امروز روز سخن گفتن به زبان کردی است

سرویس ترکیه - پودمان آموزشی «هنگام دفاع از زبان است» با همکاری HDP و انجمن زبان و فرهنگ بین النهرین برای حمایت از زبان کردی برگزار شد.

به گزارش کردپرس، پودمان آموزشی با نام «هنگام دفاع از زبان است» (Dem Dema Parastina Ziman e) به طور مشترک توسط حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) و انجمن تحقیقات زبان و فرهنگ بین النهرین (MED-DER) در هتلی در شهر آمد (دیاربکر) بر علیه سیاست های سرکوب زبان کردی و در حمایت از این زبان برگزار شد.

بنا بر خبر بین النهرین، شیلان الماس کان رئیس انجمن تحقیقات زبان و فرهنگ بین النهرین، در افتاحیه این پودمان، با تاکید بر موضوع ممنوعیت ها و فشارها با هدف نابودی زبان کردی در ترکیه، گفت: «ما بر علیه متولیان و سیاست های نابودی زبان کردی مبارزه می کنیم.»

رفعت رونی رئیس مشترک انجمن تحقیقات زبان و فرهنگ بین النهرین (MED-DER) که به تازگی از زندان دیاربکر آزاد شده بود سخنان خود را با درود بر زندانیان سیاسی در زندان ها آغاز کرد و گفت: «سال ها است که مردم کرد تاوان سنگینی برای زبان مادری خود پرداخته اند. زبان مادری نقش مهمی در شناخت یک ملت دارد. ما زبان خود را حفظ کرده و آن را به نسل آینده منتقل خواهیم کرد.»

درسیم داغ نماینده HDP نیز گزارشی از عملکرد این حزب برای رسمی کردن زبان کردی و آموزش به زبان مادری ارائه داد. او با بیان این که HDP نه تنها برای زبان کردی بلکه برای دیگر زبان های موجود در ترکیه نیز تلاش می کند گفت: «ما به عنوان سیاستمدار کرد، سیاست های مربوط به زبان را تقویت خواهیم کرد. امروز روز سخن گفتن به زبان کردی و حمایت از این زبان است. ما از زبانمان کُردی پاسداری کرده، بیش از پیش به این زبان خواهیم خواند، خواهیم نوشت و سخن خواهیم گفت.»

این پودمان آموزشی پس از آن در فضایی بدون حضور خبرنگارها ادامه یافت.

کد خبر 12510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha