تجلیل از خدمات چندین دهه‌ای استاد محمدامین خواشتی هنرمند موسیقی هه ورامان

سرویس کردستان-جمعی از هنرمندان و فرهیختگان عضو انجمن تجلیل از مفاخر و هنرمندان کردستان طی مراسمی ویژه از خدمات چندین دهه‌ای استاد محمدامین قادری هنرمند آیینی و سنتی موسیقی هورامان تقدیر کردند.

به گزارش کردپرس از روابط عمومی انجمن تجلیل از مفاخر و هنرمندان کردستان (موسسه تروسکه ی سنه فرهنگی) سه‌شنبه‌شب و در راستای رسالت‌های این موسسه شاهد حضور جمعی از هنرمندان و فرهیختگان عضو این انجمن در منزل استاد محمدامین قادری متخلص به( محمد امین خواشتی) از مفاخر موسیقی منطقه هورامان بودیم.
یحیی صمدی فعال فرهنگی کردستان و از اعضای هیت مدیرە انجمن تجلیل از مفاخر کردستان که با نام مؤسسه تروسکه سنه‌ی فرهنگی مجوز رسمی فعالیت در راستای تجلیل از مفاخر و هنرمندان فرهنگی، هنری و ادبی را در استان دارند در این مراسم، اظهار کرد: کردستان مملو از هنرمندان شاخص و توامندی است که زندگی خویش را وقف سربلندی و عزت فرهنگ و هنر این دیار کرده‌اند و این انجمن به عنوان انجمنی مردمی شاید از لحاظ مادی با محدودیت‌های مواجه باشد اما از لحاظ فکری و معنوی مملو از بزرگان و مفاخری است که همواره راهنما و حامی ما بوده‌اند و همین امر موجب شده است که طی دو دهه از فعالیت این انجمن شاهد اقدامات ارزنده‌ای در راستای ارج‌نهادن به مقام شامخ هنرمندان، ادبا، روزنامه‌نگاران و فعالان فرهنگی و اجتماعی در استان باشیم.
صمدی خاطرنشان کرد: استاد محمدامین قادری متخلص به محمدامین خواشتی در سال 1327 در روستای خواشت شهرستان مریوان در منطقه اورامان دیده به جهان گشوده‌ و خدمات این استاد گرانقدر در عرصه موسیقی آیینی و سنتی و اصیل منطقه هورامان شایسته تقدیر است.
وی اظهار داشت: این هنرمند توامند کردستانی چندین دهه از عمر خویش را برای رشد و بالندگی موسیقی سنتی هورامان صرف کرده و متأسفانه در حادثه‌ای که برای ایشان حین کار در اواسط دهه شصت شمسی به وقوع می‌پیودند از لحاظ جسمی با آسیب‌هایی مواجه می‌شوند و با این آسیب جسمی به زندگی خویش ادامه داده‌اند.
این نویسنده و روزنامه نگار کردستانی در ادامه تصریح: انجمن تجلیل از هنرمندان کردستان بر خود واجب می‌دانست که از زحمات و خدمات چندین دهه‌ای این استاد گرانقدر تجلیل به عمل آورد و خرسندیم که امشب این مهم محقق شد.
سیداسماعیل حسینی از ادبا و نویسندگان کردستانی نیز در این مراسم اظهار کرد: موسیقی با تمام ابعاد زندگی کردها عجین شده است و کردها هرجا بوده‌اند همواره موسیقی با آنها بوده و تا کرد باشد موسیقی وجود دارد چرا که آداب، نیایش‌ها و مناجات مردم کردستان عجین با موسیقی است.
حسینی افزود: قه‌تار، الله ویسی، سیاو چه‌مانه، هوره، لاوک، حیران از جمله سبک‌های موسیقی کردستان است که ریشه در فرهنگ و تاریخ چندین هزارساله مردمان این دیار دارد و باید برای نسل‌های آینده حفظ شود.
وی اظهار داشت: این موسیقی‌های مقامی که بدون دستگاه بوده‌اند و اصالت چندین هزار ساله دارند باید حفظ شوند و به نسل‌های آینده منتقل شوند و از مروجان و هنرمندان و دلسوزان این حوزە ها قدردانی شود و این مهم ستودنی است.
سیدغریب سجادی عضو شورای اسلامی شهر سنندج نیز در این مراسم اظهار کرد: اگر تاریخ را بنگریم افرادی نامشان ماندگار است که برای مردم قدم برداشته‌اند و بدون شک مردم هە ورامان از خدمات استاد محمدامین قادری غافل نبوده و قدردان این تلاش‌های چندین دهه‌ای هستند.
سجادی افزود: سیاوچه‌مانه‌های ماموستا قادری دلنشین و مایه افتخار است و باید سبک موسیقایی ایشان به نسل جوان منتقل شود.
سجادی به تلاش‌های شورای اسلامی شهر سنندج برای تجلیل از مفاخر موسیقی منطقه هورامان اشاره کرد و گفت: موسیقی مرز نمی شناسد و هنرمندان منطقه هه ورامان به موسیقی کردی خدمات شایانی کرده اند و خوشبختانه با تلاش و پیگیری توانستیم مجسمه و سردیس ماموستا عثمان هورامی از مفاخر موسیقی هورامان را یکی از میادین شهر سنندج نصب نماییم و این حرکت ارزنده‌ در راستای قدردانی از زحمات هنرمندان عرصه موسیقی سنتی و آیینی کردستان است و بدون شک تداوم خواهد داشت.
کلثوم عثمان‌پور از بانوان ادیب و نویسنده کردستانی نیز در این مراسم اظهار کرد: خرسندیم در جمعی هستیم که کار آنها تقدیر و سپاس از بزرگان و پیشکسوتان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر و ادب است و امیدواریم تا زمانی که مفاخر در بین ما هستند از آنان قدردانی کنیم و اقدام خود این انجمن جای خرسندی و تقدیر است
عثمان پور افزود: عرفان بصری هورامان ناخودآگاه انسان را به تفکر وا می‌دارد و موسیقی سنتی هورامان بسیاری از این زیبایی‌ها را به مخاطب منتقل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: هرچند که بسیاری از آثار ماموستا محمد امین قادری به شیوه علمی مورد بررسی قرار نگرفته و شرایط مطلوبی برای ترویج آن فراهم نشده است اما تا زمانی که موسیقی کوردی و هورامان زنده باشد نام

این بزرگان ماندگار است و امیدواریم نسل جوان با آگاهی نو به سوی حفاظت از میراث فرهنگی و موسیقایی کردستان بازگشت نمایند.
محمدشریف علیرمایی از ادبا و شعرای اورامی زبان استان کردستان نیز در این مراسم اظهار کرد: موسیقی هورامان و مناطق کردنشین سرشار از اسناد و تاریخچه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است و موسیقی به عنوان یکی از پایه‌های تاریخ شفاهی کردستان به عنوان سندی تاریخی همواره خدمات ارزنده‌ای را به مردم این دیار ارایه کرده است و زمینه ای برای ثبت املاک منطقه ایجاد کرده و ترانه ای پیدا نمی شود که نام کوه و چشمه و جغرافیای منطقه نباشد.
سامان احمدی مدیر امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان نیز در این مراسم اظهار کرد: برای دستگاه‌های متولی امر متأسفیم که تاکنون نتوانسته‌ایم از هنرمندان و تلاشگران عرصه فرهنگ و هنر استان آنچنان که شایسته بوده تقدیر نمایند.

احمدی افزود: آمادگی داریم آثار استاد محمدامین قادری را ثبت و ضبط نماییم و در قالب طرح تکریم هنرمندان نیز از وی حمایت نماییم و خوشحالیم که این انجمن بازوی توانمندی برای شناسایی و تکریم اهالی فرهنگ هنر است و در این راستا گامهای ارزنده ای را برداشته است.
جلال شریعتی رئیس شورای اسلامی شهر سنندج و از اعضای هیت مدیره انجمن تجلیل نیز به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این مراسم اظهار کرد: آموزه‌های اخلاقی از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود و در عرصه موسیقی نیز این ویژگی در بین کردستانی‌ها همواره نمود داشته است.
وی ابراز امیدواری کرد که تلاش‌ها و خدمات استاد محمدامین قادری ثبت و ضبط و برای نسل‌های آینده به یادگار گذاشته شود و این انجمن (موسسه تروسکه سنه ی فرهنگی) به عنوان انجمنی مردمی فعالیت می کند و وابسته به هیچ نهاد و اداره ای نبوده و برای تکریم و تجلیل اهالی فرهنگ و هنر و رفع بخشی از مشکلات آنان تلاش می کند.
اسعد ورمزیاراز مجریان و نویسندگان استان کردستان نیز دراین مراسم اظهار کرد: ما باید چند سال پیش از وی عبادت و قدردانی می‌کردیم و از خدمات چندین دهه‌ای وی تجلیل می کردیم اما تعدد دیگر هنرمندان فاخر و دیدار با آنها و دیگر مشکلات کاری و زندگی این مهم را تاکنون فراهم نکرد.
ورمزیار خاطرنشان کرد: متأسفانه تاکنون دلسوزی لازم و درخور در حوزه فرهنگ و هنر را از مسولان ندیده‌ایم و خودمان هم شایسته و مطلوب قدردان داشته‌هایمان نیستیم و اگر می‌خواهیم قدر و جایگاه هنرمندان استان حفظ شود باید از مسولان قطع امید کنیم و خودمان تلاش کنیم چرا که دلسوزتر از خود هنرمندان برای اصحاب فرهنگ و هنر وجود ندارد.
وی اظهار داشت: هورامان به تنهایی می‌تواند شناسنامه قابل دفاعی برای فرهنگ و تاریخ کردستان باشد لذا تقدیر از خدمات و تلاش‌های هنرمندان منطقه هورامان عاملی مهم برای حفاظت و ماندگاری این هنر تاریخی است و دیدار امشب نیز در این راستا شکل گرفته است.

سیمین چایچی فعال فرهنگی و از بانوان شاعر و ادیب کردستانی نیز در این مراسم اظهار کرد: اعتماد به نفس بین هنرمندان وجود دارد و تأثیر آنان بر افکار عمومی به عنوان معتمدین و افراد تأثیر گذار قابل لمس است.
چایچی از اعضای قدیمی و اصلی انجمن تجلیل افزود: بدون شک هیچ کس دلسوزتر از خود هنرمندان برای خودشان نیست و با همدلی می‌توان بر بسیاری از کاستی‌ها چیره شد و این انجمن نیز با اقدامات شایسته اش برای همبستگی و همدلی بیشتر بین هنرمندان تلاش می کند و شناساندن بیشتر فعالان حوزه فرهنگ و هنر به جامعه را در دستور خود قرار داده و تکریم و دلجویی آنان بخشی از مسولیت آن است.
پژمان حبیبی از نویسندگان کردستانی و خواهرزاده محمدامین قادری(خواشتی) نیز به نمایندگی از خانواده این هنرمند کردستانی در سخنانی اظهار کرد: متأسفانه استاد قادری به دلیل آسیب‌های جسمی ناشی از حادثه ناگواری که برای وی پیش آمده است نمی‌تواند دیگر موسیقی سنتی هورامان را اجرا کند و صدای اهورایی وی به تاریخ پیوسته است.
حبیبی افزود: نمی‌خواستیم به این امر اشاره کنیم اما همه عاشقان موسیقی کهن هورامان بدانند که ماموستا محمدامین خواشتی هورامی زبان نیستند اما با تمام وجود برای موسیقی هورامان تلاش کرده‌اند و آثار ماندگاری را خلق کرده‌اند.
وی تصریح: بدون شک پتانسیل قانونی زیادی برای حمایت از هنرمندان وجود دارد اما تاکنون کوتاهی های شده است و قدمهای درخور برنداشته شده است لذا از مدیران و کارکنان بومی استان توقع داریم که قدم‌های جدی‌تری برای حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر بردارند.
ناصر رحیمیان مدیر چاپ معلم سنندج و از فعالان صنعت چاپ کردستان که همواره حامی فرهنگ و ورزش استان بوده است نیز در این مراسم اظهار کرد: تجلیل از اصحاب فرهنگ و هنر نصیب هر کسی نمی‌شود و امیدواریم این حرکت‌های فرهنگی و مردمی در استان کردستان با جدیت هرچه بیشتر تداوم داشته باشد و این اقدام مطلوب که به فرهنگی تبدیل شده بیشتر ترویج و حمایت شود.
زاهد کریمی از هنرمندان نام‌آشنای سینما و تلویزیون کردستان نیز در این مراسم اظهار کرد: اصحاب فرهنگ و هنر باید خودشان نسبت به رفع دغدغه‌هایشان همت گمارند و همواره عزت نفس خویش را حفظ کنند.
کرمی افزود: وظیفه مسولان و متولیان امر این است که برای خدمت به اصحاب فرهنگ و هنر گام بردارند و به سراغ هنرمندان آیند و آنان را تکریم نمایند و نباید عزت و هنر و اراده و عشق اهالی فرهنگ و هنر به خاطر مسائل مادی لطمه ببینید و این مهم نیازمند همبستگی بیشتر و ارتقا قدرت معنوی و همدلی اصحاب این حوزه هاست و باید برای تحقق آن این انجمن تلاش بیشتری داشته باشد.
در پایان این مراسم توسط انجمن تجلیل از مفاخر و هنرمندان، چاپ معلم و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان از استاد محمدامین قادری (خواشتی) و همسر وی تجلیل به عمل آمد و لوح و تندیس یادبود انجمن تجلیل از مفاخر کردستان، لوح اداره فرهنگ و ارشاد و چاپ معلم همراه با هدایایی تقدیم این هنرمند نام آشنای منطقه هورامان شد.

کد خبر 50817

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha