اختلاف نظر نهادهای اروپایی بر سر تهاجم نظامی ترکیه به عفرین

سرویس جهان- در حالی که پارلمان اروپا تهاجم ترکیه به منطقه کردنشین عفرین را محکوم کرده است دیگر نهادهای این قاره به ابراز نگرانی درباره وضعیت انسانی در عفرین بسنده کرده اند.

به گزارش کردپرس، ارتش ترکیه به همراه نیروهای شورشی ارتش آزاد سوریه پس از 58 روز تهاجم هوایی و زمینی به منطقه کردنشین عفرین در شمال سوریه امروز وارد شهر عفرین شدند.

از همان ابتدای تهاجم ترکیه به عفرین، مواضع مختلفی درباره این اتفاق از سوی نهادهای اروپایی و برخی کشورهای عضو آن ابراز شد. در حالی که گفته می شد آلمان به خاطر استفاده از تجهیزات فروخته شده این کشور به ترکیه در تهاجم عفرین تعامل نظامی با این کشور را معلق کرده است اما برخی گزارش ها از جمله سایت های خبرگزاری احوال و ریجن حاکی از ادامه فروش سلاح این کشور به ترکیه در طول این عملیات است.

پلیس چک نیز صالح مسلم رهبر پیشین حزب کردی اتحاد دموکراتیک سوریه را که نیروهای نظامی آن وظیفه دفاع از عفرین را بر عهده داشتند به درخواست ترکیه بازداشت کرد. وزیر خارجه انگلیس نیز از تهاجم ترکیه به عفرین حمایت کرد اما با فشار نمایندگان مجلس عوام اظهارات خود را به عدم پشتیبانی کشورش از ترکیه در این عملیات تغییر داد. دولت فرانسه هم فقط با فشارهای داخلی و فرانسوا اولاند رییس جمهور سابق این کشور از حملات ترکیه انتقاد کرد.

بر اساس گزارش بروکسل تایمز، سخنگوی کمیسیون اروپا دو روز پیش درباره موضع این اتحادیه به خبرنگاران گفت موضع ما همان بیانیه فدریکا موگرینی است که درباره تهاجم ترکیه و وخیم شدن وضعیت انسانی ابراز نگرانی کرده و از طرفین خواسته بود آتش بس اعلام شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل را رعایت کنند. این در حالی است که ترکیه بر این امر تاکید می کرد که عفرین شامل قطع نامه شورای امنیت نمی شود.

در همان حال اتحادیه اروپا از ائتلاف ملی سوریه یا SNC که نصر الحریری رهبر آن در کنفرانسی در ریاض پایتخت عربستان خواستار خروج نیروهای کرد از عفرین شده بود ماه گذشته مورد استقبال فدریکا موگرینی رییس سیاست خارجی اروپا قرار گرفته بود.

پارلمان اتحادیه اروپا هفته گذشته در بیانیه ای خواستار پایان دادن حمله نظامی ترکیه به عفرین شده بود اما به نوشته بروکسل تایمز، نهاد سیاسی اتحادیه اروپا به ریاست فدریکا موگرینی حامی ائتلاف ملی سوریه اپوزیسیون مورد حمایت عربستان در سوریه است. این ائتلاف ضمن حمایت از تهاجم ترکیه و ارتش آزاد سوریه خواستار خروج نیروهای YPG از عفرین شده بود.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 55818

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha