نابسامانی قیمت مرغ، محصول تصمیمات اشتباه بخش دولتی است / مصرف‌کننده و تولیدکننده، هردو از گرانی مرغ ناراضی اند

سرویس کرمانشاه _ مدیرعامل مجمع خبرگان کشاورزی شهرستان روانسر در گفتگو با خبرنگار کردپرس گفت: متاسفانه مدیران بخش دولتی دغدغه چندانی برای رفع مشکلات صنعت تولید مرغ گوشتی کشور ندارند و در حالیکه این تولیدکنندگان در این شرایط تحریم، تورم و جنگ اقتصادی با کمترین حمایت، بخش مهمی از نیازهای سفره مردم تامین می کنند.

شهاب مارابی در این گفتگو عنوان کرد: انصافا در این شرایط دشوار اقتصادی، تولیدکنندگان مرغ گوشتی، یکی از قهرمانان حال حاضر کشور در زمینه تامین سفره‌های مردم اعم از فقیر و غنی محسوب می‌شوند.

وی افزود: این تولیدکنندگان در شرایطی گوشت مورد نیاز مردم را تامین کرده‌اند که ناهماهنگی و نابسامانی در تصمیمات مسئولین و متولیان امر، یک اضطراب دایمی را برای آن ها پدید آورده است و همچنین موجب فشار اقتصادی به مردم عزیز کشورمان گشته است.

این تولیدکننده ادامه داد: همچنین در چند سال اخیر تولید کنندگان مرغ گوشتی علاوه بر تامین نیازها داخلی، مواد پروتئینی کشورهای دوست و همسایه از جمله افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه و کشورهای حاشیه خلیج فارس را نیز تامین کرده اند و این در صورتی است که هنوز همان پتانسیل موجود است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به تشریح مشکلات تولیدکنندگان فعال در این صنعت پرداخت و گفت: متاسفانه تمام تصمیمات از لحاظ نرم افزاری در اتاق های ذربسته توسط مسئولین اتخاذ می شود و از لحاظ سخت افزاری نیز بخش مهی از فعالیت ها در دست دلالان می‌باشد.

اتخاذ تصمیم گیری ها با مشورت تولیدکنندگان صاحب ایده باشد

مدیرعامل مجمع خبرگان کشاورزی شهرستان روانسر گفت: امیدواریم در راستای کسب رضایت مردم و تولیدکنندگان، در همه استان‌ها تصمیمات مرتبط با حوزه تولید با مشورت با افراد اثرگذار و صاحب ایده این بخش اتخاذ شود.

وی ادامه داد: گرچه همه استان‌ها از اتحادیه‌ها و انجمن‌های استانی برخوردارند اما حدود ۴۰ درصد و یا کمتر از تولیدکنندگان عضو تشکل‌ها می باشند و اکثر قریب به اتفاق آن ها عضو هیچ تشکلی در کشور نیستند، و به اجبار در بعضی سامانه‌های جوجه ریزی و توزیع نهاده عضو شده‌اند.

مارابی خاطرنشان کرد: ما تولیدکنندگان مرغ گوشتی آرزومندیم بعد از ۱۵ سال بدهی خود را به بانک ها، دلالان داخلی کارخانجات خوراک دام و جوجه کشی و داروخانه‌ها پرداخت نماییم.

وی عدم گاز کشی به اکثر واحد های تولیدی را یکی از مشکلات جدی صنعت مرغ توصیف کرد و گفت: متاسفانه به دلیل ضعف مدیریتی در برخی استان ها به ویژه کرمانشاه هنوز عده کثیری از واحدهای تولید مرغ گوشتی از نعمت گاز برخوردار نیستند و این جفایی بزرگ در حق این قشر تلاشگر است.

باید سود تولیدکننده در نظر گرفته شود

این تولیدکننده حوزه مرغ گوشتی تاکید کرد: برای ادامه سلامت تولید در مملکت ضرورت دارد با در نظر گرفتن کلیه هزینه‌های جاری، سود معقول تولیدکننده نیز در نظر گرفته شود تا این سنگرنشینان بی سنگر شرمنده خود، خانواده و جامعه نشوند.

مدیر عامل مجمع خبرگان کشاورزی شهرستان روانسر در ادامه به نابسامانی قیمت مرغ پرداخت و آن را محصول تصمیمات اشتباه مدیران دانست گفت: تصمیم‌گیری‌های مسئولین در سطح ملی بدون حضور تولیدکنندگان منجر به نارضایتی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان از وضعیت بازار مرغ شده است. و اگر تعیین قیمت مرغ به شکل اصولی و بر اساس آنالیز قیمت‌های ماهانه صورت می گرفت، اینچنین مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از قیمت مرغ ناراضی نبودند.

وی یادآور شد: برخی مسئولین در مورد قیمت مرغ اظهارات غیرکارشناسی ارایه می دهند و در حالیکه اگر مسئولی از آنالیز قیمت‌ها مطلع نیست نباید در این مورد اظهارنظر کنند، چون این موضوع سبب دلخوری مردم از تولیدکنندگان می شود.

مارابی تاکید کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا، عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت مرغ است و در ایران هم باید واقعیت ها بازار تعیین کننده باشد.

این تولیدکننده ادامه داد: تولیدکنندگان مرغ گوشتی در خوشبینانه‌ترین حالت، تنها 80 درصد نهاده‌های مورد نیاز خود را با قیمت دولتی دریافت می‌کنند و ۲۰ درصد نهاده‌ها با قیمت آزاد تهیه می کنند. در چنین شرایطی تصمیم گیران باید قیمت تمام شده مرغ زنده را با این واقعیت ها تعیین کنند درحالیکه متاسفانه با فرض تامین صد در صد نهاده با قیمت دولتی اینکار انجام می‌شود و این وضعیت باعث زیان تولید کننده شده است.

وی یادآور شد: بر اساس قیمت مصوب دولت هر کیلوگرم ذرت ۱۷۰۰ تومان و هر کیلو سویا ۳۳۰۰ تومان است و در بازار آزاد این قیمت ها ۲ تا ۳ برابر بیشتر است. قیمت مصوب دولتی برای جوجه یک روزه هر عدد 4200 تومان است که متاسفانه این قیمت در بازار آزاد بین ۵ هزار تا 5200 تومان است.

مدیر عامل مجمع خبرگان کشاورزی شهرستان روانسر قیمت تمام شده مرغ را بسیار بیش از قیمت مصوب دولت دانست و گفت: در شرایط فعلی با آنالیز قیمت جوجه یک روزه، واکسن، دارو، سویا ذرت، سویا، هزینه های حمل و نقل و کارگری، قیمت مرغ درب مرغداری باید 17500 تومان باشد در حالیکه قیمت مصوب اعلام شده 14هزار و 400 تومان است که یک رقم غیرکارشناسی است‌.

وی به لزوم حمایت از مرغداران در شرایط کاهش قیمت‌ها اشاره کرد و گفت: مرغداران انتظار داشتند در دو ماه قبل که قیمت مرغ خیلی پایین آمده بود و تولیدکنندگان دچار ضرر شده بودند، دولت برای خرید مرغ از آن ها اقدام می‌کرد و به ذخیره سازی آن برای دوران کمبود عرضه و گرانی می‌پرداخت.

مارابی به افزایش تقاضاها برای مرغ در ایام عید اشاره کرد و گفت: هر چه به ایام عید نزدیک شویم قطعا تقاضا برای خرید مرغ بالا خواهد رفت و مدیران و تصمیم گیرندگان این حوزه باید با همفکری نخبگان صنعت مرغ مانع افزایش قیمت‌ها و نارضایتی مردم از بازار مرغ شوند.

کد خبر 5124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha