احتمال ممانعت دولت ترامپ از انتقال جنگنده های اف-35 به ترکیه

سرویس جهان- یکی از مقامات ارشد آمریکا گفته است با وجود این که مراسم تحویل جنگنده اف-35 به ترکیه در آمریکا برگزار شده، دولت ترامپ در صورت اقدام ترکیه به خرید سامانه دفاعی اس-400 از روسیه، ممکن از انتقال این جتها به ترکیه جلوگیری کند.

به گزارش کردپرس، هفته گذشته مراسم تحویل جنگنده های پیشرفته رادارگریز آمریکا به ترکیه در تگزاس آمریکا برگزار شد.

به نوشته سایت دیفنس وان، سازمان صنایع نظامی ترکیه گفته است این کشور در جولای 2019 سامانه دفاعی اس-400 را از روسیه دریافت خواهد کرد و مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز گفته است قرار است جنگنده های اف-35 آمریکا پس از پایان آموزش خلبانان این کشور در خاک آمریکا، در سال 2020 به ترکیه تحویل داده شوند.

ویس میچل، دستیار وزیر خارجه آمریکا گفته است اگر آنکارا سامانه روسی را دریافت کند دولت ترامپ بدون تایید کنگره می تواند مانع انتقال جنگنده های اف-35 به ترکیه شود.

وی روز 26 ژوئن به کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا گفته است جت ها تا پایان آموزش خلبانان ترک که روندی طولانی خواهد بود همچنان در اختیار آمریکا قرار خواهند داشت و دولت آمریکا این اختیار را دارد تحت شرایطی از جمله به مخاطره افتادن امنیت ملی آمریکا مانع انتقال این جت ها به ترکیه شود.

این مقام آمریکایی تاکید کرده است انتقال اس-400 روسی به خاک ترکیه بدون شک همکاریهای صنایع نظامی میان ترکیه وآمریکا شامل پروژه اف-35 را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

کارشناسان مسائل دفاعی معتقدند ترکیه با هدف استفاده از تکنولوژی های جدید از جمله سامانه های تهاجمی هوایی برای تحت فشار قرار دادن گروههای مخالف این کشور از جمله پ.ک.ک قصد بکارگیری جت های اف-35 را دارد.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 62195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha