پروژه گردشگری دریاچه زریبار اجرایی خواهد شد

سرویس کردستان- فرماندار شهرستان مریوان با اعلام خبر اجرایی شدن طرح گردشگری دریاچه زریبار در برنامه گفتمان شبکه استانی کردستان گفت: متاسفانه شهرستان مریوان از نظر حوزه راه های روستایی در شاخصه های منفی کشور واقع شده است.

به گزارش کرد پرس، محمد شفیعی گفت: استان کردستان از نظر شاخصه های راه روستایی در وضعیت مناسبی قرار ندارد و به همین میزان شهرستان مریوان نیز دارای شاخصه های منفی است و روستاه های این شهرستان در آخرین شاخصه های بهره مندی از راه های آسفالته کشور است.

وی تصریح کرد: از میزان 560 کیلومتر جاده و راه های روستایی موجود در شهرستان مریوان تنها 160 کیلومتر آن آسفالت شده است و این در حالی است که بیش از نیمی از اعتبارات موجود در سال جاری را صرف حوزه راه های روستایی هزینه شده است.

فرماندار شهرستان مریوان اظهار کرد : در سال گذشته 13 میلیارد و 600 میلیون تومان اعتبارات عمرانی شهرستان مریوان بوده که در سالجاری با اعتبارات جهشی به بالغ بر 30 میلیارد تومان رسیده است.

محمد شفیعی بیان کرد : متاسفانه عدم دسترسی به راه های روستایی و امکانات آموزشی و ضعف در زیرساخت های موجود باعث ایجاد رشد منفی و مهاجرت روستانشینان به شهر مریوان شده است.

شفیعی تصریح کرد : از مجموع 30 میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده به شهرستان مریوان در بحث های عمرانی بیش از 16 میلیارد تومان آن برای جاده و راه های روستایی اختصاص داده شده است.

وی بیان کرد : یکی از مهمترین شریان های اقتصادی و راه رسیدن به توسعه همه جانبه وجود راه های استاندارد است و در همین راستا در طول سالجاری فعالیت بسیار خوبی نیز صورت گرفته است.

فرماندار شهرستان مریوان خاطرنشان کرد : بنا بر آخرین امار موجود در اردیبهشت ماه سالجاری میزان روند پیشرفت تونل باغان مریوان قریب به 300 متر بود که امروزه پس از پیگیری های لازمه از اردیبهشت تا اکنون به میزان 991 متر پیشرفت داشته است و این روزنه امیدی در انجام آن است

محمد شفیعی بیان کرد: مردم شهرستان مریوان و همچنین دولت نباید تنها راه معیشت را در مرز رسمی و بین المللی باشماق مریوان بدانند چرا که وابستگی به یک محصول و یک حوزه می تواند مشکلاتی در آینده بوجود بیاورند و مسئولین باید زمینه شکوفایی دیگر پتانسیل ها را فراهم کنند.

شفیعی افزود : امروزه مرزرسمی و بین المللی باشماق مریوان دومین مرز کشور است که سالیانه بیش از 4 میلبارد دلار تردد و مبادلات کالا در آن صورت می گیرد و باید عنوان کرد که تردد خارجی و بومی ها در شهرستان مریوان یک فرصت خوبی را به وجود اورده است.

وی بیان کرد : بدلیل اتفاقات اقلیم کردستان عراق به جدیدت افزایش یافت و اولین مرز خاکی بود که بازگشایی شد و حتی بعد از چند ماه مرزهای دیگر بازگشایی شد که این نشان از احترام نظام برای مردم مرز نشین است.

فرماندار شهرستان مریوان ترانزیت صورت گرفته در طول سالجاری از مرزبین المللی باشماق به اقلیم کردستان عراق را بالغ بر یک میلیون و 400 هزار تن با ارزشی بالغ بر 4 میلیارد دلار عنوان کرده و بیان کرد : جدای از واردات و صادرات تردد داشته ایم که قریب به 600 هزار نفر تردد از مرز رسمی باشماق وجود داشته است که تا پایان سال به بیش از 700 هزار نفر خواهد رسید.

وی همچنین تصریح کرد : ارگان های ذیربط در مرزرسمی و بین المللی باشماق مریوان مستقر هستند و موج فعالیتی در این مرز وجود دارد و باید عنوان کرد که نواقصی هم دارد و کم و کاستی های زیادی دارد و هنوز نتوانسته ایم به ایده آل کامل برسیم.

وی از مصوبه هیات دولت در خصوص معابر مرزی و از تجمیع دو معبر مریوان در مرز خانم شیخان خبر داد و بیان کرد : دو هفته پیش مدیر کل گمرک کشور در سفر شبانه خود به مریوان اذعان کرد که مرز خانم شیخان زیر ساخت های مناسب تری از دیگر معابر کولبری استان کردستان داراست.

محمد شفیعی افزود : دریاچه زریوار اوضاع نامناسبی ندارد و با توجه به تغییر نگاه ها و توجه ویژه به محیط زیست و بومی شدن تصمیمات اوضاع دریاچه نسبت به گذشته بهتر شده است اما لازم است بیش از پیش به آن اهتمام ورزند.

فرماندار مریوان افزود: امروزه بیش از ۱۷ بخش در حوزه سرمایه گذاری در دریاچه زریبار وجود دارد و قرار است در آینده توسط سرمایه گذاران داخلی و خارجی پروژه های در این دریاچه در راستای توسعه و رونق گردشگری انجام شود. شفیعی در خصوص کمربندی غربی مریوان اظهار کرد: فاز اول این کمربندی دارای آسفالت ۱۰۰ متری است و باقی مانده آن نیز در آینده نزدیک به اتمام خواهد رسید اما فاز دوم آن تا دو سال دیگر طول خواهد کشید.

تلاش برای افزایش اعتبارات استان

نماینده مردم شهرستان های مریوان و سروآباد هم در این برنامه با بیان اینکه با توجه به حضور سه تن از نمایندگان استان کردستان در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس فرصتی مغتنم برای افزایش اعتبارات این استان فراهم شده است، گفت: نیمی از نمایندگان استان کردستان در مجلس شورای اسلامی در کمیسیون برنامه و بودجه حضور دارند و این نگاه توسعه و تلاش برای افزایش روند توسعه این استان را می رساند و در راستای افزایش اعتبارات این استان تلاش می کنند.

منصور مرادی گفت: وجود نیمی از نمایندگان استان کردستان در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تاثیر سبزایی در افزایش اعتبارات جاده های موجود به ویژه در بحث جاده های روستایی داشته است.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین شاخصه های توسعه وجود راه های آسفالته است که باید عنوان کرد در 13 ساله گذشته به میزان اعتبارات موجود در سال های اخیر نبوده است و این مقدار در سال های اخیر به 93 میلیارد تومان اعتبار برای اتمام ان رسیده است.

وی عنوان کرد: در سال 95 12 هزار و 400 میلیارد تومان میزان اعتبارات کل کشور برای توسعه روستایی که از صوی صندوق توسعه ملی بود که خوشبختانه در حال واگزاری این مبلغ به مردم هستند و در دست رس آنها قرار گرفته است.

نماینده مردم شهرستان های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد : در بحث توازن منطقه ای در راستای توسعه مناطقی که کمتر توسعه یافته هستند اعتبارات جهشی تخصیص یابد و مناطقی که پیشتر اعتبارات زیادی را داشته اند از میزان اعتبارات فعلی انها برای دیگر مناطق کمتر توسعه یافته کاهش یابد.

منصور مرادی افزود : یکی از مهمترین معضلات استان کردستان در بحث جاده های موجود است که در سال جاری نسبت به سال های پیش افزایش اعتبارات در این خصوص در راستای افزایش شاخصه این امر را شاهد بوده ایم.

مرادی با اشاره به این نکته که راه های ارتباطی و مواصلاتی مهمترین وسیله و ابزار برای رسیدن به توسعه همه جانبه است عنوان کرد : یکی دیگر از راه های ارتباطی موجود در مریوان مربوط به مریوان کامیاران است که با اعتبارات جهشی 10 میلیارد تومانی به زودی شاهد افتتاح ان خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد : جاده کرمانشاه به مریوان نیز در دست اقدام بوده و امید است که در طول سال جدید بتوان شاهد افتتاح دو جاده مریوان به کامیاران و هم جاده مریوان به کرمانشاه باشیم و در کنار ان نیز با توجه به شرایطی که برایمان پیش آمده است جاده مریوان به مرز رسمی باشماق مجوز چهار خطه شدن ان به تصویب رسیده است و این یک خبر بسیار خوشی برای مردم شهرستان مریوان است.

منصور مرادی افزود : چند شرکت و سرمایه گزار خارجی در بحث گردشگری و آزادراه های شهرستان مریوان قرار است سرمایه گزاری نمایند و همچنین برخی از شرکت های موجود برای انجام تله کابین و همچنین احداث بیمارستان های تخصصی و فوق تخصصی در این شهرستان اعلام آمادگی نموده اند.

.وی بیان کرد : یکی از معضلات موجود در مرز رسمی و بین المللی باشماق مریوان میزان درصدی از درآمد این مرز در راستای هزینه شدن در منابع مختلف شهرستان است و باید عنوان کرد که چند درصد از درآمد این مرز در این شهرستان هزینه می گردد.

نماینده مردم شهرستان های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد : باتوجه به این که این مرز در شهرستان مریوان وجود دارد باید عنوان کرد که میزان تاثیر ان بر ایجاد اشتغال در شهرستان مریوان به چه میزانی بوده است ؟

مرادی تصریح کرد : امید است که بتوان مرزهای کوله بری را به صورت ترانزیت وارد کشور نمود و همچنین کارت های کوله بری را که برای خانوارها صادر شده است حداقل ماهیانه به صورت 500 هزار تومانی و مستمر به مردم پرداخت شوند.

وی افزود : مرز هم تهدید است و هم فرصت بیش از یکسال است که در مجلس در حال بررسی است و با توجه به ایجاد طرح های توجیهی که مدیریتی بانه و مریوان جداگانه شود امید است تا اردیبهشت ماه سال جدید بتوان برای رای گیری در صحن علنی مجلس حضور یابد.

کد خبر 55790

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha