قطار تورم اقلام خوراکی ترمز بریده/ در بخش مسکن ملی توفیقی حاصل نشد

سرویس آذربایجان غربی- نماینده بوکان در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت وعده داده بودند سالانه یک میلیون شغل ایجاد شود و قطار پیشرفت و آبادانی با سرعت حرکت کند، اما در میدان عمل قطار تورم اقلام خوراکی ترمز برید، نرخ تورم بی سابقه ای بعد از جنگ جهانی دوم را تجربه کردیم.

به گزارش کردپرس، انور حبیب زاده در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز (یکشنبه، ۲۱ اسفند) مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به وعده های دولت بیان کرد: تخم مرغ با شانه ای ۱۰۰ هزار تومان از سفره مردم گم شد، گوشت قرمز برای اکثریت مردم جامعه آرزو شد و جمعیت زیر خط فقر در حال رشد و مصرف طبقه متوسط در حال کاهش است.

او ادامه داد: قطار بیکاری در میان تحصیل‌کردگان و دانشگاهیان به سرعت در حال حرکت است. طبق اطلاعات مرکز آمار ایران از بهار ۱۴۰۰ تا بهار ۱۴۰۱، ۹۸ هزار شغل در کشور کاهش پیدا کرده است. خروج فراوان سرمایه، ناتوانی در جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی سبب شده سرمایه ثابت در سال ۱۴۰۱ به منفی ۶۰ میلیارد تومان برسد.

حبیب زاده افزود: طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نرخ کسری بودجه در پایان سال بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است که تقریبا مشابه رقم کسری بودجه در سال ۱۴۰۰ است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بخش مسکن ملی توفیقی حاصل نشده است، اظهار کرد: ناتوانی در تامین آب شرب و توسعه آبرسانی به اطراف شهرها و مناطقی که طرح مسکن ملی در حال اجرا است، با مشکل مواجه شده که در کل طرح مسکن ملی را فلج کرده است.

او ادامه داد: در ۶ ماه نخست سال جاری تنها ۵۶ درصد درآمدهای نفتی تحقق پیدا کرده که بدین معنی است که برآورد بودجه غلط و بی حساب و کتاب بوده است. ضمنا نتیجه پرتلاطم و بد داخلی کشور و تنش های زیاد در سیاست خارجی، بالا رفتن نرخ دلار تا آستانه ۶۰ هزار تومان از ادامه دار بودن وضعیت سخت اقتصادی و ناممکن بودن مهار آن حکایت دارد که سبب ادامه دار بودن گسترش فقر و تبعات خشن و خطرناک اجتماعی و سیاسی را به همراه خواهد داشت.

حبیب زاده در ادامه پیشنهاد داد: دولت برای رفع مشکلات به خصوص وضع اقتصادی با روش های علمی، تخصصی و کارشناسی به این موضوع مهم ورود پیدا کند.

نماینده بوکان در مجلس شورای اسلامی در رابطه با مسائل حوزه انتخابیه اش در خصوص کمبود زیرساخت های درمان و پزشک انتقاد کرد و گفت: شهروندان حوزه انتخابیه ام برای این موضوعات باید راهی شهرهای بزرگ شوند. همچنین اجاره خانه در این شهر با شهری مانند تهران برابری می کند، چراکه سال هاست محدوده شهر افزایش پیدا نکرده و الحاق سکونتگاه های غیر رسمی به حال خود رها شده است.

او ضمن تشکر از وزیر راه خواستار تکمیل پروژه بزرگراه بوکان- میاندوآب گفت: تقاضا دارم این پروژه مهم با تخصیص اعتبارات جهشی در سال ۱۴۰۲ به سرانجام برسد. همچنین نخبگان سرمایه های ماندگار کشور هستند و انتظار می رود در تقویت شرکت های دانش بنیان که مناسب ترین محل برای اشتغال آفرینی و جلوگیری از مهاجرت جوانان نخبه است، آستین همت را جدی تر بالا بزند.

حبیب زاده همچنین از دولت خواست تا مشکلات قشر آسیب پذیر به ویژه جامعه معلولین کشور و مراکز توانبخشی شبانه روزی را مورد توجه قرار دهد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان خطاب به وزیر تعاون و سازمان بهزیستی متذکر شد: با توجه به اینکه در این زمینه مسئولیت خطیری بر عهده دارید باید به وظیفه خود عمل کنید.

کد خبر 43848

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha