تخریب‌کنندگان آثار تاریخی به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند

سرویس کرمانشاه _ مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاهاز برخورد جدی با تخریب‌کنندگان آثار تاریخی و مجازات آن‌ها در دستگاه قضایی خبر داد و گفت: اماکن تاریخی را میراث مشترک همه انسان‌ها است و همه باید به حفاظت و حراست از این آثار ارزشمند کمک کنند.

امید قادری، در گفتگو با خبرنگار کردپرس گفت: متاسفانه موضوع وندالیسم یا تخریب‌گرایی در حوزه آثار تاریخی و میراث فرهنگی یک واقعیت تلخ است که در همه جای دنیا با آن روبرو هستیم و منحصر به کشور و یا منطقه خاصی نیست.

وی افزود: افرادی هستند که عامدانه و یا از روی ناآگاهی به تخریب این آثار بسیار ارزشمند می‌پردازند و یا برای خودنمایی روی آن‌ها یادگاری می‌نویسند.

قادری خاطرنشان کرد: بر اساس قوانین جمهوری اسلامی هرگونه تعدی به آثار تاریخی و میراث فرهنگی مجازات کیفری در پی خواهد داشت و اگر فرد و یا افرادی به این کار مبادرت کنند برای مجازات به دستگاه قضایی سپرده می‌شوند.

وی در ادامه در مورد تصاویر پخش شده در مورد اجرای پارکور توسط یک فرد در یکی از آثار تاریخی منطقه قصرشیرین گفت: با جدیت با این افراد برخورد می‌کنیم و آن ها پس از شناسایی، برای اعمال مجازات به دستگاه قضایی معرفی می شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه در ادامه به گستردگی آثار تاریخی در کرمانشاه اشاره کرد و گفت: در استان کرمانشاه بیش از ۴۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده و بیش از ۲۲۰۰ اثر ثبت ملی و ده ها محوطه تاریخی و موزه داریم که تعداد کمی نیروی یگان حفاظت برای نگهداری از آن‌ها داریم و جوابگوی این سطح گسترده از آثار نیست.

وی به لزوم تقویت یگان حفاظت میرث فرهنکی اشاره کرد و گفت: در این راستا مکاتباتی با مرکز انجام شده تا در صورت جذب نیروی انسانی، سهمی هم به یگان حفاظت استان کرمانشاه اختصاص دهند.

قادری در بخش دیگری از سخنانش مهم‌ترین راهکار برای مقابله حفاظت از آثار را فرهنگ سازی و ارایه آموزش‌های لازم در سطوح مختلف دانست و گفت: باید افراد در سطوح مختلف مانند کانون خانواده، مهد کودک‌ها، مدارس ابتدایی و مقاطع بالاتر با اهمیت آثار تاریخی و حفاظت و حراست از آن ها آشنا شوند.

وی استفاده از ظرفیت گروه‌های مردم نهاد را راهکار دیگری برای حفاظت از این آثار دانست و گفت: در این زمینه، گروه‌های مردم نهاد حوزه میراث فرهنگی را فعال کرده ایم و افراد علاقه‌مند نیز می‌توانند در قالب این گروه‌ها و یا یه شکل انفرادی آمادگی خود را به مجموعه میراث فرهنگی اعلام کنند.

کد خبر 5411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha