دادگاه کشتار ریحانلی متهمان را به 8 ماه زندان محکوم کرد

سرویس ترکیه - پس از گذشت چند سال دادگاه ریحانلی روسای وقت پلیس را به 8 ماه زندان محکوم کرد.

به گزارش کردپرس، دادگاه رسیدگی به پرونده کشتار ریحانلی دیروز در دادسرای هفتم کیفری ختای برگزار شد و روسای وقت پلیس را که با اهمال سبب کشته شدن 53 نفر شده بودند به 8 ماه زندان محکوم کرد.

بنا بر گزارش گازته دیوار، راغب قلیچ رئیس پلیس وقت استان، که به اتهام دیگری در زندان است، از طریق ویدئو کنفرانس در این دادگاه شرکت کرد. در این دادگاه «نوزاد اشیت» مدیر وقت شعبه ضد تروریسم اداره پلیس، و ایوب قاراچوبان معاون رئیس واحد مبارزه با تروریسم نیز شرکت داشتند. متهم دیگر مراد برک رئیس پلیس وقت منطقه ریحانلی در این دادگاه شرکت نکرد.

در این جلسه دادگاه راغب قلیچ، نوزاد اشیت، ایوب قاراچوبان و مراد برک هر کدام به ده ماه زندان محکوم شدند که دادگاه به دلیل رفتار خوب آنها در زندان آن را به 8 ماه تقلیل داد.

خدیجه جان وکیل خانواده های جانباختگان این پرونده در گفتگو با خبرنگار دیوار گفت: «در این ماجرا 53 نفر به دلیل سهل انگاری پلیس جان خود را از دست داده اند. اگرچه پلیس پیش از این اتفاق در جریان آن قرار گرفته است اما هیچ اقدامی برای پیشگیری از آن انجام نداده است. دادگاه این پرونده را بدون مجازات بست.»

وکیل جان گفت: «این کشتار در بحرانی ترین زمان جنگ های سوریه رخ داد. هزاران پناهجو به مرز آمده بودند. سیاست درهای باز مدتی پیش از انفجار در "جیلوه گوزو" اجرا شد. آن زمان تقریبا هر روز یک انفجار در ریحانلی رخ می داد. بسیاری از آنها رسانه ای نمی شدند. همه نگران بودند و همه می دانستند که قرار است یک انفجار بزرگ رخ دهد اما نمی دانستند کجا و چه وقت. به همین دلیل وقتی انفجار رخ داد همه ما وحشت زده شدیم اما تعجب نکردیم. مردم زیادی در این کشتار در مقابل دید همگان جان خودشان را از دست دادند. فکرکنید که در قلب ریحانلی در 100 متری ایستگاه پلیس، و شهرداری، 53 نفر در انفجار جان خودشان را از دست بدهند. این اگر سهل انگاری نیست پس چیست؟ این اتفاق باعث جریحه دار شدن وجدان عمومی شد.»

خدیجه جان تاکید کرد که متهمان پرونده باید به دلیل سهل انگاری عمدی و رفتار ناشایستشان مجازات شوند. همچنین خانواده های جان باختگان نیز از تصمیم دادگاه خشمگین شده و اعتراض خود را به دادگاه ابراز کردند و خواهان تجدید نظر دادگاه شدند.

لارم به ذکر است در جریان کشتار ریحانلی در 11 ماه می 2013 در مرکز منطقه ریحانلی در استان ختای ترکیه، در جریان یک بمب گذاری 53 نفر کشته و 249 نفر دیگر نیز مجروح شدند. کیفرخواست این پرونده در 28 آوریل 2015 یعنی یک سال و نیم بعد از این واقعه تشکیل شد و جلسه رسیدگی به آن دیروز در دادگاه کیفری هفتم ختای برگزار شد.

کد خبر 10946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha