تغییر چهره باران به برف /سیل در قروه سپید بخت شد

سرویس کردستان- تلاش برای کاهش خطرات احتمالی و هشدارهای وقوع سیل در قروه در حالی صورت گرفت که باران به برف تغییر چهره داد و سیلابی که ترس آن می رفت تا شهرها را در بر گیرد سپید بخت شد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، بارش ها از اوایل صبح روز یکشنبه یازدهم فروردین شروع شد. بارش هایی که هشدار آن را اوایل سال جدید داده بودند.

ابتدا به صورت پراکنده بود اما حوالی ظهر ناگهان بارش رگباری باران شکل گرفت و سطح شهرهای استان و در راس آتها قروه را در عرض چند دقیقه غرق در آب کرد. از معابر گرفته تا خیابان ها، از کوچه ها گرفته تا رودخانه های روستایی و... همه و همه را تحت تأثیر خود قرار داد.رودخانه ها طغیان کردند و تعدادی از منازل روستایی که دستور تخلیه داده شده بود در معرض تخریب قرار گرفتند. مردم دسته دسته در محله های خود با تعامل و همکاری یکدیگر با چیدن کیسه هایی از خاک مسیر آب به داخل کوچه ها و منازلی را که بیشتر در معرض خطر بودند، گرفتند.

البته شهرداری و عوامل ستاد بحران هم وقتی دیدند کوچه های بن بست و یا نقاط حادثه خیز وضعیت نامناسبی دارند به کمک آمده و با دستگاه های مرتبط به لای روبی مسیل ها پرداخته و کمی از نگرانی شهروندان را کاستند.

ضعفی به نام مدیریت شهری

در انتهای خیابان «آیت اله خامنه ای شمالی» که همیشه با یک باران تند آب گرفتگی شدیدی حاصل می شود ماشین ها به سختی از وسط آب جمع شده عبور می کردند و بعضی از ماشین ها هم به دلیل اینکه آب به داخل رادیاتور ماشین می رفت خاموش می شدند و این یگان امداد خودرو بود که به دادشان می رسید.

از آن طرف شهرداری هم برای هدایت آب جمع شده مشغول تخلیه آب به داخل مسیر خروجی آب در میدان «امیرکبیر» بود. مسیری که دریچه آن بسته بود و اهالی منطقه گمان می کردند آن را تخریب و برای همیشه پر کرده اند.

خیابان «شریعتی» دیگر مسیری بود که درگیر آب گرفتگی معابر شد. هرچه این خیابان به سمت «میدان اتحاد» پیش می رفت آب گرفتگی هم بیشتر می شد به طوری که از چهار راه «بوعلی» به بعد دچار آب گرفتگی شدید شده و دستور مسدود شدن این مسیر تا تخلیه کامل آب صادر گردید.

در این میان «میدان اتحاد» در حصار آب به سر می برد و ماشین ها با رفت و آمد خود این میدان محصور شده در آب را به رخ می کشیدند. این مسیر یکی از نقاطی است که از نظر کارشناسان اصلی ترین ضعف مدیریت شهری را نشان می دهد مسئله ای که هنوز راه چاره ای برای هدایت آب های سطحی آن در نظر گرفته نشده است.

برنامه ای که شورای شهر در خصوص اجرای آن وعده داده بود اما همچنان در حد همان وعده باقی مانده و به مرحله عمل نرسیده است. در این میان باید پرسید که شورای شهر چرا هیچ گونه تدبیری برای این معضل که گریبان شهر را در بارش ها می گیرند، ندارد؟

جدای از بی تدبیری در مرکز شهر از «میدان اتحاد» به بعد این انتهای خیابان «تختی» است که تبدیل به دریاچه شده و با بارندگی ها آب گرفتگی آن شدت یافته و حدود یک ساعت و شاید هم بیشتر طول کشید تا شهرداری موفق به تخلیه آب این منطقه شد و اینجا ضعف دیگر مدیریت شهری نمایان گردید. ضعفی که نشان می دهد واقعاً هیچ گونه نگاهی برای رفع این موارد وجود ندارد.

با گذر از خیابان «تختی» این مسیر «شهرک امام» است که در آب گرفتار شده و همه ساله هم در صدر هشدارها قرار دارد، هشدارهایی که فقط داده می شوند اما برای کاهش خطرات آن هیچ کاری صورت نمی گیرد.

زیرساختی که نیست

مشکل آب های سطحی در قروه مسئله ای است که گرچه هر بار در شعارهای انتخاباتی کاندیداهای شورای شهر پررنگ دیده می شود اما از نظر فرماندار قروه هم بسیار اهمیت دارد به طوری که در نشست فوق العاده ستاد مدیریت بحران قروه که شامگاه یکشنبه تا پاسی از شب و حتی بامداد دوشنبه هم ادامه داشت خطاب به شهردار قروه خواستار تدبیر در این زمینه با مطالعه اصولی برای هدایت آب های سطحی شد.

«موحد امان اللهی» در این زمینه سخن جالبی داشت اینکه آسیب اصلی در شهر قروه مربوط به زیرساخت هاست. زیرساخت هایی که برای بحران آب گرفتگی آماده و مهیا نشده اند.

تخریب خانه های خالی

در ادامه تعدادی از منازل تخریبی هم که زنگ خطر برایشان به صدا درآمده دیگر مناطقی هستند که توسط مدیریت بحران رصد و دستور تخلیه داده شد و برای دیگر ساکنان در همسایگی این منازل هم لایروبی و اقدامات حفاظتی انجام شد.

در روستاها هم هشدارهای لازم داده شده بود اما با طغیان رودخانه ها مسئولان به دنبال این بودند که از سرعت آب برای کاهش خسارت و بروز سیل بکاهند.

در این مدت که هشدارها داشت جدی تر می شد ستاد بحران به تخلیه منازل روستایی در معرض تخریب پرداخت. منازلی که بعد از بارش اولیه باران در ظهر یکشنبه تخریب شدند و اینگونه بود که جان ساکنان این خانه ها در امان ماند.

در همین راستا به گفته فرماندار شهرستان قروه 5 منزل مسکونی خالی از سکنه، 5 جایگاه دام و 16 انبار علوفه در تعدادی از روستاهای شهرستان تخریب شدند. «موحد امان اللهی» این تخریب را بدون هیچ گونه تلفاتی چه از لحاظ انسانی و چه از نظر دامی دانست.

بارانی که برفی شد

گرچه رئیس هواشناسی قروه پیش بینی کرده بود بارش ها در این شهرستان از عصر روز یکشنبه شدت می گیرد اما زمان این بارندگی به صبح و ظهر یکشنبه تغییر یافت به طوری که در عصر این روز تا حوالی ساعت 22 خبری از بارندگی نبود.

این سکوت آسمان ادامه داشت تا اینکه این بار مطابق اظهارات «مرتضی عبدالملکی» که گفته شده بود بارش ها از باران به برف می رسد، برف شهرستان قروه را سپید پوش کرد.

برفی که همراه باران بود و به گفته عوامل ستاد مدیریت بحران امکان آب شدن آن در صبح و آسیب های احتمالی وجود دارد. با این وجود اکثراً از اینکه بارش برف خطر سیل را کاهش می دهد خوشحال بودند و در واقع از «سپید بختی سیل» می گفتند.

«عبدالملکی» معتقد است موج اول بارش ها در قروه مربوط به روز یکشنبه با حجم بیشتر و تداوم کمتر همراه بود اما همین روند را به صورت برعکس برای روز دوشنبه دانست به طوری که بارش های روز دوشنبه را با حجم کمتر و تداوم بیشتر اعلام کرد.

به گفته او در حال حاضر قروه خطر را پشت سر گذاشته و گرچه بارندگی ها ادامه دارد اما دیگر آن وضعیت قرمزی که هشدار آن بالا بود وجود ندارد و در این مدت بارش ها پراکنده بود و از روز دوشنبه برف به باران با سرعت کمتری تغییر چهره می دهند.

تزریق التهاب در مردم

همه این موارد در حالی عنوان می شود که شهردار قروه در نشست مدیریت بحران قروه نکته قابل تأملی را بیان کرد. «حسین پروندی» با پذیرش اینکه شبکه ای برای هدایت آب های سطحی در شهر و ضعف در این مورد اظهار داشت: در بارش های اخیر آسیب موردی و مقطعی وجود داشت که بیشتر به آب گرفتگی مربوط می شد اما آن چیزی که مهم است تزریق التهاب به مردم بود.

التهابی که او از آن سخن می گوید شاید درست باشد چرا که بارندگی و آب گرفتگی در فصولی که بارش وجود دارد هست اما اینکه در این برهه زمانی به خصوص بعد از حادثه شیراز و گلستان این چنین هشدار داده شد مقوله ای است که باید بررسی گردد.

این التهاب از یک طرف به متولیان امر باز می گردد و از طرف دیگر به شایعه پردازان سوار بر موج مجازی که با یک گوشی بدون هیچگونه نگاه اصولی از کاه کوه می سازند. به طوری که در این مدت با هشدارهای سازمان هواشناسی همه شهروندان در انتظار سیلی بزرگ بودند به طوری که بسیاری از ترس به منازل آشنایان خود با این گمان که ایمن تر است، رفته بودند.

در هر صورت نباید این سخن رئیس هواشناسی قروه را نادیده گرفت که بیان کرده بود به دلیل تغییرات اقلیم در کشور امکان دارد پیش بینی ها آن طور که باید دقیق نباشند چرا که این تغییر اقلیم نظم کار را به هم زده و سختی در کار ایجاد می کند.

بارشی که مهربانی آفرید

به هر حال این چند روز را مردم قروه با ترس و دلهره از اینکه چه خواهد شد با بارشی رگباری به برفی نیمه سنگین رساندند. برفی که شهر را سپید پوش کرد و بدون خسارت هم نبود و با سنگین کردن شاخه های درختان و شکستن آن ها همراه شد.

با این وجود جدای از تمامی این التهابات سخت نمی توان از سخاوتمندی عده ای از شهروندان به سادگی گذشت. آن هم زمانی که تیم قایق رانی قروه اعلام آمادگی کرده بود برای نجات کسانی که اسیر آب شده باشند حاضر است به صورت رایگان کمک کند و یا تیم امداد خودرو که بسیار صبورانه وسایل نقلیه در آب مانده را هدایت و نجات می داد.

از آن طرف با شکل گرفتن باران به سمت برف چگونه می توان از مهربانی شهروندی نگفت که در نیمه های شب شاخه های درختان را که از سنگینی برف خم شده بودند و داشتند می شکستند، تکان می داد تا شکسته نشوند.

و در نهایت این بارش ها باعث شد تا مهربانی و همراهی در میان شهروندان آفریده شود مهربانی که همیشه در زمان بحران به وضوح دیده می شود./

* گزارش: زیبا امیدی فر

کد خبر 107994

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha