کُردها در صورت عدم توافق با بغداد می‌توانند نتایج رفراندوم استقلال را فعال کنند

سرویس عراق و اقلیم کردستان- تحلیل‌گر سیاسی کُرد با اشاره به اینکه بغداد در حل مشکلات با اقلیم کردستان جدی نیست، گفت که اگر کُردها با بغداد به توافق نرسیدند می‌توانند با مشورت با کشورهای منطقه، نتایج رفراندوم استقلال را بازفعال کنند.

به گزارش کردپرس، ابوبکر کاروانی در گفتگو با سایت رسمی حزب دمکرات کردستان با تأکید بر ضرورت وجود دیدگاه و موضع مشترک میان کُردها به ویژه در مقابل بغداد، گفت که کُردها در صورت داشتن موضع مشترک می توانند گزینه های خود را بر سر میز گفتگوی فراگیر داخلی در اقلیم کردستان پیش بکشند و مورد بررسی و گفتگو قرار دهند و تمامی احتمالات را در نظر بگیرند و از این طریق منافع اقلیم را مشخص کرده و در مورد اینکه آیا می توانند در عراق باقی بمانند و یا فرصت جداشدن را دارند و نیز در مورد فعال سازی نتایج رفراندوم تصمیم گیری کنند.

این تحلیل‌گر سیاسی کُرد افزود که باید حل مشکلات اربیل و بغداد در چارچوب قانون اساسی عراق صورت گیرد و در صورت تعلل بغداد در توافق و حل مشکلات با اربیل، کُردها نیز می توانند با استفاده از ساختار حکومتی خود و پارلمان و احزاب سیاسی کردستانی، با گفتگوهای داخلی و نیز مذاکره با کشورهای منطقه، تصمیم اساسی را در مورد وضعیت به وجود آمده اتخاذ کنند.

کاروانی تأکید کرد که بغداد در نهایت حاضر به پاسخگویی به کُردها نیست و مشکلات میان اربیل و بغداد حل نمی شود و ممکن است در چنین شرایطی تغییرات اساسی در منطقه روی داده و اگر هیچ فرصتی برای ماندن در کنار عراق باقی نماند، اقلیم کردستان نتایج رفراندوم را فعال می کند، چراکه رفراندوم همیشه به مانند کارت و گزینه مهمی در اختیار کُردها است و می توانند از طریق آن از عراق جدا شوند.

وی دیدگاه حاکمان سیاسی عراق به اقلیم کردستان و نزدیکی موعد انتخابات این کشور را عامل اصلی عدم حصول توافق میان اربیل و بغداد دانست.

کد خبر 55150

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha