ما حق داریم به نمایندگی از مردم وبرای حل مشکلات آنها در کنگرۀ گفتگوی ملی شرکت کنیم

سرویس سوریه- تعدادی از احزاب و انجمن های شمال سوریه با صدور بیانیه ای درخواست کردند برگزار کنندگان کنگرۀ گفتگوی ملی سوریه در سوچی به خواست ترکیه تن نداده و مدیریت خودمختار دموکراتیک شمال سوریه را برای شرکت در کنگره دعوت کنند.

به گزارش کردپرس به نقل از هاوار نیوز، تعدادی از احزاب سیاسی و نهادهای اجتماعی که در ساختار مدیریت خودمختار دموکراتیک کردستان سوریه نقش دارند، ضمن اعلام حمایت از برگزاری هر کنفرانسی که با هدف دست یابی به صلح در سوریه برگزار شود، بر حق خود برای شرکت در کنگرۀ گفتگوی ملی که روز های 29 و 30 ژانویۀ 2018 در شهر سوچی روسیه برگزار می شود، تأکید کردند.

در این بیانیه آمده است: «ما بر خود برای شرکت در این کنگره، به نمایندگی از مردم خود و برای ایفای نقش و کمک به حل بحران سوریه که به یک تراژدی بدل شده و مردم با خون خود هزینۀ آن را می پردازند، تأکید می کنیم.»

لازم به ذکر است مخالفت ترکیه با دعوت کردها به این کنگره باعث شده حضور این بخش از مردم سوریه در کنگرۀ گفتگوی ملی در هاله ای از ابهام قرار گیرد.

در این بیانیه یکی از علل ناموفق بودن کنفرانس های متعددبرگزار شده با موضوع سوریه دعوت نشدن همۀ طرف های درگیری عنوان شده و آمده است: «کنفرانس ژنو و دیگر کنفرانس ها تا کنون نتوانسته اند راه حلی مسالمت آمیز برای این بحران بیابند. این امر نتیجۀ دخالت های منطقه ای و ممانعت از حضور نیروهای فعال بوده است. اگر چه ارتش دموکراتیک سوریه توانسته است گروه تروریستی [دولت اسلامی عراق و شام] داعش و گروه های وابسته به آن را شکست دهد و محدودۀ بزرگی از خاک سوریه را از چنگال تروریسم آزاد کند، با این حال ارتش دموکراتیک سوریه، نمایندگان مدیریت خودمختار دموکراتیک و احزاب سیاسی شمال سوریه، تحت فشار حکومت ترکیه که با منافع کردهای و همۀ اقوام دیگر سوریه دشمنی می کند، از شرکت در نشست های بین المللی مانند ژنو، آستانه و نشست های دیگر باز مانده اند. از همین رو، عدم حشور نمایندگان واقعی همۀ مردم سوریه، این نشست ها در دست یابی به راه حلی سیاسی تحت نظارت بین المللی ناکام بوده اند.»

امضا کنندگان این بیانیه مهمترین عوامل موفقیت این کنگره را به شرح زیر بر شمرده اند:

«1- نمایندگان ما باید تحت عنوان مدیریت خودمختار دموکراتیک و دیگر نیروهای سیاسی شمال سوریه در این کنگره حضور داشته باشند؛ در غیر این صورت ما به عنوان افرادی از شمال سوریه در آن شرکت نخواهیم کرد.

2- تهیۀ مقدمات برگزاری کنگره و ارسال دعوت نامه برای شرکت کنندگان در آن بر اساس خواست حکومت ترکیه صورت نگیرد، زیرا مواضع خصمانه ای علیه ارتش دموکراتیک سوریه و دیگر احزاب ملی دارد که دخالت سیاسی و نظامی ترکیه را تجاوز می دانند.»

امضا کنندگان این بیانیه عبارتند از:

هیأت ملی عربی، حزب اتحاد سیریایی، حزب چپ کردی سوریه، حزب دموکراتیک کردی سوریه، حزب دموکراتیک آشوری ها، احزاب چپ گرای کرد و همزیستی دموکراتیک در سوریه، احزاب ائتلاف میهنی کردهای سوریه، احزاب جنبش جامعۀ دموکراتیک، حزب برادری کردها، حزب روژ کرد، اتحادیۀ جوانان روژاوا، اتحادیۀ زنان جوان و کنگرۀ استار.

کد خبرنگار: 30103

کد خبر 50787

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha