ترکیه می خواهد کردها را به جان هم بیاندازد/این جنگ هیچ برنده ای نخواهد داشت

سرویس ترکیه - موسی کولو رئیس انجمن همبستگی علوی دموکرات گفت ترکیه سال هاست در تدارک به جان هم انداختن کرد ها برای نابودی دستاوردهایشان است.

به گزارش کردپرس، موسی کولو رئیس مشترک انجمن همبستگی علوی دموکرات (DAD) در تحلیل ادامه اعتصاب غذا در زندان های ترکیه و جنگ در جغرافیای بین النهرین گفت که ترکیه در حال به راه اندازی جنگ بین نیروهای کرد با هدف نابودی دستاوردهایشان در منطقه است.

بنا بر گزارش بین النهرین، حکومت حزب عدالت و توسعه (AKP) پس از به بن بست رساندن مسئله کرد در ترکیه، از سال 2014 «طرح فروپاشی» را در این مناطق آغاز کرد. ترکیه مترصد است تا با به راه انداختن جنگ در مناطقی از اقلیم کردستان که در کنترل حزب کارگران کردستان (PKK) است، به نتیجه برسد. گام بعدی ترکیه حمله نیروهای کرد به دستاوردهای کردها است. رهبران و روشنفکران بسیاری نیز درباره این موضوع که تنها در جهت برآوردن منافع ترکیه خواهد بود هشدار داده اند.

از سوی دیگر انزوای اجباری عبدالله اوجالان رهبر PKK و فشار بر زندانیانی که در اعتراض به انزوای اجباری 215 روز است که در اعتضاب غذا به سر می برند، بیشتر شده است.

موسی کولو رئیس انجمن همبستگی علوی دموکرات در گفتگو با خبرنگار بین النهرین با بیان این که جمهوری ترکیه بر پایه نادیده گرفتن کردها و علوی ها بنا شده است، گفت: «دولت های مختلف ترکیه همیشه کردها و علوی ها را به حاشیه رانده اند تا از آنها دشمن بسازند. حکومت فعلی متشکل از ائتلاف AKP/MHP [حزب عدالت و توسعه/حزب حرکت ملی] امروز تصویری شبیه شیطان از کردها و علوی ها ساخته است. با این حال این کار هیچ مشکلی را حل نمی کند و مشکلات جدیدی ایجاد می کند.»

کولو با اشاره به وضعیت تجریدی زندان امرالی گفت: «در هیچ جای دنیا زندانی شبیه به امرالی دیده نمی شود. در کنار آقای اوجالان هیچ زندانی دیگری هم نمی تواند از هیچ حق قانونی خود استفاده کند. کسانی که قدرت را به دست دارند تنها اگر از قانون ترکیه پیروی کنند بیشتر این مشکلات حل خواهد شد.»

کولو با بیان اینکه حکومت سعی دارد هر کسی را که مانند خودش نمی اندیشد سرکوب کند گفت: «جامعه نباید در برابر این اقدامات فاشیستی ساکت بماند. جامعه با سکوت به دموکراسی و صلح و آزادی نمی رسد. امروز جامعه نیز در انزوای اجباری است. این سکوت به معنای تسلیم آینده خود به این سیستم است.»

کولو با اشاره به این که ترکیه طرح هایی برای انداختن کردها به جان هم دارد گفت: «در جنگ بین نیروهای PKK و حزب دمکرات کردستان (پارتی) در دهه 1990 کردها تاوان سنگینی دادند. همه باید بدانند که وقتی استعمارگران به یک منطقه بروند چیزی برای مردم باقی نمی گذارند. آنها برای به بردگی کشیدن آن مردم می روند. بنابراین هیچ کرد با وجدانی نباید نسبت به جنگ برادرانه بی تفاوت باشد.»

او با بیان این که این جنگ هیچ برنده ای نخواهد داشت گفت: «مشکل کردها تنها از طریق گفتگو حل خواهد شد. ما آدمکشی را نمی پذیریم. ما بر اساس اعتقادمان همیشه در کنار مظلوم هستیم.»

کد خبر 12522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha