مسمومیت بیش از ٤ هزار نفر با قارچ سمی در کشور/کرمانشاه و آذربایجان غربی در صدر

سرویس آذربایجان غربی- کارشناس دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: از سال ١٣٩٦ تا ١٤٠٠ در کل کشور ٤ هزار و ٤٦١ نفر با قارچ های سمی مسموم شده اند و استان های کرمانشاه، آذربایجان غربی، گلستان، کردستان بیشترین آمار مسمومیت ها را داشته اند.

به گزارش کردپرس، دکتر فائزه شادفر در رابطه با آمار مسمومیت با قارچ‌های سمی و پیشگیری از مسمومیت با قارچ‌ها گفت: با شروع فصل بهار و بروز شرایط مساعد در رشد قارچ‌های خودرو، همه‌ ساله در ابتدای سال متأسفانه با موجی از مسمومیت‌های اتفاقی ناشی از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو و سمی روبرو هستیم.

او افزود: چنانچه به آمار به‌دست‌آمده از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور توجه نماییم، مشاهده می‌شود که در سال 1396 با 1540 مورد مراجعه به بیمارستان در اثر مسمومیت با قارچ‌های خودرو و سمی روبه‌رو بوده‌ایم. این آمار در سال 1397 بالغ‌ بر ١٧٢٦ مورد و در سال 1398 بالغ‌بر 398 مورد مراجعه به بیمارستان در اثر مسمومیت با قارچ‌های خودرو و سمی، در سال 1399، تعداد 696 مورد و در سال ١٤٠٠، ٧٩٧ نفر در اثر مسمومیت با قارچ سمی به بیمارستان مراجعه کرده‌اند.

شادفر تاکید کرد: این امر نشان‌دهنده تعداد بالای قربانیان و شایع بودن این مسمومیت در کشور ما است و متأسفانه مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو و سمی، منجر به فوت، نارسایی کبد و بستری شدن بسیاری از هموطنان شده است.

کارشناس دارویی معاونت غذا و دارو ادامه داد: بیشترین مسمومیت ناشی از قارچ سمی مربوط به شهرهای استان کرمانشاه، آذربایجان غربی، گلستان، کردستان، لرستان، همدان، قزوین و شهرکرد بوده است.

او اضافه کرد: همان‌طور که مشاهده می‌شود مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های خودرو در هم‌وطنانی که در مناطق غربی، کوهستانی و یا مرطوب کشور زندگی می‌کنند بروز نموده است. این موارد با آموزش عمومی و اطلاع‌ رسانی و ارائه هشدار به‌موقع قابل‌پیشگیری خواهد بود. به همین مناسبت هم‌ وطنان گرامی را به رعایت توصیه‌های عمومی دعوت می‌نماییم تا با توجه به آن‌ها از بروز مسمومیت و مرگ ناشی از قارچ‌ های سمی پیشگیری شود.

او اظهار کرد: مردم باید از مصرف قارچ‌های خودرو مخصوصاً قارچ‌هایی که در کنار تنه درختان (علی‌الخصوص درختان خشک‌شده) می‌رویند و يا قارچ‌های فله‌ای جمع‌آوری‌شده توسط افراد بومي، خودداري كنند. برای حفظ سلامت خود و خانواده‌تان تنها قارچ‌هايي را كه توسط مراكز مجاز و در بسته بندی‌های داراي مجوز هستند، خریداری و مصرف نماييد.

شادفر گفت: شناسايي انواع خوراكي قارچ از انواع سمي تنها بر اساس خصوصيات ظاهري مانند شكل، رنگ، بو، قوام و مزه مشكل بوده و تنها توسط متخصصان و كارشناسان مجرب قارچ‌شناسی و گیاه‌شناسی امکان‌پذیر است. بنابراين به توصیه‌های برخي از افراد در تشخيص انواع سمي از انواع خوراكي قارچ توجه نكنيد.

کارشناس دارویی معاونت غذا و دارو ادامه داد: مصرف قارچ‌ها توسط پرندگان و ساير جانوران اهلي و وحشي، نشان‌دهنده غیر سمی بودن قارچ براي انسان نیست لذا برخي از روش‌ها و معيارهاي سنتي مانند تغيير رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، يا وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رويش قارچ معيار علمي و صحيحي براي تشخيص عدم سمی بودن قارچ در همه موارد به شمار نمی رود.

او افزود: برخي از سموم موجود در قارچ‌های سمی، مقاوم‌به‌گرما بوده و فرآيندهاي آماده‌سازی غذا مانند كباب كردن، آب پز كردن، سرخ كردن، بخارپز كردن قادر به تخريب كامل مواد سمي موجود در آن نیست .

دکتر شادفر تاکید کرد: در صورت بروز علائم و نشانه‌های گوارشي (تهوع، استفراغ و اسهال) به‌صورت تأخیری (12-5 ساعت پس از مصرف خوراكي قارچ‌های خودرو)، هر چه سریع‌تر بيمار را به مركز درماني تخصصي مسمومیت‌ها منتقل كنيد. در مواردی که علائم گوارشی به‌صورت تأخیری (بافاصله بیش از 6 ساعت از مصرف قارچ خودرو) رخ دهد این دسته از قارچ‌ها سمیّت به‌مراتب بیشتری دارند و در سال‌های گذشته منجر به نارسایی حاد کبدی و مرگ تعدادی از هم‌ وطنانمان شده است.

او افزود: انتقال سريع بيمار مسموم به يك مركز درماني تخصصي مسمومیت‌ها امكان درمان موفقیت‌ آمیز را افزايش می‌دهد و هرگونه تأخیر در اين امر سبب افزايش احتمال شكست درمان و حتي مرگ بيمار می‌شود. بنابراين با مشاهده علائم و نشانه‌های باليني اوليه به‌ ویژه از نوع تأخیری در فردي باسابقه مصرف خوراكي قارچ خودرو، از هرگونه خوددرماني و درمان علامتي پرهيز نموده و بيمار را در اسرع وقت به بيمارستان منتقل نماييد.

شادفر در پایان به وبدا گفت: در صورت امكان، نمونه باقی‌مانده قارچ مصرف‌شده توسط بيمار را براي شناسايي كادر پزشكي در بيمارستان به همراه داشته باشيد.

کد خبر 43945

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha