اظهارات روسای جمهور ترکیه، ایران و روسیه در نشست آنکارا

سرویس ترکیه - نشست سه جانبه آنکارا، با حضور روسای جمهور کشورهای ایران، ترکیه و روسیه با محوریت بحران سوریه امروز در شرایطی در کاخ ریاست جمهوری ترکیه در آنکارا برگزار شد که روحانی، پوتین و اردوغان بر حفظ تمامیت ارضی سوریه، مبارزه مشترک با تروریسم و کاهش تنش ها و درگیری ها در سوریه تاکید کردند.

به گزارش کردپرس به نقل از تلویزیون NTV، نشست سه جانبه آنکارا، با حضور روسای جمهور کشورهای ایران، ترکیه و روسیه با محوریت بحران سوریه امروز در کاخ ریاست جمهوری ترکیه در آنکارا برگزار شد و روسای جمهور سه کشور در نشست خبری مشترک شرکت کردند. مشروح اظهارات روسای جمهور ترکیه، ایران و روسیه به شرح ذیل است:

رجب طیب اردوغان:

از این که میزبان این نشست هستیم بسیار خرسندیم. از اولین نشست سه جانبه تا کنون در سوریه تحولات بسیار مهمی رخ داده است. در خصوص کاهش تنش ها در سوریه ما به عنوان ترکیه مسئولیت های خود را با حساسیت تمام دنبال می کنیم. تاسیس 8 مرکز نظارت بر روند آتش بس در ادلب نشان دهنده جدیت ما در این خصوص است. این مسئله باید از سوی تمام جهانیان مورد توجه قرار گیرد. حفظ تمامیت ارضی سوریه به این مسئله وابسته است که نسبت به تمام گروه های تروریستی در سوریه برخورد یکسانی داشته باشیم. ترکیه در مبارزه با داعش یکی از کشورهای موثر بوده است. در عملیات شاخه زیتون نیز همان مبارزه را این بار با گروه تروریستی PYD/YPG می کنیم. ما تنها به تامین امنیت آن مناطق اکتفا نکرده و در مناطقی که به کنترل درمی آوریم شرایط لازم برای زندگی برادران سوری در آن مناطق را فراهم می کنیم. 160 هزار پناهنده سوری از ترکیه به جرابلس و الباب برگشته اند. انتظار داریم بعد از آن که پاکسازی تله های انفجاری در عفرین تمام شد و اقدامات زیرساختی در آنجا صورت گرفت صدها هزار پناهنده سوری به آن منطقه بازگردند. در خصوص تل رفعت نیز آماده همکاری با دوستان ایرانی و روسی خود هستیم. تا زمانی که سوریه به آرامش نرسیده است آرامش در ترکیه تامین نخواهد شد. اهمیت تحولات در سوریه برای ما یک موضوع بسیار جدی و مهم است. در مناطقی که گروه های تروریستی فعال هستند پتانسیل بالای درگیری و تنش را مشاهده می کنیم. برای تامین تمامیت ارضی سوریه، جلوگیری از درگیری ها و بازسازی سوریه با یکدیگر همکاری می کنیم. راه سختی در پیش داریم ولی در این راه نور موفقیت روز به روز درحال قوت پیدا کردن است.

حسن روحانی:

منطقه ما در سال های اخیر با یک مسئله بزرگ و بسیار مهمی رو به رو شده است. این مسئله تروریسم است. این تروریست ها از سوی برخی کشورها تحت آموزش قرار گرفته، جهت داده شده و با سلاح های پیشرفته تجهیز شده اند. این گروه های تروریستی می توانند نفت و گاز سوریه را حتی به فروش برسانند. برخی قدرت های بزرگ جهانی که در صدر آنها آمریکا مطرح می شود، تلاش می کنند تا گروه های تروریستی مانند داعش و النصره سالیان طولانی در منطقه ما بمانند تا به این وسیله حضور خود را در منطقه تضمین کنند. سوریه و عراق با کمک کشورهای دوست خود از پس این تهدید بزرگ برآمده اند. در راستای مبارزه با تروریسم 15 ماه پیش در آستانه یک جلسه تشکیل شد و این روند پیشنهاد شد. این روند باعث شد تا در چهار سوی سوریه آتش بس تامین شده و تنش ها کاهش پیدا کند. ترکیه، روسیه و ایران در این روند نقش بسیار مهمی بازی کردند. من امید ملت سوریه را امروز نسبت به گذشته بیشتر می بینم. مطمئن هستیم که اکنون نسبت به صلح امیدوار تر هستند. ملت سوریه نیز برای بازگشت به سرزمین خود امیدوارتر شده اند. در خصوص سوریه و آینده سوریه امروز جلسه بسیار مهمی برگزار کردیم. در نگاه جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل بحران سوریه به هیچ عنوان گزینه نظامی وجود ندارد. همگی با هم باید صلح را به عنوان راه حل بحران سوریه در نظر بگیریم. ما بر تمامیت ارضی سوریه، حاکمیت ملی و استقلال این کشور تاکید می کنیم. باقی مانده های گروه های تروریستی هم باید از سوریه خارج شوند. کاری که ما انجام می دهیم کمک به آینده سوریه است. هیچ کشوری این حق را ندارد که برای آینده سوریه تصمیم بگیرد. ملت سوریه خود قانون اساسی و انتخابات خود را فراهم خواهد کرد. عید ما در منطقه روزی خواهد بود که جنگ در سوریه پایان یابد.

ولادمیر پوتین:

فرمول مذاکرات سه جانبه بسیار مثبت برگزار شد. توافقات بسیار مهمی صورت گرفته است. این توافقات در بیانیه مشترک آمده است. ما استقلال سوریه را در بیانیه مشترک جای داده ایم. موفقیت فرمت آستانه بارها خود را ثابت کرده است. خشونت در سوریه در ابعاد بسیار زیادی کاهش پیدا کرده است. پناهندگان در حال بازگشت به کشور خود هستند. بعد از این تلاش خواهیم کرد تا ابعاد سیاسی جنگ داخلی در سوریه را برجسته تر کنیم. داعش در سوریه متحمل شکستی جدی شده است. همانگونه که می دانید در ژنو یک کمیته قانون اساسی تشکیل شده است. برای نجات صدها هزار انسان در غوطه شرقی عملیات بسیار مهمی صورت گرفت. ترکیه، ایران و روسیه قدرت خود را در برابر تروریسم متحد خواهند کرد. در حال تقویت زیر ساخت های اقتصادی سوریه هستیم. هدفمان از بین بردن کامل تروریسم است. تروریست ها از سلاح های شیمیایی استفاده می کنند.

کد خبرنگار: 30102

کد خبر 56621

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha