واردات از ترکیه و یونان جایگزین کالاهای ایرانی در بازارهای اقلیم کردستان

سرویس عراق و اقلیم کردستان- اقلیم کردستان در پی تحریم های آمریکا علیه ایران و ممنوعیت تجارت با ایران، به دنبال یافتن جایگزین برای محصولات وارداتی از این کشور، به ترکیه و یونان روی می آورد.

به گزارش کردپرس، مصطفی عبدالله رئیس اتحادیه واردکنندگان و صادرکنندگان اقلیم کردستان، طی گفتگو با سایت خبری اس. ان. ان، اعلام کرد که در پی اعمال تحریم های آمریکا علیه ایران و ایجاد مانع در روابط تجاری با این کشور، واردات کالا از ایران برای تجار و واردکنندگان اقلیم کردستان بسیار دشوار شده و اعضای این اتحادیه در پی یافتن جایگزین برای کالاهای ایرانی و واردات محصولات لازم از دیگر کشورها هستند.

وی افزود که در پی تحریم ها و با در نظر گرفتن آغاز مرحله دوم این تحریم ها اتحادیه واردکنندگان و صادرکنندگان اقلیم کردستان، در تلاش هستند که ترکیه و یونان را به عنوان جایگزین ایران قرار داده و در حال حاضر واردات برخی محصولات از جمله گوجه فرنگی از ترکیه آغاز شده و اقدامات لازم برای واردات لبنیات از یونان نیز آغاز شده است.

همچنین تأکید کرد که تمام تجاری که پیشتر از ایران کالاهای ضروری اقلیم را تأمین می کردند، منابع جایگزینی برای این محصولات یافته اند و هیچ نگرانی در مورد کمبود کالا و محصولات و گرانی در بازارهای اقلیم وجود ندارد.

به گفته مصطفی عبدالله، اقلیم کردستان بیشتر کالاهایی را که نیاز روزانه و خوراک روزمره شهروندان محسوب شده، از ایران وارد کرده و به همین دلیل احتمال افزایش اندک در نرخ میوه و سبزیجات در صورت واردات آن ها از کشوری دورتر، وجود دارد؛ اما در مورد مصالح ساختمانی و دیگر محصولات به هیچ وجه احتمال افزایش نرخ محصولات در بازارهای اقلیم وجود ندارد.

همچنین تأکید کرد که در صورتی که اقلیم نتواند بنزین مورد نیاز داخلی خود را از طریق ایران تأمین کند، می تواند به محصولات نفتی کرکوک تکیه کرده و یا این نیاز را از طریق دولت عراق تامین کند.

کد خبر 88625

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha