افول یک حزب منتقد و مردمی در اقلیم کردستان

سرویس جهان- برخی مقامات حزب جنبش تغییر که زمانی امید کردهای عراق برای ایجاد تغییر در ساختار حکومت اقلیم کردستان بود، از افول روزافزون این حزب و جدا شدن کاردهای اصلی آن خبر می دهند.

به گزارش کردپرس، حزب جنبش تغییر یا گوران که زمانی یکی از سرسخت ترین منتقدان دو حزب حاکم دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی بود اکنون با اتحادیه میهنی کردستان عراق برای شرکت در انتخابات عراق ائتلاف کرده است. همچنین تعدادی از کادرهای شناخته شده حزب به برخی احزاب حاکم مانند دموکرات کردستان عراق پیوسته اند در حالی که قبلا شدیدترین انتقادها را به عملکرد این حزب داشتند.

برخی دست اندرکاران جنبش تغییر ضمن ابراز نارضایتی از عملکرد روسای فعلی حزب، نسبت به انباشت مشکلات حزب هشدار داده اند. آنها یکی از بزرگترین مشکلات این حزب را پیوستن اعضای ارشد حزب به دو حزب حاکم اقلیم کردستان عراق یعنی اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان عراق عنوان کرده اند.

یوسف محمد صادق، از اعضای برجسته سابق حزب و رییس سابق پارلمان اقلیم کردستان، درباره معضلات جنبش تغییر به رسانه امواج در انگلیس گفته است جنبش تغییر با معضلات داخلی زیادی روبه رو شده است. او که اکنون رییس همپیمانی امید در مجلس عراق است افزود که همه ارتباطات خود را با رهبران کنونی جنبش تغییر قطع کرده است.

یکی دیگر از اعضای جنبش تغییر که به دلیل اختلاف نظر با عمر سید علی، رهبر کنونی جنبش تغییر این حزب را ترک کرده، به این رسانه انگلیسی گفته است ما جنبش تغییر (گوران) را برای انعکاس صدای مردم و به عنوان یک حزب اپوزیسیون تاسیس کردیم اما رهبران کنونی حزب فراموش کرده اند که جنبش تغییر برای چه هدفی تاسیس شد.

اما علی محمد صالح، رییس سابق فراکسیون این حزب در پارلمان اقلیم کردستان علل تضعیف شدن حزب جنبش تغییر را تلاش دو همپیمان آن در دولت اقلیم کردستان یعنی اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان برای زوال حزب عنوان کرد و گفت: جنبش تغییر نسبت به توافق خود با احزاب حاکم متعهد بود اما این دو حزب نسبت به تعهدات خود اقدامی نکردند.

علی محمد صالح جنبش تغییر را به خاطر عدم واکنش به نقض تعهدات از سوی دو حزب حاکم مورد انتقاد قرار داد و گفت جنبش تغییر در مقابل عدم تعهد همپیمانان خود نه واکنشی نشان داد و نه اقدامی کرد.

امواج به نظرسنجی اخیر اشاره کرد که حاکی از افول جایگاه جنبش تغییر به عنوان سومین حزب بزرگ در اقلیم کردستان است. بر اساس این تحلیل، جنبش تغییر ممکن است جایگاه فعلی خود را از دست بدهد و جنبش های نوین دیگری در اقلیم کردستان مانند نسل نو یا حزب جماعت عدالت کردستان یا جماعت اسلامی سابق جای آن را بگیرند.

مومن زلمی، تحلیلگر سیاسی کرد هشدار داده است همه این مسائل نشان از افول جنبش تغییر است و ممکن است این حزب دیگر نتواند در برابر رقبایی که قبلا منتقد آنها و اکنون همپیمان آنهاست قد علم کند.

کد خبر 9586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha