بحث داغ نابسمانی مرز باشماق در مراسم روز ملی صادرات در کردستان

سرویس کردستان- بهمن مرادنیا، استاندار کردستان با بیان اینکه صادارت استان رضایت بخش نیست، از وجود نابسمانی در گمرکات و گذرگاههای مرزی انتقاد کرد و گفت: در سالهای اخیر شاهد دریافت هزینههای بی حساب و کتاب در مرزها بودهایم

به گزارش کرد پرس، مراسم روز ملی صادارت در استان کردستان با حدود یک ماه تاخیر نسبت به روز ملی صادارت یعنی 29 مهر ماه، روز گذشته 22 آبان ماه به همت اتاق بازرگانی صنایع ومعادن و کشاورزی سنندج در استانداری کردستان با حضور مقامات دولتی برگزار شد. بحث داغ این جلسه در مورد وضعیت نابسمان صادرات در استان و مشکلات مضاعف در مرزهای و گذرگاه‎های تجاری استان و نحوه خدمات دهی دستگاه‎های متولی بود.

بهمن مرادنیا، استاندار جدید کردستان در این مراسم با انتقاد از وضعیت صادرات و تولید در استان کردستان، گفت: آمار و ارقامی که از وضعیت صادرات و واردات استان ارایه می‎شود به هیچ رضایت بخش نبوده و متناسب با پتانسیل‎ها و ظرفیت‎های این استان نیست.

وی با اشاره به بازدید یک هفته قبل خود از مریوان و مرز باشماق، افزود: وضعیت این منطقه که یکی از پتانسیل‎های مهم برای رشد صادرات است نامناسب است، کمیته‎ای در استانداری تشکیل شده و باید تا یک ماه آینده مشکلات برطرف شود.

استاندار کردستان با اذعان به اینکه در سال‎های اخیر در این مرز شاهد دریافت هزینه‎های بی حساب و کتاب از صادرکننده‎ها و واردکننده‎ها بوده‎ایم، گفت: این مسئله باید برطرف شود.

انبارهای باج گیر!

یکی از مباحث مهم مطرح شده در این جلسه از سوی سخنرانان از جمله سید کمال حسینی، رییس اتاق بازرگانی سنندج و محی‎‌الدین محمودی رییس اتحادیه صادرکنندگان استان کردستان، مسئله انبارهای پارسیان و شرکت بارگیران سبک بار بود. براساس صحبت‎های نمایندگان بخش خصوصی استان این مراکز هزینه‎های گزافی از صادرکنندگان دریافت می‎کنند بدون اینکه خدماتی ارایه دهند.

استاندار کردستان در این باره با بیان اینکه متاسفانه این مسائل وجود دارد از پیگیری رفع مشکلات این انبارها خبر داد و گفت: این مشکلات باعث شده با وجود ظرفیت‎های فراوان استان در حوزه‎های کشاورزی، صنعت و معادن وضعیت تولید و صادرات در این استان ناامیدکننده باشد و تلاش‎ها برای جذب سرمایه‎گذاری و رفع این مشکلات در اولویت برنامه‎های استانداری قرار دارد.

تذکر نماینده ولی فقیه در استان در مورد مشکل انبارها

آیت‎الله سیدمحمدحسینی شاهرودی، نماینده ولی فقیه در استان کردستان هم در این مراسم با اشاره به لزوم رفع مشکلات اقتصادی و توجه به رونق اقتصاد و صنعت گفت: جالب است که بعد از سال‎ها هنوز مشکلات مرزها و از جمله این مسئله انبارها حل نشده است. این وضعیت قابل تحمل نیست و باید به سرعت برطرف شود.

وی با بیان اینکه مایه تاسف است در استانی که داری ظرفیت‎های فراوانی در بخش‏های مختلف است مردم با مشکل اقتصاد واشتغال مواجه باشند، گفت: کولبری باید جمع شود و کولبران هم عزتمندانه وارد عرصه تجارت و تولید شوند و تولیدات آنها به دیگر نقاط دنیا صادر شود وا ینگونه معضل بازارچه‎های مرزی هم برطرف خواهد شد.

وی اظهارداشت: تراز تجاری منفی شایسته کشور و استان ما نیست و باید تلاش شود این تراز همواره مثبت باشد.

اشکال از دولتی‎هاست

استاندار کردستان در بخش دیگری از سخنانش در این مراسم با بیان اینکه از زمانی که سیاست‎های کلی رهبر معظم انقلاب در خصوص اصل ۴۴ قانون اساسی مطرح شد باید کارها به بخش خصوصی واگذار تا بدین گونه بخش زیادی از مشکلات کشور برطرف می‎شد، گفت: متاسفانه این مهم در کشور محقق نشد و بی شک مقصر اصلی هم دولتی ها هستند که زمینه حضور جدی در عرصه اقتصاد را برای بخش خصوصی فراهم نکردند.

استاندار کردستان با بیان اینکه همکاری و تعامل بین بخش دولتی و خصوصی منجر به بازگشایی گره های موجود در حوزه های مختلف از جمله تولید واشتغال خواهد شد، گفت: آمارهایی که از میزان صادرات استان در این مراسم اعلام شد رضایت بخش و متناسب با ظرفیت های استان ما نیست. باید زیرساخت‎ها را در بخش‎های مختلف از جمله حمل و نقل فراهم کنیم تا سهم مطلوب و رضایت بخشی از میزان صادرات در سطح کشور داشته باشیم.

هزینه‎های سربار صادرات و تولید

سید کمال حسینی، رییس اتاق بازرگانی سنندج هم در این مراسم با بیان اینکه اگر دنبال رونق اقتصاد و تولید واشغالزایی هستیم، باید تولید صادرات محور داشته باشیم، گفت: برای موفقیت در این عرصه باید هزینه‎های سربار از دوش تولیدکنندگان و صادرات کنندگان برداشته شود. متاسفانه در حال حاضر در مرزهای استان نابسمانی‎هایی وجود دارد که این هزینه‎ها را افزایش می‎دهد.

حسینی با بیان اینکه مشکل مربوط به شرکت بارگیران سبک کار که به صورت غیر قانونی هزینه‎هایی اخذ می‏کند یکی از این مشکلات است، گفت: موضوع فعالیت شرکت‎های وابسته به انبارهای عمومی، یا شرکت همکار استاندارد که خدمات دهی بسیار ضعیفی دارد باید برطرف شود. ما خواهان استقرار مدیریت یکپارچه گمرکی در مرزهای استان هستیم.

کد خبر 48220

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha