گران فروشی آفت بازار قروه/امام جمعه:نوسانات قیمتی منطقی نیست

سرویس کردستان- افزایش کمرشکن قیمت‌ها در شهرستان قروه موجب شده تا بسیاری از نیازمندی‌های ضروری خانواده‌ها یا تأمین نشده و یا به آینده مبهمی موکول شود.

به گزارش خبرنگار کردپرس، خرید و فروش کالاها در قروه این روزها حال خوشی ندارد. نوسانات قیمت موجب شده تا هم خریدار و هم فروشنده همواره خود را در موضع زیان ببیند و در مجموع سود حاصل از معاملات به حدی دچار آشفتگی است که هم پولدار و هم کم درآمد از افزایش قیمت‌ها ابراز نارضایتی دارند.

تورم جیب سرپرست خانوار را نشانه گرفت

در این میان قشر کم درآمد با اصطلاحی همچون حباب قیمت‌ها و نوسانات ارز و سکه کاری ندارد. آنچه محسوس است ناتوانی خانواده در تأمین مایحتاج ضروری است تا جایی که به اعتقاد مردم افزایش قیمت‌ها کیفیت زندگی را کاهش داده و موجب شده تأمین برخی کالاها از سبد خرید خانوار برای مدت نامعلومی حذف شود. در واقع به اذعان شهروندان افزایش قیمت‌ها و تورم بازار هیچ تناسبی با افزایش درآمدها ندارد و نمی‌توان سطح زندگی را مطابق روال سابق نگه داشت .

دشواری در تأمین مواد غذایی مورد نیاز

بررسی های میدانی نشان می دهد بسیاری از شهروندان در تأمین مایحتاج ضروری مثل برنج، گوشت، مرغ، روغن و مواد غذایی که مصرف روزانه دارد دچار مشکل هستند.

«نادر» یکی از شهروندانی است که معتقد است گرانی کالاها به این معنی نیست که مردم در خرید کالاهای لوکس دچار مشکل شده‌اند بلکه در مقابل تعداد اندکی از خانواده‌ها که وضعیت معیشتی مناسبی دارند، گروه قابل توجهی حتی در تهیه مواد غذایی دچار مشکل هستند.

به گفته او افزایش قیمت‌ها موجب شده تا مصرف گوشت و برنج در برخی خانواده‌ها کاهش یابد و به نوعی کیفیت غذاها هم کاهش داشته باشد؛ به طوری که اگر پیش از این خانواده‌ای برنج ایرانی مصرف می‌کرد، امروز برنج خارجی مصرف می‌کند.

یکی دیگر از شهروندان هم باور دارد افزایش قیمت‌ها موجب شده تا خرید برخی کالاها حذف شود به طوری که به عنوان مثال مصرف میوه و سبزی در بسیاری از سفره ها کاهش یافته و به مانند گذشته نیست.

مطابق اظهارات «الهه» قیمت مواد غذایی با افزایش قابل توجه همراه است و به همین دلیل خرید برخی مواد غذایی تا حد قابل توجهی کاهش یافته و ماهانه در چند نوبت مشخص انجام می‌شود.

این گفته ها در حالی است که بسیاری از خانواده‌های کم درآمد و دهک‌های پایین چشم امیدشان به یارانه‌ای است که از قضا تورم نمی‌شناسد و امروز در حد خرید یک مرغ کامل ارزش آن کاهش یافته است.

درآمد قادر به پاسخگویی نیازها نیست

تجربه نشان می‌دهد که به دلیل توسعه محدود اقتصادی مردم قروه اغلب با مشکلات اقتصادی مواجه هستند. هرچند به دلیل تولید انواع محصولات کشاورزی در این شهرستان، قیمت بسیاری از محصولات باید حتی پایین‌تر از سایر استان‌ها تصور شود اما از یک طرف نه تنها قیمت محصولات تولیدی شهرستان پایین نیست بلکه بالاتر است و از طرف دیگر هم قدرت خرید خانواده‌ها محدود بوده و توان خرید چندانی را ندارند.

در واقع با یک حساب سرانگشتی می توان فهمید که یک خانواده ۴ نفره با میزان حقوق ماهانه 3 تومان قادر به تأمین بسیاری از اقلام و کالاها نیست و به مراتب خرید خانه و ماشین به رویایی دور از دسترس تبدیل شده است.

براساس گفته های بسیاری از شهروندان زمانی تهیه بسیاری از کالاها عادی به نظر می‌رسید و فشاری به خانواده‌ها وارد نمی کرد اما به حدی قیمت‌ها افزایش یافته که حتی تهیه یک لامپ معمولی هم برای برخی مشکل شده است.

گران فروشی در قروه منطقی نیست

در کنار افزایش قیمت کالاها که سوار بر موج تورم است، بازار قروه از تورم کاذبی هم رنج می‌برد. تورمی که به گفته رئیس صمت قروه بیشترین اعتراض شهروندان را در پی داشته و در واقع بیشترین تخلفات را هم از آنِ خود کرده است.

اعتراض به این «گران فروشی» در قروه تا جایی است که حتی فرماندار شهرستان هم نسبت به آن اعتراف کرد و افزایش چند برابری کالاها در قروه به نسبت شهرهای دیگر را ناعادلانه دانست.

این مسئله حتی به تریبون نماز جمعه هم کشیده شد و امام جمعه قروه هم از گرانی و صعف نظارت بر بازار به شدت انتقاد کرد. به گفته «حجت الاسلام عابدین رستمی» نوسانات در بازار منطقی نیست و بیشتر بوی دلال بازی را می دهد لذا لازم است نظارت بر بازار جدی تر شده و معیشت مردم بیشتر مدنظر قرار گیرد.

هرچند بازرسی‌های مکرر از واحدهای فروش انجام می‌شود اما همچنان شاهد تخلف در بازار هستیم.

به نظر می‌رسد با وجود نظارت دستگاه‌های اجرایی وضعیت بازار با تکانه‌های دلالان نیز دچار نوسان است. تا جایی که نه تنها افزایش قیمت جیب خانواده‌ها را نشانه گرفته بلکه گران‌فروشی نیز بر آن سوار شده است.

این موضوع موجب شده تا تب و تاب خرید و فروش‌ها با افزایش همراه شده و بدبینی و بی‌اعتمادی در بازار نسبت به قیمت عنوان شده شکل بگیرد.از سویی خرید به قیمت پایین‌تر از تصور خریدار به عنوان یک موفقیت تلقی می‌شود.

عدالت در بازار قروه نیست

اظهارات شهروندان قروه ای نشان می دهد بخشی از مشکلات اقتصادی مردم به مسائل اقتصادی و بخشی به معضلات فرهنگی مرتبط است. به طوری که هرچند تدابیر اقتصادی کلان موجب نوسانات و یا تغییر قیمت‌ها می‌شود، گاهی خود شهروندان هم انصاف و مروت را فراموش می‌کنند. غافل از اینکه کم‌فروشی از یک سو منجر به گران‌فروشی از سوی دیگر می‌شود.

در هر صورت بازار قروه حال و روز خوشی ندارد و نظارت و بازرسی و اهرم فشاری به نام قانون هم قادر به مهار تمامی مشکلات آن نیست. داد و ستد در قروه نیازمند تقویت مسئولیت پذیری اجتماعی است که از کوچک تا بزرگ و از مسئول تا کارمند و ... همه در مقابل آن وظیفه دارند./

* گزارش و عکس: زیبا امیدی فر

کد خبر 6219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha