تاکید نمایندگان استان آذربایجان غربی در مجلس بر لزوم احیای دریاچه ارومیه/ لزوم ساماندهی بازارچه های مرزی و رفع مسائل کشاورزان استان

سرویس آذربایجان غربی- نمایندگان استان آذربایجان غربی در مجلس و همچنین مسئولان استانی بر لزوم احیای دریاچه ارومیه و رفع مشکلات مختلف استان آذربایجان غربی تاکید کردند.

به گزارش کردپرس به نقل از خانه ملت، نشست شورای اداری استان آذربایجان غربی پیش از ظهر امروز (یکشنبه 26 شهریور) با حضور دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، جمعی از نمایندگان استان در مجلس و سعادت استاندار آذربایجان غربی برگزار شد که در این جلسه روح الله حضرت پور نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: استان آذربایجان غربی با چند کشور دارای مرز مشترک است که یک ظرفیت محسوب می شود و باید در این راستا برنامه ریزی شود.

وی با اشاره به هرساله به لحاظ حفاظت از مرزهای کشور، نیروهایی از مرزبانی به شهادت می رسند، گفت: علاوه بر توجه به مرزها، باید مشکلات بخش کشاورزی آذربایجان غربی و همچنین موانع صادرات در این استان رفع شود.

رسول خضری نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی در این نشست با اشاره به لزوم توجه به امنیت مرزها گفت: مرزها می توانند فرصت طلایی برای توسعه اقتصاد استان باشند و باید به این موضوعات توجه شود.

وی تصریح کرد: برای ایجاد اشتغال در شهرهای مختلف باید تقویم روزشمار طراحی کرد که بیانگر این باشد که در پایان هر سال چه میزان شغل در هر منطقه ایجاد شده است. موضوع دیگر اینکه باید به زیرساخت هایی مانند جاده های مناطق مختلف توجه کرد.

خضری افزود: بحث کولبران به یک موضوع جهانی تبدیل شده و این در حالی است که باید با ایجاد صنایع تبدیلی و اشتغالزایی مناسب بحث کوله بری را حذف کرد.

شهروز برزگر نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم رسیدگی به وضعیت نگران کننده دریاچه ارومیه گفت: باید براساس وضعیت جغرافیایی هر منطقه به بخش کشاورزی رسیدگی شود و در این راستا نکته مهم فراهم کردن شرایط برای فروش محصولات کشاورزی است.

وی بیان کرد: در صورت برنامه ریزی مناسب و مدیریت موثر می توان از طریق صادرات به ترکیه، عراق و آذربایجان، اقتصاد استان آذربایجان غربی را ارتقا داد، البته مسئولان کشور باید مبارزات جدی با توطئه های آمریکا و اسرائیل در مناطق مرزی داشته باشند و در این راستا به مردم آگاهی داده شود.

یوناتن بت کلیا نماینده آشوریان در مجلس در این نشست افزود: بنده به عنوان یک ارومیه ای افتخار می کنم در شهری زندگی می کنم که اقوام و ادیان مختلف در کمال آرامش در کنار یکدیگر به صورت مسالمت آمیز زندگی می کنند.

وی افزود: از اینکه انتخابات شوراها در 3 روستای آشوری نشین ارومیه برگزار شد، قدردانی می کنم، اما متاسفانه دهیاری در این مناطق وجود ندارد که باید به این موضوع توجه شود. نکته دیگر اینکه ما خوراک تبلیغاتی دشمنان نیستیم و آمریکا و سایر کشورها بدانند ما قیم نمی خواهیم، بلکه قیم ما امام راحل بوده و در حال حاضر نیز مقام معظم رهبری و رئیس مجلس هستند.

شریف پور نماینده مردم ماکو و چالدران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اقدامات بزرگی در استان آذربایجان غربی بعد از انقلاب صورت گرفته و در این راستا از تمامی مسئولان و همچنین نیروهای نظامی و امنیتی کشور قدردانی می کنم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کشور از منابع انرژی، معدنی و انسانی برخوردار است و این امکان وجود دارد، بازار مصرف 400 میلیون نفر جمعیت را در کشورهای همسایه در منطقه تامین کند؛ همچنین مسئولان باید به پروژه آزادراه تبریز-بازرگانی در ایجاد منطقه آزاد اقتصادی در چالدران توجه کند.

بهادری نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم تبدیل کشاورزی سنتی به مدرن گفت: حوزه آبریز دریاچه ارومیه وسعت زیادی ندارد، بنابراین با برنامه ریزی می توان این منطقه را به صورت پایلوت درخصوص ارتقاع صنعت کشاورزی مورد توجه قرار داد.

وی همچنین افزود: حدود نیمی از 400 هزار میلیارد تومان درآمد مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری تهران اختصاص می یابد و شهرهایی مانند ارومیه و سایر شهرها از این درآمد عایدی کمی دارند، بنابراین باید در این خصوص تدبیری صورت گیرد و نکته دیگر اینکه باید ردیف بودجه برای احداث قطار سریع السیر تبریز به ارومیه در نظر گرفته شود.

جهانبخش محبی نیا نماینده مردم تکاب و شاهین دژ در مجلس گفت: باید در بودجه ریزی عدالت رعایت شود و به مشکل پرداخت یارانه ها توجه جدی شود و همچنین باید روندی در کشور وجود داشته باشد که بودجه ها عادلانه تخصیص داده شود.

وی ادامه داد: باید شاخصه های توسعه ای در استان های محروم به حد مناسبی ارتقا یابد و نکته دیگر اینکه در استان آذربایجان غربی بحث ترانزیت جدی گرفته شود.

سید تقی کبیری نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: مشکلات آذربایجان غربی باید حل شود، باید توجه داشت این استان در برخی از مولفه های توسعه رتبه خود را از دست داده که شایسته است در این راستا نظارت جدی شود، بنابراین باید مشکلات بررسی شود.

وی افزود: کریدور غرب کشور در منطقه بازرگان به سمت بندر امام باید از ارومیه بگذرد و همچنین باید زمینه ارتقای سطح مبادلات تجاری با ترکیه فراهم شود و مشکل و مسائل مرزهای رسمی حل شود.

نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس در این نشست با قدردانی از زحمات و مساعدت های دکتر لاریجانی گفت: آقای لاریجانی بنده را بعد از اولین نطقی که در مجلس درخصوص آذربایجان غربی داشتم، حمایت کردند و همواره به مسائل توسعه ای توجه دارد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس با تاکید بر لزوم احداث راه آهن سریع السیر ارومیه- تبریز گفت: ارومیه تنها مرکزی استانی است که کمربندی شرق ندارد، همچنین باید مشکل خرید تضمینی میوه و محصولات کشاورزی در استان آذربایجان غربی حل شود و به مسائلی مانند درآمد سرانه و مسائل آموزشی و اشتغال توجه شود و دریاچه ارومیه احیا شود.

سعادت استاندار آذربایجان غربی در این نشست با قدردانی از حضور رئیس مجلس در این استان گفت: بسیاری از مشکلات امنیتی که در سطح کشور می تواند ایجاد شود با همت نیروهای نظامی و امنیتی در استان آذربایجان غربی خنثی می شود، بنابراین باید به موضوع تقویت امنیت مرزها بیشتر توجه شود.

وی ادامه داد: کشاورزی یکی از محورهای توسعه آذربایجان غربی است و در این راستا باید کشاورزی مدرن جایگزین کشاورزی سنتی در این استان شود.

استاندار آذربایجان غربی در ادامه با اشاره به در نظر گرفتن منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در روستاها گفت: باید با ارائه تسهیلات مناسب و توجه به اشتغالزایی زمینه توسعه بیشتر کشور را فراهم کرد.

سعادت در پایان بر لزوم توجه بیشتر به احیای دریاچه ارومیه و ساماندهی بازارچه های مرزی و موضوع کوله بران تاکید کرد.

همچنین محمد حضرت پور شهردار ارومیه با قدردانی از حضور دکتر لاریجانی در این شهرستان گفت: با حضور رئیس مجلس دو قطعه از آزادراه شهید کلانتری در محور ارومیه – تبریز افتتاح شد.

وی ادامه داد: حضور مسئولان در شهرهای مختلف کشور باعث می شود که مسئولان به صورت میدانی در جریان امور مناطق مختلف قرار بگیرند و مردم و مسئولان دغدغه های خود را بیان کنند تا زمینه توسعه بهتر تمامی شهرها و مناطق کشور فراهم شود./

کد خبر 44845

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha