاه، برای نخستین دوره این جشنواره محسن عظیمی نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر را به عنوان دبیر این جشنواره منصوب کردند.

این جشنواره با هدف حمایت از استعدادهای جدید نمایشنامه‌نویسی و آثار نمایشی جهت انتشار آثارشان، تجلیل از نمایشنامه‌نویسان و اساتید ادبیات نمایشی برجسته کشور، تشویق استعدادهای نمایشنامه‌نویسی و آثار نمایشی جهت نگارش نمایشنامه‌هایی با موضوع آزاد بدون هیچ محدودیت موضوعی خاصی، کمک به ارتقای سطح کتابخوانی به‌خصوص نمایشنامه در جامعه، انتشار بیشتر نمایشنامه‌های تألیفی به‌منظور استفاده در اجراها به همت انتشارت آماره در سال ۱۴۰۰ به پاسداشت یکی از نمایشنامه‌نویسان برجسته ایرانی برگزار خواهد شد.

جزئیات و فراخوان کامل برگزاری نخستین دوره این جشنواره به زودی توسط شورای سیاست‌گذاری انتشارات آماره اعلام خواهد شد.

به گزارش سرویس کردپرس کرمانشاه؛محسن عظیمی متولد ۱۳۵۸ شهر صحنه، فعالیت در زمینه تئاتر را در کانون پرورش فکری این شهر، اواسط دهه هفتاد زیرنظر نخستین معلمش زنده‌یاد (سیدحجاب الدین الهامی) آغاز نمود و به شکل تجربی بدون ادامه تحصیل در دانشگاه، تئاتر را ادامه داد. او با حضور در کلاس‌های نمایشنامه‌نویسی خسرو حکیم رابط، محمد یعقوبی و کارگاه‌های تخصصی جشنواره‌های تئاتر و استفاده از محضر دکتر ایرج زهری و مطالعات تخصصی نمایشنامه ‌نویسی را به‌شکل تخصصی‌تر ادامه داد.

از جمله فعالیت های هنری محسن عظیمی؛کارگردانی و بازی در نمایش بچه‌های نیمه‌شب نوشته منوچهر اکبرلو، ببین چه برفی می‌آید! نوشته نادر برهانی مرند، نگارش و اجرای نمایشنامه: پیراهن آسمانی و این منم زنی تنها و زیر پتوی خاکستری. که با اجرای این پنج‌ نمایش در سال های ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۱، عظیمی توانست جوایز متعددی را برای یک گروه تئاتری در شهر صحنه کسب کند.

وی بعد از آن در تهران نمایشنامه‌ نویسی را به شکل تخصصی‌تر دنبال کرد و گروه‌های متعددی در تهران و دیگر شهرها نمایشنامه ‌هایش را اجرا کردند و در جشنواره‌های مختلف جوایز متعددی را کسب نمود؛ از جمله نمایشنامه‌های اجرا شده ی او می‌توان به: نطفه، همیشه همه‌چیز یه ‌جور نیست، هاری، ژان، یک گربه یک ماهی، لایک، آجر، هیله(تفنگ و‌ تنبور)، فیگوراتیومرگ(لعنت‌آباد)، چرخ، هجده، ۶۴۱۰، تریزومی۲۱، شین، سرطان سکوت و... اشاره کرد.

عظیمی در زمینه کارگردانی نمایشنامه به من نگو لیدی گاگا را پس از نگارش، ژانویه ۲۰۱۳ در سلیمانیه اجرا کرد. این نمایشنامه با اصلاحات بسیار بعدتر با عنوان به من نگو عالیجناب در تهران اجرا شد. نمایشنامه دیگرش اتاق سیاه را هم با یک گروه کارگاهی و جوان سال ۱۳۹۶ در سالن محراب اجرا نمود.

همیشه همه‌چیز یک جور نیست، نخستین اثر اوست که به شکل دو زبانه توسط نشر افراز در سال ۱۳۹۱ منتشر شد. ترجمه این نمایشنامه به‌عنوان منتخب نخستین جشنواره نمایشنامه‌نویسی افرز، ژوئن ۲۰۱۱ در موسسه میس‌هال شیکاگو نمایشنامه‌خوانی شد. این نمایشنامه جزو یکی از سه نامزد های نمایشنامه اولی در هفتمین جشن ادبیات نمایشی ایران شد. همچنین آجر به عنوان منتخب بخش نمایشنامه‌ نویسی سی‌وسومین جشنواره تئاتر فجر، سال ۱۳۹۵ توسط نشر بوتیمار منتشر شد.

علاوه بر این نمایشنامه ۶۴۱۰ این هنرمند برنده جایزه سوم پانزدهمین جشنواره سراسری مقاومت شد و علاوه بر انتشار در کتاب جشنواره توسط انتشار هنر دفاع منتشر خواهد شد. نمایشنامه چرخ به عنوان نامزد بخش نمایشنامه‌نویسی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر فجر سال ۱۳۹۸ منتشر شد.

از دیگر آثار منتشر شده ایشان می‌توان به دو نمایشنامه یک فضای تهی ((شامل چهار نمایشنامه کوتاه) و ژان(شامل دو نمایشنامه هاری و چرخ) توسط نشر باران در ونکور کانادا، هِلی‌بُرن توسط انتشارات نمایش، آخرین باران بهاری منتشرشده در نشر شاهد، نمایشنامه‌های سلما، پل، ۶۴۱۰ توسط انتشارات دفاع، یک کلاغ یک طوطی منتخب نخستین جشنواره نمایشنامه‌نویسی اصفهان توسط سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان، نمایشنامه‌های هیله (تفنگ و تنبور) برنده دیپلم افتخار نخستین جشنواره نمایشنامه‌نویسی مرصاد و برنده جایزه دوم سومین جشنواره تئاترشهر و هجده توسط انتشارات آماره اشاره کرد.

عظیمی در سال ۱۳۹۹ با نمایشنامه «تریزومی ۲۱» در جشنواره تئاتر معلولین دیپلم افتخار بهترین نمایشنامه را کسب نمود. او هم اکنون در تهران زندگی می کند.

کد خبر 13174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha