بازتاب بین المللی توافق ایران و عربستان

سرویس جهان- توافق روز جمعه ایران و عربستان برای عادی سازی روابط، اتفاق خوبی برای صلح و ثبات در منطقه، حادثه تلخی برای اسرائیل، تسریع روند کاهش نفود آمریکا در منطقه و افزایش نقش چین توصیف شده است

به گزارش کردپرس، انتشار خبر توافق میان ایران و عربستان در روز جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ بازتاب گسترده جهانی داشت؛ خیلی کشورها از آن استقبال کردند اما برخی کشورها مانند آمریکا محتاطانه به آن واکنش نشان دادند.

خبرگزاری رویترز به نقل از تحلیگران نوشت: هر دو طرف؛ هم ایران و هم عربستان از آن منتفع میشوند زیرا ایران به دنبال دفع تلاشهای آمریکا برای منزوی کردن این کشور است و عربستان سعودی هم میخواهد با کاهش دادن تنشها روی توسعه اقتصادی تمرکز کند.

از جمله کشورهایی که به این توافق واکنش مثبت نشان دادند امارات متحده عربی، عمان، قطر، عراق و مصر بودند.

کریستین اولریختن، تحلیلگر سیاسی مؤسسه بیکر در آمریکا، توافق را اتفاق خوبی توصیف کرده زیرا به گفته او، در حال حاضر، بی‌ثباتی بیشتر منطقه، نه به نفع ایران است و نه عربستان.

یک مقام ارشد ایرانی هم به رویترز گفته است توافق عادی‌ سازی روابط میان ایران و عربستان غرب را برای امضای توافق هسته ای با ایران ترغیب خواهد کرد.

بدر البوسعیدی، وزیر خارجه عمان در توییتی، از سرگیری روابط عادی میان ایران و عربستان را توافقی برد - برد برای همگان دانست که به نفع امنیت منطقه ای و جهان خواهد بود.

سازمان ملل هم با استقبال از این توافق، نقش چین را در این زمینه ستود.

بیلاول بوتو زرداری، رئیس سازمان همکاری های اسلامی شورای وزیران خارجی نقش چین برای زدودن اختلافات میان این دو کشور را ستود.

آسوشيتدپرس اسرائیل را بازنده اصلی این توافق نامید زیرا توافق ایران و عربستان روند عادی سازی اسراییل در منطقه، بویژه تلاش برای عادی سازی آن با ریاض را مختل خواهد کرد.

خبر توافق میان ایران و عربستان آمریکا را غافلگیر کرد زیرا به نوشته آسوشیتدپرس، واکنش این کشور به این توافق مبهم بود.

نيويورک تایمز بعد از این توافق به آمریکا هشدار داد نباید مثل همیشه، نفوذش بر عربستان سعودی را بدیهی فرض کند.

صنم وکیل، نائب رئیس برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در اندیشکده چتم هاوس هم درباره توافق روز جمعه میان ایران و عربستان به شبکه بلومبرگ گفت: این توافق عامل مهم تغییر دهنده بازی و تایید کننده این مسئله است که سیاست منزوی کردن ایران درخدمت منافع عربستان نبوده است.

بلومبرگ همچنین از تاثیر توافق بین ايران و عربستان بر بازارهای مالی بویژه نفت خبر داد

کد خبر 43780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha